The Voice niet meer in lift omhoog
De kijkcijfers van vrijdag 26 september 2014 (SKO)
Na drie weken op rij in de lift omhoog gezeten te hebben, kwam er vrijdagavond een einde aan de kijkersgroei van The Voice of Holland. De vijfde aflevering noteerde 2,4 miljoen kijkers en 35 procent marktaandeel op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Voice begon dit vijfde seizoen eind augustus met 2,1 miljoen kijkers, die op een na laagste score van de talentenjacht ooit. In de weken erna groeide het kijkersaantal steeds licht, tot 2,5 miljoen kijkers vorige week.
Nog altijd zit The Voice in zijn minst bekeken seizoen ooit. The Blind Auditions trokken in het eerste seizoen gemiddeld 2,5 miljoen kijkers, bij de tweede serie waren dat er 3,5 miljoen, bij de derde 2,9 miljoen en bij de vierde 2,6 miljoen.
RTL-baas Erland Galjaard zei al na het derde seizoen zich geen zorgen te maken over de dalende cijfers. “Het eerste seizoen van The Voice was al boven verwachting en het tweede seizoen kwam daar ver bovenuit. Dan weet je dat de kans dat het derde seizoen iets terug loopt, redelijk groot is”, zei hij eind 2012.
Al met al was The Voice wel weer de winnaar van de avond, gevolgd door het Achtuurjournaal (2,2 miljoen) en Flikken Maastricht (1,7 miljoen), beide te zien op NPO 1.
RTL 4 scoorde ook met RTL Late Night en GTST (beide 1,5 miljoen kijkers) en was daardoor veruit de meest bekeken zender van de avond met 28,5 procent marktaandeel. NPO 1 bleef steken op 19,7 procent.
SBS 6 kwam niet verder dan 7,1 procent. De meest bekeken titel was Hart van Nederland (754.000). Op prime time trok het station 347.000 kijkers met Patty’s Big Fat Ibiza Wedding.
College Tour met Famke Janssen op NPO 3 deed 307.000 kijkers.
Top 15 01. The Voice of Holland (RTL4) 2.397.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.154.000 03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.743.000 04. RTL Late Night (RTL4) 1.539.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.529.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 28.5% 2. NPO1 / 19.7% 3. SBS6 / 7.1% 4. NPO2 / 6.4% 5. RTL7 / 4.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 37,9% 2. Publieke Omroep 29,2% 3. SBS Groep 15,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |