2,5 miljoen kijkers voor Tweede Kamerverkiezingen


De kijkcijfers van woensdag 22 november 2006 (SKO)

Tweede Kamerverkiezingen 2006 (NOS, Ned1, 20:37) – Het avondvullend programma van de NOS rondom de uitslagen van de Tweede Kamerverkiezingen 2006 is gisteren door 2.515.000 kijkers (madl: 39.0%) beke- ken. De RTL Verkiezingsavond van RTL 4 scoorde 869.000 kijkers (madl: 12.4%). Het CDA is tijdens de verkiezingen de grootste partij van Nederland gebleven en behaalt 41 zetels. De doorbraak van de SP is een feit. De socialisten halen liefst 26 zetels (+17).

We gingen voor goud en we hebben goud“, aldus CDA-leider Jan Peter Balkenende. “In 2002 werden we de grootste, in 2003 ook. Nu zijn we opnieuw de grootste.” Nu staat een loodzware formatie voor de deur. Een coalitie met in elk geval de PvdA is de meest genoemde optie, maar over de derde partij bestaat veel onenigheid. Balkenende wilde weinig kwijt over het zetelverlies van coalitiegenoot VVD. “Of de kiezer het beleid toch heeft afgekeurd? Die conclusie is moeilijk te trekken. En doorgaan met de VVD? De uitslag is behoorlijk complex, het wordt allemaal erg ingewikkeld.” De PvdA van Wouter Bos verloor flink, de partij gaat van 42 naar 32 zetels. Bos: “De verkiezingen hebben in zijn ogen in ieder geval duidelijk gemaakt dat de burgers weer een land willen waarin de verschillen minder groot worden.

Liverpool – PSV (NOS, Ned3, 20:41) – De Champions League-wedstrijd Liverpool – PSV werd gisteren tegenover de verkiezingsuitzendingen op Nederland 1 en RTL 4 door 2.024.000 kijkers (madl: 25.6%) bekeken. Steven Gerrard en Peter Crouch hielpen Liverpool aan de behaalde overwinning van 2-0. Daarmee kreeg PSV na lange tijd weer een nederlaag te verduren. Trainer Ronald Koeman was niet tevreden over het duel. Hij vond zijn team vooral erg slordig in de opbouw. “Dat vond ik de laatste twee competitiewedstrijden ook al“, aldus Koeman in De Telegraaf. “Als de opbouw van achteruit niet voldoende is, kun je voorin te weinig creëren.” PSV miste Phillip Cocu, die met koorts thuis zat. “Die mis je dan wel. Hij is juist wel een speler die ‘vast’ is in de opbouw“, vertelt Koeman. “Dat is een belangrijk verschil geweest. Toch kwam het niet als een verrassing. Als we kritisch moeten zijn op het spel van PSV, moeten we toch vooral letten op de opbouw. Dat moet verbeteren.

De Gouden Kooi (Talpa, 19:30) – ‘Bad guy’ Nathanael trok gisterenavond in De Gouden Kooi. De Amsterdammer verheugt zich op het psychologische spel en de strijd die om het geld gaat ontstaan. Zijn motivatie om De Gouden Kooi in te gaan is duidelijk: geld. Bang voor verbale krachtmetingen is hij niet. Nathanael is gewend om op de man af te zeggen wat hij van iets vindt. Dat is volgens hem niet bot, maar duidelijk. Met zijn komst zullen de Miljonairs er volgens Talpa een geduchte tegenstander bij krijgen. De Gouden Kooi werd gisteren door 281.000 kijkers (madl: 4.7%) bekeken bij Talpa. Later op de avond deed NPS-gezicht Prem Radhakishun in de Talpa-talkshow Het land van Maas en Geel, die door 50.000 kijkers (madl: 0.7%) bekeken werd, verslag van het verloop van de Tweede Kamerverkiezingen.

De afbeelding �http://home.planet.nl/~will1856/Mediakrant/kijkcijfersgroot.JPG� kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.Top 15
01. Tweede Kamer Verkiezingen 2006 (Ned1) 2.515.000
02. Journaal 20:00 (Ned1) 2.167.000
03. Liverpool – PSV (Ned3) 2.024.000
04. Goede tijden, slechte tijden (RTL4) 1.622.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.479.000

06. Journaal 18:00 (Ned1) 1.293.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.001.000
08. Editie NL (RTL4) 956.000
09. De wereld draait door (Ned3) 933.000
10. Lingo (Ned1) 927.000

11. EenVandaag (Ned1) 889.000
12. Kinderchirurgie (Ned1) 883.000
13. RTL Verkiezingsavond (RTL4) 869.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 839.000
15. That’s the question (Ned2) 803.000

Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. Ned1 / 31.1%
2. Ned3 / 16.4%
3. RTL4 / 15.1%
4. SBS6 / 6.5%
5. Ned2 / 6.4%
6. RTL5 / 4.4%
7. RTL7 / 3.1%
8. NET5 / 2.6%
9. Vero / 2.6%
10. Talpa / 2.5%
11. Discov / 0.5%
12. N.geog / 0.4%
13. AT5 / 0.4%
14. MTV / 0.3%
15. Box / 0.2%

Marktaandelen per zendergroep
1. Publieke Omroep 53,9%
2. RTL Nederland 22,6%
3. SBS Groep 11,7%

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen