GTST terug op tv: achtuurslot RTL 4 stort finaal in


De kijkcijfers van maandag 19 augustus 2019 (SKO)

Het achtuurslot van RTL 4 is maandag finaal ingestort door de terugkeer van Goede Tijden Slechte Tijden. De soap bezorgt de zender een kijkersdaling van maar liefst 64 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Ruben Nicolai-quiz Ik Weet Er Alles Van scoorde deze zomer beter dan GTST op het achtuurslot van RTL 4. De voorlopig laatste aflevering wist vrijdagavond 801.000 kijkers (17,8 procent) te vermaken, goed voor de achtste plek in de kijkcijfer top 25. 

Maandag is RTL 4 begonnen met twee weken van GTST-herhalingen: eerst zijn vijf compilatie-afleveringen te zien, daarna worden de vijf laatste GTST-afleveringen integraal herhaald.

Het zorgt er dus voor dat RTL 4’s achtuurslot volledig is geïmplodeerd: er keken maandag slechts 287.000 mensen (5,9 procent) naar de eerste GTST-compilatie, niet eens genoeg voor een plek in de kijkcijfer top 25. Dit kijkersaantal ligt 64 procent onder dat van de laatste Ik Weet Er Alles Van.

RTL 4 had veel meer verwacht van de GTST-herhaling, anders kies je er immers niet voor om maar liefst twee weken lang te gaan heruitzenden. Het belooft weinig goeds voor het nieuwe seizoen van de kwakkelende soapserie: de kijker heeft vorig seizoen duidelijk aangegeven klaar te zijn met GTST en laat het in aanloop naar de nieuwe serie ook massaal afweten.

Volgens het AD ligt het in de lijn der verwachting dat GTST verhuist naar RTL 5 of Videoland als de kijkcijfers zo laag blijven.

Prime time

Over naar prime time: daar vierde de bejaardenvakantie van Martine van Os weer grote successen. We Zijn Er Bijna was goed voor een score van 1,9 miljoen kijkers (35 procent) op NPO 1. Radar Extra ervoor trok 1,1 miljoen kijkers (22 procent) en de André van Duin- en Janny van der Heijden-Show Denkend aan Holland trok erna 1,5 miljoen kijkers (35 procent).

NPO 2 bood het meest bekeken alternatief met 1,5 miljoen kijkers (29 procent) voor De Slimste Mens. Planeet Nigeria trok aansluitend 303.000 kijkers (6 procent).

Het brons is voor Veronica dankzij de 664.000 kijkers (13 procent) voor Veronica Inside.

Daarna volgt RTL 4, dankzij de 521.000 kijkers (10 procent) voor Het Spaanse Dorp: Polopos. Daarvoor deed Van der Vorst ziet sterren het wel beroerd met 309.000 kijkers (6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Percy Jackson and The Olympians: 352.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Mechanic Resurrection: 331.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Trouwen in het buitenland: 310.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 141.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Terminal: 119.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Flack: 98.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (939.000), Half acht nieuws (915.000), RTL Boulevard (584.000), Editie NL (579.000), Uit mijn keuken (559.000), Zes uur nieuws (421.000) en Utopia (412.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Denkend aan Holland (1,5 miljoen), Jinek (911.000), Hart van Nederland (558.000), Nieuwsuur (525.000), Journaal laat (459.000) en Shownieuws (416.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 233.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 10 procent en NPO 2 brons met bijna 10 procent.

Top 15
01. We zijn er bijna (NPO1) 1.931.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.871.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.535.000
04. Denkend aan Holland (NPO1) 1.484.000
05. Radar Extra (NPO1) 1.144.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.132.000
07. EenVandaag (NPO1) 939.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 915.000
09. Jinek (NPO1) 911.000
10. Veronica Inside (Vero) 664.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 584.000
12. Editie NL (RTL4) 579.000
13. Uit mijn keuken (NPO1) 559.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 558.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 525.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.2%
2. RTL4 / 10.3%
3. NPO2 / 9.9%
4. Vero / 6.7%
5. SBS6 / 6.6%


6. NET5 / 5.5%
7. RTL7 / 4.3%
8. RTL8 / 3.3%
9. NPO3 / 2.9%
10. RTL5 / 2.5%


11. TLC / 1.6%
12. RTLZ / 1.4%
13. Comedy / 1.4%
14. BBCfirst / 1.0%
15. Discov / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,0%
2. RTL Nederland 20,4%
3. Talpa TV 19,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL 4

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen