Voorzichtige start SBS 6-show Irene Moors
De kijkcijfers van zaterdag 2 april 2016 (SKO)
De eerste SBS 6-show van Irene Moors, De Vreemde Eend, is zaterdagavond met 660.000 kijkers van start gegaan. Daarmee zette de presentatrice 10,6 procent marktaandeel neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Vreemde Eend is geen kijkcijferhit, maar zeker ook geen kijkcijferflop. Voor SBS 6-begrippen is het programma van Moors zeer redelijk van start gegaan. De presentatrice scoorde iets boven het zendergemiddelde. Dat lag vorige week op 10,2 procent.
Moors had het niet makkelijk: ze moest het opnemen tegen twee veel bekeken programma’s op NPO 1 en RTL 4. NPO 1 trok bijna 1,3 miljoen kijkers (21 procent) met Het Beste Brein van Nederland en RTL 4 kwam uit op bijna 1,2 miljoen kijkers (19 procent) voor It Takes 2. Die programma’s dede het vorige week beter met respectievelijk ruim 1,5 en ruim 1,4 miljoen kijkers.
SBS 6 ziet de kijkcijfers op zaterdagavond prime time juist stijgen. Vorige week trok de zender 280.000 kijkers met de film Kung Fu Panda 2.
Na De Vreemde Eend begon SBS 6 met het nieuwe programma Met De Deur In Huis. Die deed het met 700.000 kijkers (11 procent) een fractie beter. Dat programma nam het op tegen De Kwis, dat 1,5 miljoen kijkers (24 procent) trok op NPO 1, en Alles Mag Op Zaterdag, dat op RTL 4 goed was voor 1,1 miljoen kijkers (18 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 486.000 kijkers (8 procent) op NPO 2, Ondersteboven met 464.000 kijkers (8 procent) op NPO 2 en Barcelona – Real Madrid met 402.000 kijkers (7 procent) op Ziggo Sport.
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (856.000), EenVandaag (788.000) en Half Acht Nieuws (751.000).
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,9 miljoen), Hart van Nederland (829.000) en Studio Sport (782.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.890.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.858.000 03. De Kwis (NPO1) 1.503.000 04. Beste Brein van Nederland (NPO1) 1.296.000 05. Kassa (NPO1) 1.246.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.9% 2. RTL4 / 15.6% 3. SBS6 / 10.8% 4. NPO2 / 5.6% 5. RTL7 / 4.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,5% 2. RTL Nederland 24,1% 3. SBS Groep 18,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |