The Voice Kids verpulvert Lekker Nederlands
De kijkcijfers van vrijdag 5 februari 2016 (SKO)
The Voice Kids was vrijdagavond veruit het meest bekeken programma op prime time. De première van het vijfde seizoen trok bijna 2 miljoen kijkers naar RTL 4, goed voor 28 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Eén week na de finale van de volwassen Voice houdt RTL 4 het goud op vrijdag prime time in huis. SBS 6 was twee maanden na het Mindmasters-debacle uit op revanche, maar stelde hevig teleur met de première van Lekker Nederlands.
Lekker Nederlands, dat in het voorjaar van 2015 op de zaterdagavond nog gemiddeld 780.000 kijkers trok, kwam vrijdagavond niet verder dan 527.000 kijkers en 7,6 procent marktaandeel. Daarmee kwam het programma niet eens terecht in de dagelijkse top 25 van meest bekeken programma’s.
Na het door Do gepresenteerde Lekker Nederlanders, om 22.00 uur, begon de nieuwe Jeroen van Koningsbrugge-show Bijdehandjes. Die kwam met 769.000 kijkers (12 procent) wél terecht in de top 25, namelijk op plek 16.
Voor The Voice Kids is het de meest bekeken aflevering sinds de finale van het derde seizoen. Het vorige, vierde seizoen was veruit het minst bekeken seizoen van de talentenjacht ooit en passeerde geen enkele keer de 2 miljoen-grens. Seizoen één, twee en drie zaten vrijwel continu boven die grens.
The Voice Kids introduceerde vrijdagavond de nieuwe jury met naast Marco Borsato de nieuwkomers Ali B en Ilse DeLange. Nick & Simon zijn er voor het eerst níet bij. Zij concurreren met Lekker Nederlands op SBS 6 nu rechtstreeks met hun vroegere RTL 4-programma.
De andere toppers op prime time waren vrijdag Flikken Rotterdam met 1,5 miljoen kijkers (21 procent) op NPO 1, Hello Goodbye met 1 miljoen kijkers (15 procent) op NPO 1 en Hier Zijn De Van Rossems met 796.000 kijkers (11 procent) op NPO 2.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,8 miljoen), DWDD (1,5 miljoen) en Half Acht Nieuws (1,3 miljoen) waren de vooravondtoppers. RTL Boulevard trok 1 miljoen kijkers en Utopia 595.000.
Op de late avond was RTL Late Night het meest in trek met 1,2 miljoen kijkers, gevolgd door Hart van Nederland (1,1 miljoen), Shownieuws (810.000) en Jinek (704.000).
RTL 4 marktleider
RTL 4 was de marktleider met 25 procent marktaandeel. NPO 1 pakt zilver (20 procent) en SBS 6 brons (10 procent).
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.996.000 02. The Voice Kids (RTL4) 1.955.000 03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.766.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.477.000 05. Flikken Rotterdam (NPO1) 1.462.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 24.8% 2. NPO1 / 19.7% 3. SBS6 / 9.9% 4. NPO2 / 7.6% 5. RTL5 / 5.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 34,9% 2. Publieke Omroep 30,1% 3. SBS Groep 16,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |