SBS 6 aan kop met overwinterend PSV: 2,3 miljoen
De kijkcijfers van dinsdag 8 december 2015 (SKO)
De wedstrijd PSV – CSKA Moskou trok dinsdagavond ruim 2,3 miljoen kijkers naar SBS 6, goed voor een torenhoog marktaandeel van 36 procent. Daarmee had de familiezender de meest bekeken uitzending van de avond in huis. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. PSV heeft voor het in eerst in negen jaar de achtste finale van de Champions League bereikt dankzij de 2-1 overwinning op Moskou. Topnieuws voor SBS 6, dat volgend jaar flink gaat scoren met het verslag ervan.
NTR-baas Paul Römer denkt dat SBS in zijn handjes knijpt. “Topprestatie van PSV. En ook SBS is blij. Champions League blijkt topaankoop dit seizoen.”
Daar denkt Jochem van Gelder hetzelfde over. “PSV overwintert in de Champions League. Eindhoven én SBS 6 gefeliciteerd.”
SBS 6 was dinsdag de grootste tv-zender van Nederland met 23 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (18 procent) en NPO 1 (17 procent).
RTL 4 scoorde op prime time 1,1 miljoen kijkers (17 procent) met de seizoensfinale van Verslaafd en 741.000 kijkers (11 procent) en 741.000 kijkers (11 procent) met Real Men.
Opsporing Verzocht was met 994.000 kijkers (15 procent) de meest bekeken prime time-titel van NPO 1. Kids Met Camera’s trok aansluitend 824.000 kijkers (13 procent).
De andere meest bekeken prime time-titels waren de Roy Donders-soap met 559.000 kijkers (8 procent) op RTL 5 en Nieuwsuur met 487.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.
NPO 3 trok 253.000 kijkers (4 procent) met Van Hagelslag Naar Halal en 193.000 kijkers (3 procent) met Niet Lullen Maar Poetsen.
De vooravondwinnaars waren het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,7 miljoen), DWDD (1,5 miljoen) en Half acht nieuws (1,2 miljoen). RTL Boulevard trok 997.000 kijkers en Utopia 626.000 kijkers.
Op de late avond was vooral de nabeschouwing van het voetbal in trek met 1,3 miljoen kijkers (31 procent) op SBS 6. Verder scoorden vooral RTL Late Night (824.000) en Pauw (554.000).
Nooit Meer Alleen trok voorafgaand aan Pauw een magere 424.000 kijkers (7 procent).
Top 15 01. PSV – Moskou (SBS6) 2.332.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.011.000 03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.678.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.456.000 05. Voetbal CL NB (SBS6) 1.320.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. SBS6 / 22.6% 2. RTL4 / 17.6% 3. NPO1 / 17.4% 4. NPO2 / 6.7% 5. RTL5 / 3.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. SBS Groep 30,4% 2. RTL Nederland 27,4% 3. Publieke Omroep 27,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |