NPO 2 in de lift dankzij De Slimste Mens
Gemiddeld genomen is SBS 6 de derde zender van Nederland, maar op avonden dat De Slimste Mens te zien is, neemt NPO 2 vrijwel altijd het brons over. Door de terugkeer van de quiz half december, zat het publieke tv-station in december dan ook behoorlijk in de lift. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 2 kwam in december uit op 7,6 procent marktaandeel, tegenover 6,5 procent in november, een behoorlijke stijging van 17 procent. En dat is voor een groot deel te danken aan De Slimste.
De Slimste Mens brak afgelopen zomer weer allerlei records, maar voorafgaand aan de start van deze winterserie was Philip Freriks een stuk voorzichtiger. “Ik ben benieuwd hoe het deze winter gaat. Doorgaans liggen de kijkcijfers dan wel wat lager. De concurrentie is groter, dit is de tijd dat zenders hun beste programma’s brengen.”
De concurrentie wordt echter omver geblazen door De Slimste Mens. Elke avond weer zet het programma topcijfers neer. Dinsdag werd zelfs een record behaald: 1,8 miljoen kijkers.
Al met al was NPO 2 de vierde zender van het land in december. De nummers één, twee en drie blijven NPO 1, RTL 4 en SBS 6. NPO 1 blijft nagenoeg stabiel op 21 procent, RTL 4 levert een procentpunt in en gaat naar 19 procent en SBS 6 levert flink in: van 11 naar 9 procent.
SBS 6 had in december een aantal avonden met lange films, waardoor de enige kijkcijferhits van de zender – Hart van Nederland en Shownieuws – werden gedecimeerd tot minirubriekjes. Dat draaide de zender pas vlak voor de kerst weer terug.
Verder wist SBS 6 de kijker na het einde van Dokter Tinus niet vast te houden op maandagavond en scoorden de Harry Potter-films op vrijdagavond dramatisch.
De meest bekeken programma’s in december waren NPO 1’s oudejaarsconference met Herman Finkers met 3,8 miljoen kijkers op NPO 1, de Boer Zoekt Vrouw-special met 3,7 miljoen kijkers op NPO 1 en de All You Need Is Love-kerstspecial met 3,2 miljoen kijkers op RTL 4.
NPO 1 en RTL 4 heersen over de kijkcijfer top 25 van december. Slechts twee plekken worden niet door die zender bezet: plek 10 (PSV – CSKA Moskou met 2,3 miljoen kijkers op SBS 6) en plek 24 (De Slimste Mens met 1,7 miljoen kijkers op NPO 2.
Onderstaand een overzicht van de avond-kijkcijfers van december. De cijfers zijn inclusief uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzending. Tussen de eerste haakjes het verschil met november, tussen de tweede haakjes het verschil met vorig jaar december (in procentpunten):
Top 15 01. Herman Finkers oudejaarsconference (NPO1) 3.791.000 02. Boer Zoekt Vrouw special (NPO1) 3.684.000 03. All You Need Is Love kerstspecial (RTL4) 3.249.000 04. Nationaal Aftelmoment (NPO1) 2.888.000 05. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.767.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.1% (-0,1) (-0,1) 2. RTL4 / 18.9% (-0,9) (-) 3. SBS6 / 9.0% (-2,1) (-0,4) 4. NPO2 / 7.6% (+1,1) (+1,6) 5. RTL7 / 5.1% (-0,7) (-0,2)
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 33,7% (+1,3) (+0,3) 2. RTL Nederland 30,4% (-1,7) (-0,9) 3. SBS Groep 17,5% (-1,5) (-0,4) |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Let op: de zendergroepaandelen bestaan uit de drie (NPO) en vier (RTL/SBS) grootste zenders van die groep. Een jaar geleden bestond SBS 9 nog niet. Er kan sprake zijn van kleine afrondingsverschillen.