The Voice opent liveshows met 2,5 miljoen kijkers
De kijkcijfers van vrijdag 4 december 2015 (SKO)
The Voice of Holland is zijn zesde serie liveshows vrijdagavond begonnen met 2,5 miljoen kijkers. De show bezorgde RTL 4 een torenhoog marktaandeel van 36 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De reacties op sociale media over de live-uitzending waren gemengd. Vooral de opening met Jess Glynne viel kijkers tegen. Ook was er verbazing over de kleine rol van coach Anouk. Ondanks dat alle ogen op haar gericht waren, kwam de pittige zangeres amper aan het woord.
Over de optredens van de kandidaten waren de reacties eveneens gemengd. De eerste optredens waren wat magertjes, terwijl het laatste optreden volgens veel kijkers het hoogtepunt was: kandidaat Jared Grant zette een spectaculair optreden neer en is één van de kanshebbers voor de titel.
The Voice of Holland is nu bezig aan zijn zesde seizoen. De huidige serie doet het beter dan de vorige serie, die aan de lopende band laagterecords noteerde. De vijfde serie liveshows begon vorig jaar met bijna 2,2 miljoen kijkers.
De serie liveshows van de eerste vier seizoenen van The Voice begonnen wél met hogere kijkcijfers dan die van het huidige seizoen: de eerste serie liveshows begon in 2010 met 3 miljoen kijkers, de tweede serie met 3,6 miljoen kijkers, de derde serie met 2,9 miljoen kijkers en de vierde met 2,2 miljoen kijkers.
De Leeuw meest bekeken alternatief
Al met al was The Voice zoals vertrouwd veruit het meest bekeken programma van de zaterdag. Het meest bekeken alternatief was NPO 1’s Sint en De Leeuw met 1,2 miljoen kijkers en 17 procent marktaandeel.
De andere toppers op prime time waren Twee Voor Twaalf met 911.000 kijkers (14 procent) op NPO 2, Nieuwsuur met 738.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en De Terugkeer van de Bever met 624.000 kijkers (9 procent) op NPO 1.
SBS 6 zakt in zonder Mindmasters
SBS 6, dat tot vorige week vrijdag nog een half miljoen kijkers trok met de dure show Mindmasters Live, wist met de eerste Harry Potter-film 368.000 kijkers (6 procent) te bekoren.
De zender scoorde vooral met Hart van Nederland, dat 759.000 kijkers trok, en Shownieuws, goed voor 820.000 kijkers. Door de film hadden beide programma’s een mini-editie.
RTL 4 oppermachtig
De meest bekeken nieuwsprogramma’s waren het Achtuurjournaal (2,3 miljoen) en Half Acht Nieuws (1,3 miljoen). De best scorende actualiteitenrubriek was EenVandaag (1 miljoen), gevolgd door Editie NL (792.000).
De top drie talkshows bestaat uit DWDD (1,5 miljoen), RTL Late Night (1,5 miljoen) en Pauw (635.000). RTL Boulevard trok 886.000 kijkers en Utopia 544.000 kijkers.
RTL 4 was oppermachtig met een avondaandeel van 29 procent. NPO 1 pakt zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 8 procent. SBS 6 noteert nog geen 7 procent.
Top 15 01. The Voice of Holland (RTL4) 2.453.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.270.000 03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.714.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.454.000 05. RTL Late Night (RTL4) 1.454.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 29.4% 2. NPO1 / 18.0% 3. NPO2 / 8.8% 4. SBS6 / 6.8% 5. NET5 / 3.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 39,2% 2. Publieke Omroep 29,8% 3. SBS Groep 13,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |