Nederland – Turkije goed voor 3,3 miljoen kijkers
De kijkcijfers van zaterdag 28 maart 2015 (SKO)
De EK-kwalificatiewedstrijd Nederland – Turkije, die eindigde in 1-1 en daarmee Oranje’s behoud van de derde plek in de poule, trok zondagavond maar liefst 3,3 miljoen kijkers naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De match tegen Turkije was de vijfde kwalificatiewedstrijd in aanloop naar het EK Voetbal 2016. De eerste vier wedstrijden werden gespeeld tegen Tsjechië (2,3 miljoen kijkers), Kazachstan (2,4 miljoen), IJsland (2,7 miljoen) en Letland (4,3 miljoen).
Het verslag van het EK-voetbal was veruit de meest bekeken tv-uitzending van de avond. De rest van de top vijf bestaat vooral uit voetbalgerelateerde programma’s: de nabeschouwing (2,2 miljoen), het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), de voorbeschouwing (1,4 miljoen) en het EK Journaal (1,4 miljoen).
Al met al was NPO 1 dankzij het voetbal de meest bekeken zender van de avond met bijna 35 procent marktaandeel. RTL 4 was het meest bekeken alternatief met 15 procent, gevolgd door SBS 6 met 7,5 procent.
RTL 4 scoorde vooral met The Voice Kids, dat goed was voor bijna 1,3 miljoen kijkers, de minst bekeken aflevering ooit. De talentenjacht zit al in veruit het minst bekeken seizoen tot nu toe, maar wordt nu extra geplaagd door het voetbal.
Direct na de juniorvariant van The Voice of Holland kwam de Gordon-talkshow Goor Draait Door uit op 702.000 kijkers. Ook dat programma moest het opnemen tegen het voetbal op NPO 1.
SBS 6 scoorde vooral met Hart van Nederland (752.000), Lachen om home video’s (630.000) en Robs Grote Tuinverbouwing (476.000). Op prime time trok Surprise Surprise slechts 390.000 kijkers en Wie Heeft De Leukste 315.000.
Pauls Puber Kookshow deed 347.000 kijkers.
Top 15 01. Nederland – Turkije (NPO1) 3.302.000 02. Voetbal EK KW NB (NPO1) 2.241.000 03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.721.000 04. Voetbal EK KW VB (NPO1) 1.403.000 05. EK Journaal (NPO1) 1.389.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 34.9% 2. RTL4 / 15.3% 3. SBS6 / 7.5% 4. NPO2 / 6.9% 5. NPO3 / 3.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 45,2% 2. RTL Nederland 22,1% 3. SBS Groep 12,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |