660.000 kijkers voor Jong Geleerd


De kijkcijfers van donderdag 30 augustus 2007 (SKO)

Jong Geleerd (RTL4, 20:32) – De familiespelshow Jong Geleerd met Carlo Boszhard en Irene Moors is sinds gisteren wekelijks op donderdagavond te zien bij RTL 4. De eerste uitzending van Jong Geleerd werd zondag na het eredivisievoetbal door 831.000 kijkers bekeken; de tweede aflevering op don- derdagavond scoorde 660.000 kijkers (madl: 12.2%) na Goede tijden slechte tijden. Het werken met kinderen, doet Irene denken aan Telekids dat zij presenteerde met Carlo.

Jong Geleerd is een spelshow waarin kinderen uit groep 8 het opnemen tegen volwassenen. “Ik vind het heel leuk om met kinderen te werken. Ben ik ook altijd blijven doen, alleen niet zo veel op tv“, vertelt de bekende presentatrice bij TVgids.nl. “Ik merk dat er sinds het einde van Telekids weinig veranderd is. Net als toen hebben we ook nu kinderen uit groep 8 in de studio. Dat voelt heel vertrouwd. We spreken hen op dezelfde pittige manier aan als toen en dat werkt nog steeds heel goed. Iedereen in de studio is hysterisch enthousiast.

Baby’s Wil Is Wet (RTL4, 21:29) – Na Jong Geleerd was de Schotse Derek Ogilvie donderdagavond te zien in de Nederlandse variant op het programma De Babyfluisteraar. In Baby’s Wil Is Wet helpt Ogilvie Nederlandse ouders en gezinnen om met jonge kinderen om te gaan. Ogilvie zegt verschillende beelden door te krijgen van de kindjes. “Ik krijg foto’s door, maar ook gevoelens en emoties die niet van mij zijn“, aldus Ogilvie bij BN/DeStem. “Zoals angst en boosheid. En filmbeelden. Als een minifilm, gefilmd vanuit het standpunt van het kind, rollen de beelden over mijn netvlies. En weet je wat het gekke is? De film is altijd in het Engels, ook bij Nederlandse kinderen. Er is dus geen taalbarrière. Ik heb het eerder in Duitsland gedaan voor ProSieben en nu dus voor de Nederlandse televisie. Buiten de camera’s om heb ik ook weleens een Japans kindje geholpen. Privéreadings doe ik trouwens gratis. Ouders betalen alleen mijn reiskosten. Waarom? Omdat we het hier hebben over het helpen van mensen.” De eerste aflevering van Baby’s Wil Is Wet werd donderdagavond door 765.000 kijkers (madl: 13.3%) bekeken op RTL 4.

RTL Boulevard (RTL4, 18:33) – Jim Bakkum heeft deze zomer een van de meest ‘helse vakanties’ ooit meegemaakt. Dat vertelde de 20-jarige zanger donderdagavond in RTL Boulevard, dat door 769.000 kijkers (madl: 19.6%) bekeken werd. Hij moest vluchten voor heftige bosbranden in Sicilië, waar hij samen met een goede vriendin een vakantiehuisje had gehuurd. Bij het zien van de bosbranden, maakte de oud-Idol zich eerst niet al te veel zorgen. Maar toen na een paar dagen het vuur zich langzaam maar zeker uitbreidde, besloot Jim geen seconde langer te blijven. “We roken alleen maar vuur, overal waar we reden“, liet hij RTL Boulevard weten. “We zijn onmiddelijk naar ons vakantiehuisje gereden en hebben heel snel onze spullen gepakt!

De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

36 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Joke
september 1, 2007 22:45

Die 2 ,gewoon weg ermee.

Gast
Chiel
september 1, 2007 13:24

;)

Gast
TOTP
september 1, 2007 13:18

Is 786.000 kijkers dan geen kijkcijferkanon? En als er 895.000 kijkers zijn, kijkt niet heel Nederland. Zeg dat maar niet te hard, zo dat ze dat niet in het SBS gebouw in Amsterdam horen. Want ik denk dat er een paar promomakers worden onstlagen dan.

Gast
Chiel
september 1, 2007 13:04

‘Het kijkcijferkanon van de zaterdagavond’ hoorde ik tijdens een reclamespot voor Het beste idee… Ze hebben wel humor daar bij SBS :? Dat opschepperige altijd, vreselijk!

Wat ook vreselijk is -bruggetje- is dat Undeclared gewoon vervalt en er Nederlanders die playbecken in Hollandse Hitmix voor in de plaats is gekomen… Als Tien nog bestond was dit allemaal nooit gebeurd. ( :D )

Gast
bas**
september 1, 2007 12:57

RTL wil weer een ochtend kinderprogramering doen in het weekend eind dit jaar?

Gast
niceman
september 1, 2007 12:41

SYWBAP 895.000 gisteren en vorige week 978.000
dus weer verlies, houden ze nu op met
“heel nederland zit aan de buis gekluisterd” inleiding

Gast
Chiel
september 1, 2007 12:05

Dus je laat GTST ipv 22 minuten , 50 minuten duren? Heren maken de man zijn heel weinig afleveringen, en idd. Waaom zouden ze de belspellen weg doen? Er zijn nog steeds van die losers die bellen… En zolang dat gebeurt zullen de belspellen wel blijven.

Gast
Apeldoorner
september 1, 2007 11:51

@zonder belspelletje, leuk idee maar RTL zal niet zo snel de belspellen wegdoen. Goedkope beeldvulling die nog geld oplevert ook. Daar is het ALLE commerciële zenders om te doen. Geld verdienen. Niet om leuke programma’s uit te zenden.

Gast
IDEETJE (RTL4 zonder belspellen)
september 1, 2007 11:46

06:45 RTL Nieuws
09:15 As The World Turns (H)
10:15 Lijn 4
11:00 Heren Maken De Man
12:00 Flodder (H)
12:30 Goede Tijden, Slechte Tijden (H)
13:00 A-Team (H)
14:00 Bon Bini Beach
14:30 Murder, She Wrote
15:30 Oprah Winfrey Show
16:00 RTL Nieuws
16:05 Oprah Winfrey Show
16:30 Aperitivo
17:00 As The World Turns
18:00 RTL Nieuws
18:15 Editie NL
18:35 RTL Boulevard
19:30 RTL Nieuws
19:55 RTL Weer
20:00 Goede Tijden, Slechte Tijden

Gast
Frank
september 1, 2007 09:11

Editie nl en Boulevard, goede marktaandelen. GTST nog wel drama.
Popstar weer lager. Het zal wel weer vertaald worden als zeer succesvol, maar dit is niet goed te noemen uiteraard. Lowlife programma de smaakpoltie scoort nog beter. Het is bijna dezelfde dramatische score als het idee.
Het was toch entertainment voor het hele gezin? Is SBS dan toch een niche zender?? Marktaandelen in een bepaalde doelgroep zijn belangrijk, maar dit soort programma’s kosten teveel voor een gering aantal kijkers.

Gast
Atmos
september 1, 2007 08:13

Zo het sterkte RTL4 is ook weer helemaal terug wat een kijkcijfers voor GTST en IDD onder het miljoen. Weet niet of er in de rest van Nederland 30 graden was of meer maar hier regende het heel de avond.

Gast
David
september 1, 2007 00:48

Ook interessant: de (6+) cijfers van de eerste week geen Tien tov de laatste week wel Tien:

Week 34 (33)

Ned1 18.3 (18.7)
Ned2 7.3 (7.2)
Ned3 4.2 (5.4)
RTL4 13.8 (12.6)
RTL5 6.5 (5.8)
RTL7 5.9 (5.5)
RTL8 2.5 (0.0)
SBS6 15.0 (13.6)
NET5 5.8 (4.9)
Vero 5.4 (6.2)

NPO 29,8 % (31,3 %)
RTL 28,7 % (23,9 %)
SBS 26,2 % (24,7 %)

(6+, 18.00-24.00, SKO)

Toegegeven, dit is natuurlijk nog niet een periode waarover je conclusies kan trekken. Maar opvallend is wel dat RTL absoluut de grootste stijger is (kan je logisch vinden omdat zij een extra zender startte, maar blijkbaar treedt er dus niet veel kannibalisme op binnen RTL). De publieke omroep daalt zelfs, terwijl er toch 5% marktaandeel vrij kwam van Tien. En SBS weet een klein puntje van de Talpa-taart mee te pikken.

Gast
David
augustus 31, 2007 22:20

Ben erg benieuwd naar de cijfers over, zeg, een maand. Als RTL met 4 en 5 goed in het winterseizoen zit (DOND, Idols, Jensen, Gillend naar huis) zullen de cijfers nog wel stijgen, zeker in 20-49. Ze zitten nu gemiddeld zo rond de 32-33% in 20-49 en wat was de doelstelling ook alweer? 35%?

Gast
!#Michael#!
augustus 31, 2007 21:44

Overigens vallen de marktaandelen minder weg dan het absolute aantal kijkers van Jong Geleerd :) 13.4% naar 12.2% … bijna gheen verschil als je het lead-in verschil mee rekent :)

Gast
!#Michael#!
augustus 31, 2007 18:02

DONDERDAG 30 augustus 2007

Zenderaandelen 20-49 jaar
18:00-24:00 uur Bron: SKO

RTL 4 15,9 %
RTL 5 8,4 %
RTL 7 4,8 %
RTL 8 2,6 %
RTL NEDERLAND 31,7 %

NED 1 10,0 % SBS6 15,2 %
NED 2 6,9 % NET5 7,4 %
NED 3 6,2 % VERONICA 6,1 %
PUBLIEKEN 23,2 % SBS GROEP 28,7 %

TOP 5 Kdh Zender

1 House M.D. 9,6 % SBS6
2 Hart van Nederland 6,7 % SBS6
3 Goede tijden slechte tijden 6,4 % RTL4
4 Baby’s wil is wet 6,2 % RTL4
5 Ghost Whisperer 6,2 % SBS6

1% kijkdichtheid is 70.370 bij 20-49 jaar

Totale kijkdichtheid 28,3 %
————————————————————————-
Zenderaandelen Boodschappers 20-49 jaar
18:00-24:00 uur Bron: SKO

RTL 4 15,6 %
RTL 5 8,1 %
RTL 7 5,1 %
RTL 8 3,0 %
RTL NEDERLAND 31,8 %

NED 1 10,1 % SBS6 15,5 %
NED 2 7,1 % NET5 8,3 %
NED 3 6,4 % VERONICA 5,5 %
PUBLIEKEN 23,5 % SBS GROEP 29,3 %

TOP 5 Kdh Zender

1 House M.D. 10,1 % SBS6
2 Hart van Nederland 7,4 % SBS6
3 Baby’s wil is wet 7,3 % RTL4
4 Goede tijden slechte tijden 7,0 % RTL4
5 Ghost Whisperer 6,4 % SBS6

1% kijkdichtheid is 37.930 bij boodschappers 20-49 jaar

Totale kijkdichtheid 31,6 %
————————————————————————

RTL4 opnieuw commercieel marktleider! RTL Nederland blijft grootste zender groep in de voor adverteerders belangerijke doelgroepen!

Waar zijn alle mensen nou die SBS al als winnaar hadden erkent? SBS najaars seizoen draait op volle toeren, en delft nu al het onderspit terwijl de meeste omroepen nog maar half wakker zijn!

Gast
!#Michael#!
augustus 31, 2007 17:57

@ Simon

The Gohst wishpehere was een odinaire herhaling!

Gast
TOTP
augustus 31, 2007 17:20

Heb het Jong geleerd zondag 5 minuten gezien. Langer kon ik niet aanzien. Het programma ziet er echt uit alsof het zowat niks mocht kosten voordat ze wisten of het zou gaan scoren.
Ik hoop dat Net 5 het decor van Are you smarter than a 5th grader exact kopieert. Ik ga het zondag wel proberen, al heb ik een hekel aan Erik …??? Want Are you smarter … is echt leuk.

Gast
...
augustus 31, 2007 15:57

660.000 is netjes,zeker als de concurentie bekijkt en Daan Schuurmans ze quize mider scoorde en nog duurder was.

Zondag niet gezien,maar nu wel. Beetje druk en eigelijk niet echt een Donderdag programma. Vind het eigelijk wel een programma voor de Zondag middag. Wel leuker dan Achmea,maar niet echt tevergelijken. Zal het alleen volgende week Donderdag niet kijken denk ik,achmea kennis quize heb ik ook amper gezien.

Gast
Anoniem
augustus 31, 2007 15:53

Simon

Kijk dan eens terug.
Het verlies was altijd veel groter en het is dus wel een succes te noemen en scoort dus eindelijk wel

Gast
Simon
augustus 31, 2007 15:42

@ Anonymous
745.000 kijkers na House (1.145.000 kijkers) vind ik nou niet bepaald ‘scoort eindelijk’. Het verliest ja 400.000 kijkers t.o.v. House!!!

Gast
nick
augustus 31, 2007 14:50

4 in hetl and blijft beter scoren…

Gast
Anoniem
augustus 31, 2007 14:29

The Ghost Whisperer scoort eindelijk (Ondanks een Herhaling), haalt SBS6 het van de schema;s

Gast
Mart
augustus 31, 2007 14:24

Ik heb het al gezien vorige editie idols 4 afleveringen van de audities nu 6 en ipv 2 theater afleveringen nu 3 hierdoor wordt de workshop ronde geschrapt, heeel heeeel erg jammer workshops waren net zo leuk als de grote live shows en dan ook nog een spannende wildcard show

Gast
mart
augustus 31, 2007 14:20

en hoe zit het dan met de wildcard show is die er ook niet.

Gast
mart
augustus 31, 2007 14:18

Heb net een artikel gelezen over idols en daar stond in dat ze dit keer geen workshops hebben,vind ik persoolijk erg jammer.Zo zijn er minder uitzendingen met live shows denk ik een live muziek op de zaterdag avond is toch het leukst die audities heb ik nou wel gezien en had ook liever de workshops met live muziek gehad dan 3 weken lang de theater ronde.
Misschien heb ik het mis en komen er ipv maar 8 liveshows een aantal meer 12 ofzo.(Niet met 10 liveshow kandidaten maar 15 ofzo)

Gast
Simon
augustus 31, 2007 14:05

Goede cijfers trouwens voor het nieuwe ‘Bimbo’s & Boerka’s’ op Nederland 3. Meer dan 500.000 kijkers, dat is nog maar weinig programma’s gelukt om 20:30 op Nederland 3, en dan moet De wereld draait door ja nog beginnen!

Gast
Simon
augustus 31, 2007 14:00

Jong Geleerd kun je nu eigenlijk al een flop noemen…

Gelukkig heeft RTL maar 6 of 7 afleveringen besteld. ;)

Gast
Patzy
augustus 31, 2007 13:54

eigenlijk zijn het rare kijkcijfers!

Gast
TVDAG.nl
augustus 31, 2007 13:36

@mickey, de promo’s van NET5 zagen er ook leuker dus ik ga zondag zeker kijken!

Gast
Kamal
augustus 31, 2007 13:34

Jong Geleerd : Leuk programma voor de doelgroep , het gezin

Nooooo, NLD 1 weer bejaard marktleider! En Vermist 1,1 miloen kijkers minder!
Rtl4, gevolgd door SBS marktleider in hun doelgroep
House M.d. scoort weer!

Gast
Anoniem
augustus 31, 2007 13:34

En Carlo en Irene worden steeds IRRITANTER. Voor 5 jaar geleden was het leuk, maar nu wordt het steeds vervelender :(

Gast
Anoniem
augustus 31, 2007 13:33

Jong geleerd is een DOM programma!
Wat een rare spelregel voor een kennisquiz. Absoluut niet representatief om te kijken wie er nu beter zijn. En wat is dat nu voor onzin om vragen te stellen over CSI (was dat vroeger een vak op school?)
Wel met de juiste maatstaven meten wil je kunnen vergelijken!

Gast
mikey
augustus 31, 2007 13:27

@ tvdag.nl , de versie van Net5 is veel leuker. Ben bij de opnames geweest het idee lijkt een beetje op dat van weekend miljonairs.
Het decor is mooier en er wordt niet zo chaotisch gedaan, kortom leuker voor volwassenen om naar te kijken.

Gast
Thom
augustus 31, 2007 13:25

@Fedor, is dat niet een beetje triest van je dit? ;)

Gast
Feder
augustus 31, 2007 13:20

Yesss, de dagelijkse pulpserie GTST is weer 54.000 kijkers kwijtgeraakt ten opzichte van de dag ervoor. Sinds maandag elke dag minder kijkers. Vanaaf dan echt onder de 1 miljoen??? Als deze trend zich voortzet kijkt er rond kerst niemand meer naar GTST :p
Yesss, zowel na het voetbal als na GTST zappen mensen massaal weg als Carlo en Irene verschijnen op het burgelijke stationnetje RTL 4
Yesss, RTL 8 weer op hetzelfde bedenkelijke nivo als anders….
Yesss, NLD 1 weer marktleider – zelfs op de zwakke donderdagavond.

Gast
TVDAG.nl
augustus 31, 2007 13:18

Jammer van Jong Geleerd, is een aardig programma. Ben benieuwd naar de versie van NET5

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen