RTL 5 bijna langs RTL 4 met nieuwe dinsdagavond
De kijkcijfers van dinsdag 26 april 2016 (SKO)
RTL 5 is vlaggenschip RTL 4 dankzij Idols al de baas op woensdagavond, maar ook op dinsdagavond komt het station nu angstvallig dichtbij zijn grote broer, die de laatste tijd steeds meer moeite heeft om te scoren op doordeweekse avonden. Dat blijkt uit Stichting KijkOnderzoek-cijfers. De seizoenspremières van de RTL 5-titels Peter R. de Vries: Internetpesters Aangepakt en Deurwaarders: Betalen of Leeghalen overtroffen dinsdagavond bijna de concurrerende programma’s op het veel grotere RTL 4.
Peter R. de Vries zette een score neer van 567.000 kijkers en 9,2 procent marktaandeel, terwijl RTL 4’s Jo Frost: Nanny On Tour genoegen moest nemen met 594.000 kijkers (9,7 procent).
Deurwaarders kwam uit op 597.000 kijkers en 9,9 procent aandeel tegenover 666.000 kijkers (11,0 procent) voor Herman en Martijn: Op De Proef Gesteld.
Het gaat goed met RTL 5. Naast de succesvolle seriemaandag en succesvolle Idols-woensdag, is nu ook de nieuwe dinsdag zeer in trek. Beide dinsdagprogramma’s scoorden ver boven het zendergemiddelde, dat vorige week op 3,8 procent aandeel lag.
Juist op deze drie werkdagen laat RTL 4 het de laatste tijd behoorlijk afweten. De kijker kiest op deze avond liever voor NPO 1. Zo ook gisterenavond: Opsporing Verzocht deed 1,3 miljoen kijkers (21 procent) en Opgelicht 1,2 miljoen kijkers (19 procent).
Het was echter SBS 6 dat aan kop stond op prime time dankzij de Champions League-wedstrijd tussen Manchester City en Real Madrid. Daar keken 1,3 miljoen mensen (22 procent) naar.
De enige andere prime time-titel in de kijkcijfer top 25 is Nieuwsuur met 493.000 kijkers (8 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen) en EenVandaag (950.000) waren het populairst in de vooravond. Utopia trok 496.000 kijkers.
Op de late avond was De Rijdende Rechter het meest in trek met 1,2 miljoen kijkers, gevolgd door RTL Late Night (1,1 miljoen), Pauw (718.000), de voetbalnabeschouwing (642.000) en Hart van Nederland (623.000).
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 14 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.280.000 02. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.530.000 03. Manchester City – Real Madrid (SBS6) 1.307.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.292.000 05. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.281.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.7% 2. RTL4 / 17.7% 3. SBS6 / 14.4% 4. RTL5 / 5.7% 5. NPO2 / 5.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 30,8% 2. RTL Nederland 28,9% 3. SBS Groep 22,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |