The Voice Kids verpulvert Lekker Nederlands


De kijkcijfers van vrijdag 5 februari 2016 (SKO)

The Voice Kids was vrijdagavond veruit het meest bekeken programma op prime time. De première van het vijfde seizoen trok bijna 2 miljoen kijkers naar RTL 4, goed voor 28 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Eén week na de finale van de volwassen Voice houdt RTL 4 het goud op vrijdag prime time in huis. SBS 6 was twee maanden na het Mindmasters-debacle uit op revanche, maar stelde hevig teleur met de première van Lekker Nederlands.

Lekker Nederlands, dat in het voorjaar van 2015 op de zaterdagavond nog gemiddeld 780.000 kijkers trok, kwam vrijdagavond niet verder dan 527.000 kijkers en 7,6 procent marktaandeel. Daarmee kwam het programma niet eens terecht in de dagelijkse top 25 van meest bekeken programma’s.

Na het door Do gepresenteerde Lekker Nederlanders, om 22.00 uur, begon de nieuwe Jeroen van Koningsbrugge-show Bijdehandjes. Die kwam met 769.000 kijkers (12 procent) wél terecht in de top 25, namelijk op plek 16.

Voor The Voice Kids is het de meest bekeken aflevering sinds de finale van het derde seizoen. Het vorige, vierde seizoen was veruit het minst bekeken seizoen van de talentenjacht ooit en passeerde geen enkele keer de 2 miljoen-grens. Seizoen één, twee en drie zaten vrijwel continu boven die grens.

The Voice Kids introduceerde vrijdagavond de nieuwe jury met naast Marco Borsato de nieuwkomers Ali B en Ilse DeLangeNick & Simon zijn er voor het eerst níet bij. Zij concurreren met Lekker Nederlands op SBS 6 nu rechtstreeks met hun vroegere RTL 4-programma.

De andere toppers op prime time waren vrijdag Flikken Rotterdam met 1,5 miljoen kijkers (21 procent) op NPO 1, Hello Goodbye met 1 miljoen kijkers (15 procent) op NPO 1 en Hier Zijn De Van Rossems met 796.000 kijkers (11 procent) op NPO 2.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,8 miljoen), DWDD (1,5 miljoen) en Half Acht Nieuws (1,3 miljoen) waren de vooravondtoppers. RTL Boulevard trok 1 miljoen kijkers en Utopia 595.000.

Op de late avond was RTL Late Night het meest in trek met 1,2 miljoen kijkers, gevolgd door Hart van Nederland (1,1 miljoen), Shownieuws (810.000) en Jinek (704.000).

RTL 4 marktleider

RTL 4 was de marktleider met 25 procent marktaandeel. NPO 1 pakt zilver (20 procent) en SBS 6 brons (10 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.996.000
02. The Voice Kids (RTL4) 1.955.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.766.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.477.000
05. Flikken Rotterdam (NPO1) 1.462.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.276.000
07. RTL Late Night (RTL4) 1.231.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 1.136.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.079.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 1.075.000


11. Hello Goodbye (NPO1) 1.036.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 1.003.000
13. Gesprek met premier (NPO1) 926.000
14. Shownieuws (SBS6) 810.000
15. Hier zijn de Van Rossems (NPO2) 796.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 24.8%
2. NPO1 / 19.7%
3. SBS6 / 9.9%
4. NPO2 / 7.6%
5. RTL5 / 5.1%


6. NET5 / 4.1%
7. RTL7 / 3.5%
8. NPO3 / 2.8%
9. Vero / 2.5%
10. RTL8 / 1.5%


11. Discov / 1.2%
12. N.geog / 0.8%
13. Comedy / 0.7%
14. Nick / 0.6%
15. FOX / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 34,9%
2. Publieke Omroep 30,1%
3. SBS Groep 16,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen