Ruim 1 miljoen kijkers voor uitslag Popster-finale
De kijkcijfers van vrijdag 17 april 2015 (SKO)
De grote finale van Popster scoorde vrijdagavond 704.000 kijkers en bijna 11 procent marktaandeel op SBS 6. De uitslag noteerde op de late avond 1 miljoen kijkers en 18 procent aandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Popster kwam voor het eerst sinds de eerste aflevering boven de 1 miljoen-grens uit. De kijkcijfers van de overige afleveringen stelden wat teleur voor een groot showprogramma, waar ook nog eens publiekstrekker André van Duin aan meewerkt.
Popster was niet het succes waar maker John de Mol op hoopte. Het programma begon met ruim 1 miljoen kijkers ook als een succes, maar een paar weken later keken er nog maar 600.000 mensen.
Tique
Uiteindelijk is Tique, het blauwe mannetje, uitgeroepen tot de beste poppenact. De poppenspeler heeft een cheque ter waarde van 50.000 euro mee naar huis genomen.
Popster was het meest bekeken programma van de avond van SBS 6, dat met precies 10 procent marktaandeel de derde zender van de avond was. Hart van Nederland scoorde 691.000 kijkers (14 procent).
De talentenjacht voor poppenspelers moest programma’s op drie andere zenders voor laten gaan. Zowel NPO 1, RTL 4 als NPO 2 deden op prime time betere zaken dan SBS 6 met Popster.
RTL 4 is winnaar
Met 19,5 procent marktaandeel was RTL 4 de meest bekeken tv-zender van de avond. GTST was het op één na meest bekeken programma van de avond (1,7 miljoen, 27 procent) en op prime time pakte RTL 4 zilver met Alles Mag Op Vrijdag (1,2 miljoen, 18 procent) en De TV Kantine (1,1 miljoen, 16 procent).
Op de late avond maakte RTL 4 de iets mindere score op prime time weer goed. RTL Late Night kwam uit op 1,2 miljoen kijkers en 22 procent marktaandeel en was daarmee de meest bekeken talkshow van de avond. Zelfs DWDD werd verslagen.
NPO 1 nipt nummer twee
NPO 1 was de tweede zender met 19,1 procent aandeel, nipt achter NPO 1. De publieke tv-zender had weliswaar de winnaar van de avond (Achtuurjournaal, 1,8 miljoen, 31 procent) in huis én de winnaars op prime time – Witse scoorde ruim 1,3 miljoen kijkers (20 procent) en André Rieu bijna 1,3 miljoen (19 procent) – op de late avond vielen de kijkcijfers wat tegen.
Blik op de Weg kwam uit op 863.000 kijkers en 14 procent aandeel, waarna Pauw genoegen moest nemen met 653.000 kijkers (15 procent).
NPO 2 bleef SBS 6 voor op prime time, maar was over de hele avond gezien de vierde zender met 9,6 procent aandeel. Topscoorders waren Twee Voor Twaalf (836.000, 13 procent), Nieuwsuur (817.000, 13 procent) en De IJzeren Eeuw (742.000, 11 procent).
Showrubrieken
De showrubrieken RTL Boulevard en Shownieuws scoorden 684.000 en 677.000 kijkers, terwijl RTL Late Night (1,2 miljoen) de talkshowstrijd won van De Wereld Draait Door (1 miljoen) en Pauw (653.000).
De meest bekeken film van de avond was The A-Team met 564.000 kijkers op RTL 5. De meest bekeken niet-Nederlandstalige serie was Without A Trace met 275.000 kijkers op Net5.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.811.000 02. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.652.000 03. Witse (NPO1) 1.345.000 04. André Rieu Welcome to my (NPO1) 1.265.000 05. Alles mag op vrijdag (RTL4) 1.228.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 19.5% 2. NPO1 / 19.1% 3. SBS6 / 10.0% 4. NPO2 / 9.6% 5. RTL5 / 6.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 32,1% 2. RTL Nederland 31,7% 3. SBS Groep 17,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |