Nederland 2 best bekeken zender in februari
[img=300,220 left]http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00078/No_name_78062h.jpg[/img]Nederland 2 was in de tweede maand van 2006 de best bekeken zender van Nederland met een marktaandeel van 18.8% (6+) in de avonduren. Het hoge marktaandeel is voornamelijk te danken aan de uitzendingen over de Olympische Spelen in Turijn.
Na Nederland 2 werd RTL 4 in februari het meest bekeken. Deze scoorde een marktaandeel van 14.6%. Nederland 1 sluit de top drie af met een aandeel van 12.4%. RTL Nederland is erg blij met de behaalde marktaandelen in februari. De zendergroep benadrukt marktleider te zijn in de boodschappersdoelgroep.
“RTL Nederland sluit de maand van de Olympische Winterspelen uitstekend af in de belangrijkste doelgroep, boodschappers 20-49 jaar met maar liefst een zenderaandeel van 30,1%, waarmee zij wederom marktleider is“, laat een woordvoerster van RTL weten. “Tijdens de Olympische Winterspelen in Salt Lake City (2002) was dit nog 25,5%. De Publieken volgen met 29,9% en de SBS groep sluit de maand februari af met 21,8%. In de doelgroep 20-49 jaar komt RTL Nederland uit op een zenderaandeel van 28,7%, slechts een klein verschil met de maand januari. De Publieken voeren de lijst aan dankzij de Winterspelen met 30,5% en de SBS groep rond af op 21,9%.“
“RTL 4 sluit de februarimaand af met 17,2% in de doelgroep boodschappers 20-49 jaar en heeft daarmee nauwelijks ingeleverd op de maand januari, ondanks de Olympische concurrentie. ‘Idols’ bleek geen enkele last te ondervinden van de Spelen en behaalde op 18 februari zelfs de hoogste cijfers van dit seizoen. Ruim 1,9 miljoen kijkers prefereerden de verrichtingen van de idols boven de Olympische sporters. (..) RTL 5 blijft ijzersterk presteren en bereikte een zenderaandeel van 10% in de doelgroep 20-34 jaar. De aflevering van ‘Idols Backstage’ op 18 februari was de best bekeken ooit en op 28 februari beleefde ‘CSI Miami’ haar record avond met ruim 1,3 miljoen kijkers, de beste score sinds het begin van de reeks in september 2003. (..) RTL 7 presteerde naar verwachting in de doelgroep mannen 20-49 jaar met een zenderaandeel van 5,2%. Vrijdag 24 februari was de sterkste avond met prachtige cijfers voor de films Volcano en Supervulkaan.“
01. Schaatsen 1000 meter dames (Ned2) 4.781.000
02. Schaatsen 3000 meter dames nabesch (Ned2) 4.674.000
03. Schaatsen Olympische Spelen (Ned2) 4.601.000
04. Schaatsen 1000 meter heren (Ned2) 4.493.000
05. Schaatsen 3000 meter dames (Ned2) 4.493.000
06. Schaatsen 1000 meter dames nabesch (Ned2) 4.195.000
07. Schaatsen 1500 meter dames (Ned2) 4.096.000
08. Schaatsen 5000 meter heren (Ned2) 4.039.000
09. Schaatsen 5000 meter dames (Ned2) 3.663.000
10. Schaatsen 1000 meter heren nabesch (Ned2) 3.550.000
11. Schaatsen 1500 meter heren (Ned2) 3.371.000
12. Schaatsen 10.000 meter heren nabes (Ned2) 3.332.000
13. Schaatsen 500 meter heren (Ned2) 3.192.000
14. Schaatsen teamachtervolging dames (Ned2) 3.155.000
15. Schaatsen 1500 meter dames nabesch (Ned2) 2.989.000
Marktaandelen 18:00 / 24:00 (6+)
1. Ned2 / 18.8%
2. RTL4 / 14.6%
3. Ned1 / 12.4%
4. SBS6 / 9.9%
5. Ned3 / 7.1%
6. RTL5 / 6.6%
7. Talpa / 6.3%
8. NET5 / 4.5%
9. Vero / 3.9%
10. RTL7 / 3.7%
11. Discov / 0.9%
12. Eurosp / 0.7%
13. N.geog / 0.4%
14. MTV / 0.3%
15. An.pl. / 0.3%
(Bron: StichtingKijkOnderzoek)