SBS 6 doet goede zaken met Wendy’s Hart in Aktie
De kijkcijfers van woensdag 22 april 2020 (SKO)
De tv-transfer van Wendy van Dijk leek na Flirty Dancing en Dance Dance Dance uit te lopen op een groot fiasco, maar dat lijkt inmiddels wel mee te vallen. Na het grote succes van Wie Het Laatst Lacht – Wendy trok eigenhandig de vrijdagavond van SBS 6 uit het flop – doet ze het nu meer dan prima met de speciale coronaserie van haar vroegere tv-hit Hart in Aktie. Na 694.000 kijkers (12 procent) en 565.000 kijkers (11 procent), keken er gisteren naar aflevering drie 722.000 kijkers (14 procent).
Een echte kijkcijfermagneet is Wendy ook weer niet. Het programma voor haar, Steenrijk Straatarm, deed het met 944.000 kijkers (16 procent) aanzienlijk beter.
Slechts één programma deed het op prime time beter dan Steenrijk Straatarm, namelijk het gelijktijdig uitgezonden Tussen Kunst en Kitsch met 1,9 miljoen kijkers (33 procent).
Daarna stortte NPO 1 flink in en dat zal Hart in Aktie uit zijn dipje van vorige week getrokken hebben. Ditmaal was niet De Rijdende Rechter, maar een ingelaste special van Studio Voetbal te zien. Daar keken 814.000 mensen (16 procent) naar.
Het brons op prime time, na NPO 1 en SBS 6, is voor RTL 4. Jinek scoorde om half tien 778.000 kijkers (16 procent). De zender kwam om half negen niet eens de top 25 binnen: Help Mijn Man Is Klusser kwam niet verder dan 357.000 kijkers (6 procent).
De vierde plek is voor NPO 2: Nieuwsuur scoorde 726.000 kijkers (14 procent). Direct ervor trok Oasis in de Orient 457.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- Veronica scoorde met Enemy of the State: 448.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Holiday: 270.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 239.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Infiltrator: 212.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Moordwijven: 187.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Prison Girls Life Inside: 158.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), M (1,1 miljoen), GTST (805.000), RTL Boulevard (782.000), Met het mes op tafel (778.000), Editie NL (632.000) en Tijd voor MAX (619.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Journaal laat (818.000), Hart van Nederland (684.000), Frontberichten (533.000) en Shownieuws (455.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.543.000 02. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.937.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.393.000 04. EenVandaag (NPO1) 1.283.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.217.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 29.0% 2. RTL4 / 14.2% 3. SBS6 / 10.5% 4. NPO2 / 7.3% 5. Vero / 5.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 39,6% 2. RTL Nederland 23,7% 3. Talpa TV 21,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS