Recordavond voor RTL-zenders; GTST aan kop


De kijkcijfers van donderdag 1 oktober 2015 (SKO)

Foto: MAXDe extra lange aflevering van Goede Tijden Slechte Tijden in verband met het 25-jarig jubileum van de soapserie, trok donderdagavond ruim 1,7 miljoen kijkers naar RTL 4. Daarmee werd 26 procent marktaandeel neergezet. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De aflevering duurde tot 21.25 uur, waarna de Coen Verbraak-documentaire over GTST-ster Antonie Kamerling begon. De Dood Van Een Vage Prins was met 1,3 miljoen kijkers (20 procent) ook in trek bij de kijkers thuis.

De RTL 4-avond werd afgesloten door RTL Late Night, dat eveneens in het teken stond van GTST en 932.000 kijkers (22 procent) wist te vermaken.

GTST heeft met zijn jubileumaflevering net geen seizoensrecord behaald. Daarvoor had de soapserie 7.000 kijkers meer moeten scoren.

Vorig seizoen scoorde GTST negen keer boven de magische twee miljoen-grens. Dat gebeurde medio oktober voor het eerst.

RTL heer en meester

RTL was donderdagavond heer en meester, want de meest bekeken alternatieven voor RTL 4’s GTST-avond werden geboden door RTL 5 en RTL 7. Vooral Molde – Ajax op 7 was met 1,4 miljoen kijkers (22 procent) erg in trek.

RTL 5’s Expeditie Robinson kwam uit op 947.000 kijkers (14 procent). Het programma, dat vorige week nog prime time-winnaar was met 1,2 miljoen kijkers, zakt door de hevige concurrentie wat in.

Achtuurjournaal avondwinnaar

De andere meest bekeken programma’s op prime time waren Hoe Heurt Het Eigenlijk met 745.000 kijkers (11 procent) op NPO 1, Overspel met 702.000 kijkers (10 procent) op NPO 1 en Sterren op het Doek met 452.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.

Veel bekeken in de vooravond waren naast GTST ook het Achtuurjournaal met 1,9 miljoen kijkers (31 procent) op NPO 1, De Wereld Draait Door met 1,2 miljoen kijkers (25 procent) op NPO 1, Half Acht Nieuws met 1,1 miljoen kijkers (22 procent) op RTL 4 en RTL Boulevard met 885.000 kijkers (20 procent) op RTL 4.

Naast RTL Late Night waren op de late avond vooral Hart van Nederland (791.000, 14 procent), Shownieuws (590.000, 14 procent) en Pauw (536.000, 17 procent) in trek.

Record voor RTL-groep

Over de hele avond gezien was RTL oppermachtig met 46 procent marktaandeel voor de gezamenlijke RTL-zenders. De NPO-zenders kwamen uit op 24 procent, de SBS-zenders op 15 procent.

Het is het hoogste marktaandeel voor de RTL-groep sinds 21 januari 2012, toen RTL bijna 49 procent marktaandeel behaalde op de avond van de The Voice-finale.

De zender top vier van gisteren bestaat uit RTL 4 (22 procent), NPO 1 (16 procent), RTL 7 (16 procent) en SBS 6 (8 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.859.000
02. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.722.000
03. 25 Jaar Goede Tijden Slechte Tijden (RTL4) 1.651.000
04. Voetbal EL Molde – Ajax (RTL7) 1.356.000
05. Antonie Kamerling (RTL4) 1.304.000


06. De Wereld Draait Door (NPO1) 1.216.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.136.000
08. Expeditie Robinson (RTL5) 947.000
09. RTL Late Night (RTL4) 932.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 885.000


11. Journaal 18:00 (NPO1) 805.000
12. EenVandaag (NPO1) 799.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 791.000
14. Hoe heurt het eigenlijk (NPO1) 745.000
15. Editie NL (RTL4) 726.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 21.6%
2. NPO1 / 15.7%
3. RTL7 / 15.5%
4. SBS6 / 7.6%
5. RTL5 / 6.5%


6. NPO2 / 4.8%
7. NET5 / 3.8%
8. NPO3 / 3.5%
9. Vero / 2.8%
10. RTL8 / 1.9%


11. N.geog / 1.3%
12. Discov / 1.2%
13. TLC / 0.8%
14. Comedy / 0.7%
15. FOX / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 45,5%
2. Publieke Omroep 24,0%
3. SBS Groep 14,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen