Oranje verplettert kick-off Dance Dance Dance


De kijkcijfers van donderdag 3 september 2015 (SKO)

Het Nederlands elftal hield de tv-kijker donderdagavond massaal aan de buis gekluisterd. Dat ging ten koste van flink wat programmapremières, waaronder die van Dance Dance Dance, RTL 4’s meest prestigieuze tv-project van het seizoen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nederland – IJsland trok maar liefst 3,4 miljoen kijkers naar NPO 3, goed voor een buitengewoon hoge 49 procent marktaandeel. Nagenoeg de helft van álle kijkers op dat moment koos voor het voetbal.

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was de grote première van Expeditie Robinson op RTL 5. Daar keken 822.000 mensen naar, goed voor 12 procent marktaandeel.

RTL 4 had meer te lijden onder het voetbal. Na het door 781.000 mensen (12 procent) bekeken Syndroom, werd de kick-off van het grote nieuwe tv-project Dance Dance Dance door slechts 672.000 mensen (10 procent) bekeken.

De kick-off van Dance Dance Dance was slechts een voorstelrondje. Zaterdag gaat het programma écht van start en dan moet het programma minstens twee keer zo goed scoren. RTL 4 rekent op een monsterhit in de categorie The Voice of Holland.

NPO 1 kwam ook niet ver op prime time en trok 482.000 kijkers (7 procent) met De Reünie en 727.000 kijkers (10 procent) met Hoe Heurt Het Eigenlijk. Om half elf begon Katja Schuurmans nieuwe programma Alles Voor Je kind als flop met slechts 340.000 kijkers (6 procent).

Vooravond en late avond

De winnaars van de vooravond waren donderdag het Achtuurjournaal (1,9 miljoen, 33 procent) op NPO 1, GTST (1,4 miljoen, 23 procent) en Half Acht Nieuws (1,2 miljoen, 26 procent) op RTL 4 en DWDD (1,2 miljoen, 26 procent) op NPO 1.

De late night-toppers waren de nabeschouwing van het voetbal met 1,6 miljoen kijkers (32 procent) en het EK Journaal met 786.000 kijkers (21 procent) op NPO 3, gevolgd door Hart van Nederland met 785.000 kijkers (13 procent) op SBS 6.

RTL Late Night en Pauw kwamen uit op 771.000 kijkers (17 procent) en 494.000 kijkers (14 procent).

RTL Boulevard en Shownieuws trokken 913.000 kijkers (22 procent) en 700.000 kijkers (15 procent).

De meest bekeken tv-zender van de avond was vanzelfsprekend NPO 3 met bijna 29 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (16 procent), NPO 1 (15 procent), SBS 6 (8 procent) en RTL 5 (5 procent).

Top 15
01. Nederland – IJsland (NPO3) 3.373.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.876.000
03. Voetbal EK KW NB (NPO3) 1.600.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.354.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.219.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.156.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 970.000
08. EenVandaag (NPO1) 944.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 913.000
10. Expeditie Robinson (RTL5) 822.000


11. EK Journaal (NPO3) 786.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 785.000
13. Syndroom (RTL4) 781.000
14. RTL Late Night (RTL4) 771.000
15. Editie NL (RTL4) 768.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO3 / 28.8%
2. RTL4 / 15.8%
3. NPO1 / 14.5%
4. SBS6 / 7.5%
5. RTL5 / 4.8%


6. NPO3 / 4.2%
7. RTL7 / 2.8%
8. Vero / 2.5%
9. NET5 / 2.4%
10. RTL8 / 2.1%


11. Discov / 0.9%
12. Comedy / 0.6%
13. Eurosp / 0.6%
14. TLC / 0.6%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 47,5%
2. RTL Nederland 25,5%
3. SBS Groep 12,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen