Kwartfinale Oranje minder in trek dan achtste finale


De kijkcijfers van zaterdag 29 juni 2019 (SKO)

De kwartfinale van Oranje op het WK Vrouwenvoetbal, die uitmondde in een 2-0 zege op Italië, hield zaterdagmiddag vanaf drie uur ruim 2,7 miljoen kijkers voor de buis gekluisterd op NPO 1. Daarmee trok het voetbal 80 procent van alle kijkers op dat tijdstip. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is een behoorlijke prestatie om zo veel kijkers te bekoren als het buiten warm en zonnig weer is. Wel trokken ze minder bekijks dan met de achtste finale tegen Japan op dinsdag.

Die match was op prime time te zien en is op dit moment met ruim 3,5 miljoen kijkers (63 procent) de op een na meest bekeken vrouwenvoetbalwedstrijd ooit in Nederland. Alleen de door Nederland gewonnen finale van het EK Vrouwenvoetbal in 2017 trok met 4,1 miljoen kijkers (83 procent) meer bekijks.

Nu Nederland door is naar de halve finale staat er mogelijk een nieuw record op stapel. Aankomende woensdag om 21.00 uur staat de halve finale van Oranje tegen Zweden op het menu.

De winnaar op prime time was Studio France met 786.000 kijkers (22 procent) op NPO 2. Dat programma werd uitgezonden na de vooravondmatch tussen Duitsland en Zweden (1,2 miljoen kijkers en 38 procent). Blue Planet 2 trok na Studio France 443.000 kijkers (13 procent).

Verder keken de meeste mensen naar RTL 4, dat met de Robert ten Brink-show BankGiro Miljonairs 687.000 kijkers (20 procent) scoorde. Ondertussen in Nederland trok ervoor 426.000 kijkers (12 procent).

Het brons is voor NPO 1. De herhaling van Floortje naar het einde van de wereld zette 610.000 kijkers (17 procent) neer, waarna Leef Je Droom uitkwam op 566.000 kijkers (16 procent).

De vierde plek is voor SBS 6. Thank You For The Music scoorde 463.000 kijkers (13 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Robin Hood: 276.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 170.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Suffragette: 151.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Take Two: 131.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Politie USA Live: 83.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Bleeder: 45.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Duitsland – Zweden (1,2 miljoen), Achtuurjournaal (796.000), EenVandaag (664.000), Half acht nieuws (562.000) en Verborgen Kustdorpen (330.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (637.000), Shownieuws (588.000), Nieuwsuur (540.000), Studio Sport (538.000), Silent Witness (493.000) en Beste Kijkers (331.000) het meest in trek.

NPO 2 avondmarktleider

NPO 2 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 13 procent.

Top 15
01. Voetbal WK ITA NLD Dames KF (NPO1) 2.701.000
02. Studio France (NPO1) 2.545.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.408.000
04. Wielrennen NK Dames (NPO1) 1.353.000
05. Voetbal WK DEU SWE Dames KF (NPO2) 1.206.000


06. Journaal 20:00 (NPO1) 796.000
07. Studio France (NPO2) 786.000
08. BankGiro Miljonairs (RTL4) 687.000
09. EenVandaag (NPO1) 664.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 637.000


11. Floortje naar het einde van (NPO1) 610.000
12. Shownieuws (SBS6) 588.000
13. Leef je droom (NPO1) 566.000
14. Half acht nieuws (RTL4) 562.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 540.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO2 / 21.0%
2. NPO1 / 17.4%
3. RTL4 / 12.7%
4. SBS6 / 10.1%
5. Vero / 5.4%


6. NPO3 / 3.5%
7. RTL8 / 3.4%
8. NET5 / 3.3%
9. RTL5 / 2.5%
10. RTL7 / 2.2%


11. Comedy / 1.4%
12. SBS9 / 1.1%
13. Spike / 1.0%
14. FOX / 0.8%
15. RTLZ / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,9%
2. RTL Nederland 20,8%
3. Talpa TV 19,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen