1,7 miljoen kijkers voor Villareal – Arsenal
De kijkcijfers van dinsdag 25 april 2006 (SKO)
Villareal – Arsenal (NOS, Ned2, 20:40) Arsenal heeft voor de eerste keer de finale van de Champions League bereikt. De Londense formatie bleef in de tweede ontmoeting van de halve eindstrijd in Spanje overeind bij Villareal met een score van 0-0. Op eigen veld hadden de Engelsen gewonnen met een klein verschil (1-0).
Villareal had meerdere kansen, met name voor Franco. De Mexicaanse spits vond echter keer op keer de Duitse doelman Lehmann. De halve finale werd door 1.703.000 kijkers (madl: 24.6%) bekeken.
Klootwijk aan zee (RVU, Ned3, 21:27) – Wouter Klootwijk presenteert sinds gisteren zijn eigen programma Klootwijk aan zee. Dit programma, dat door 315.000 kijkers (madl: 4.4%) bekeken werd, gaat voornamelijk over vis en wat daarmee te maken heeft. “Als titel wilde ik graag Kapitein Iglo“, zegt Klootwijk bij GPD. “Maar anderen vreesden dat daar gedonder van zou komen. Uiteraard wilde ik dat juist. Toen stelde de producent Kapitein Klootwijk voor, maar dat vond ik weer te ijdel. Het werd Klootwijk aan Zee. Uiteraard werd dat in de visserswereld al snel Klootzak aan Zee.” Hij heeft zich niet heel kritisch op die visserij-industrie gestort. “Klootwijk aan Zee is geen Keuringsdienst van Waarde, wij gaan niet tot op het bot uitzoeken wat er waar mis is. We varen met onze camera langs havens en vissers. We laten dingen gewoon gebeuren.Tegenwoordig herkennen we vis nog alleen als blokjes uit een diepvriespak, verspreid door Kapitein Iglo en zijn knechten. Ik ben geen dominee, maar de zee en de oceaan hebben zoveel moois, lekkers en voedzaams te bieden. Het is schandalig dat we er niks mee doen. De Nederlander wordt steeds verder van zijn voedselbronnen vervreemd. Kijk naar een varkenslapje, dat heeft geen eigen identiteit meer. Weinigen kunnen zich nog een voorstelling maken van het beest van vlees, bloed en botten dat zijn leven heeft gegeven voor dat lapje. Idem dito de visfilets. Ik wil de vis zijn identiteit teruggeven.“
MAX & Catherine (MAX, Ned1, 17:34) – Het praatprogramma van Catherine Keyl, MAX & Catherine, is een groot succes op Nederland 1. “Veel mensen denken dat het mij is komen aanwaaien, maar zo is het echt niet“, vertelt Keyl in het maandblad Nouveau, via Novum. “Ik heb geen centimeter cadeau gekregen.” In 1985 begon ze met de presentatie van het AVRO-programma Service Salon. “Ik deed van alles fout. Ik kwam van een actualiteitenrubriek en was het niet gewend lange interviews te houden, bepaalde loopjes te maken, de mensen te bedanken en een bloemetje aan te bieden.” Haar AVRO-collega Mies Bouwman adviseerde Keyl meer zichzelf te zijn. “Diep in mijn hart was ik nog steeds beledigd dat de toenmalige directeur me bij de actualiteiten had weggehaald. Hij had me min of meer tegen mijn zin op de middag gezet, dus ik dacht: als ik nu heel erg mezelf ga zijn, gooien ze me er na twee maanden vanzelf weer uit.” Het omgekeerde gebeurde. Keyl kreeg steeds meer kijkers met haar lifestyleprogramma. “Ik moest vechten tegen het vooroordeel van collega’s, en ook van mezelf, dat het werk bij zo’n middagprogramma niets voorstelde.” In de jaren negentig werd Keyl bekend als presentatrice van de 5 Uur Show en ook Catherine op RTL4. “Natuurlijk zijn Pauw en Witteman goede interviewers. Maar ik ben beter in emotionele onderwerpen.” MAX & Catherine werd gisteren door 601.000 kijkers (madl: 16.8%) bekeken.
Top 15
02. Goede tijden, slechte tijden (RTL4) 1.688.000
03. Journaal 20:00 (Ned1) 1.617.000
04. TV Makelaar (RTL4) 1.318.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.252.000
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.061.000
07. Voetbal nabeschouwing (Ned2) 1.032.000
08. Journaal 18:00 (Ned2) 973.000
09. CSI: Miami (RTL5) 954.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 912.000
11. Tien voor taal (Ned1) 893.000
12. Editie NL (RTL4) 874.000
13. Shownieuws (SBS6) 872.000
14. In Holland staat een huis (RTL4) 816.000
15. Sportjournaal (Ned2) 812.000
Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. Ned2 / 17.5%
2. RTL4 / 15.9%
3. Ned1 / 11.7%
4. SBS6 / 9.7%
5. RTL5 / 9.2%
6. NET5 / 6.3%
7. Ned3 / 6.0%
8. Talpa / 4.4%
9. RTL7 / 4.2%
10. Vero / 3.3%
11. Discov / 0.9%
12. Eurosp / 0.6%
13. N.geog / 0.5%
14. MTV / 0.5%
15. TMF / 0.3%
(Bron: StichtingKijkOnderzoek)
Marktaandelen per zendergroep (6+, 18.00 tot 24.00)
1. Publieke Omroep 35,2 procent
2. RTL Nederland 29,3 procent
3. SBS Groep 19,3 procent