SBS 6-show Lekker Nederlands naar 405.000 kijkers


De kijkcijfers van vrijdag 12 februari 2016 (SKO)

Foto: Studio KastermansSBS 6 weet met zijn studioshow Lekker Nederlands nauwelijks op te boksen tegen de succesvolle vrijdagtitels van NPO 1 en RTL 4. Het programma met presentatrice Do zakte vrijdagavond in tot 405.000 kijkers en 5,8 procent marktaandeel, niet genoeg voor een plek in de dagelijkse top 25 van meest bekeken programma’s. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ook Bijdehandjes, dat aansluitend om 22.00 uur te zien was, bleef daar met 479.000 kijkers (7 procent) buiten.

Lekker Nederlands, waarin Nick & Simon en JURK! tegen elkaar strijden, begon zijn tweede seizoen vorige week nog met 527.000 kijkers en 7,6 procent marktaandeel. Het eerste seizoen trok vorig voorjaar, op de zaterdagavond, gemiddeld 780.000 kijkers.

Net als Lekker Nederlands ziet ook Bijdehandjes zijn publiek afhaken. Daar keken vorige week nog 769.000 mensen (12 procent) naar. Deze week zijn dat er 38 procent minder.

Het is een behoorlijke domper voor SBS 6, dat op de vrijdagavond terugzakt van 9,9 procent naar 8,8 procent marktaandeel. NPO 1 en RTL 4 heersen met respectievelijk 21 en 25 procent marktaandeel.

RTL 4 had met The Voice Kids de grote winnaar op prime time in huis. Daar keken ruim 2 miljoen mensen (29 procent) naar. NPO 1 trok met Flikken Rotterdam 1,6 miljoen kijkers (22 procent) en met Hello Goodbye 1 miljoen (15 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren College Tour met 593.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en Nieuwsuur met 541.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.

De meest bekeken titels op de kleinere zenders van RTL en SBS waren Voetbal Inside met 474.000 kijkers (7 procent) op RTL 7 en NCIS: Los Angeles met 329.000 kijkers (5 procent) op Net5.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,8 miljoen), DWDD (1,5 miljoen) en Half Acht Nieuws (1,3 miljoen) waren de vooravondtoppers. RTL Boulevard trok 994.000 kijkers en Utopia 669.000.

Op de late avond was RTL Late Night het meest in trek met 1,3 miljoen kijkers, gevolgd door Hart van Nederland (1 miljoen), Eredivisie op Vrijdag (909.000), Shownieuws (801.000) en Jinek (754.000).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.052.000
02. The Voice Kids (RTL4) 2.040.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.801.000
04. Flikken Rotterdam (NPO1) 1.570.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.495.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.317.000
07. RTL Late Night (RTL4) 1.299.000
08. Schaatsen WK (NPO1) 1.130.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 1.048.000
10. Hello Goodbye (NPO1) 1.040.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 994.000
12. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 909.000
13. Schaatsen 5KM Dames (NPO1) 909.000
14. Journaal 18:00 (NPO1) 830.000
15. Shownieuws (SBS6) 801.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 24.7%
2. NPO1 / 21.0%
3. SBS6 / 8.8%
4. NPO2 / 6.9%
5. NET5 / 4.3%


6. NPO3 / 3.9%
7. RTL7 / 3.4%
8. Vero / 2.8%
9. RTL5 / 2.7%
10. RTL8 / 2.5%


11. Discov / 1.2%
12. Comedy / 0.7%
13. TLC / 0.7%
14. N.geog / 0.7%
15. FOXEre1 / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 33,3%
2. Publieke Omroep 31,8%
3. SBS Groep 16,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen