NPO 1 en RTL 4 heersen op zaterdag, SBS 6 blijft achter


De kijkcijfers van zaterdag 4 mei 2019 (SKO)

NPO 1 en RTL 4 blijven de zaterdagkijker verdelen. SBS 6 blijft met De Gordon tegen Dino Show ver achter. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vanwege de Dodenherdenking zag de zaterdagavond er deze week íets anders uit. Het Achtuurjournaal op NPO 1 begon pas om half negen en trok maar liefst 2,8 miljoen kijkers (41 procent). Daar profiteerde Ik Vertrek aansluitend echter nauwelijks van. Wel was het programma primetimewinnaar met 1,4 miljoen kijkers (23 procent).

Aansluitend trok De 103 van Loenen nog 630.000 kijkers (12 procent) naar het eerste net.

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met het hittrio Kees & Co (936.000 kijkers en 13 procent), Paul Pakt Uit (1 miljoen kijkers en 17 procent) en De TV Kantine (1 miljoen kijkers en 21 procent).

Het brons is voor NPO 2. Dat station trok met Albert Gemmeker: Commandant van Kamp Westerbork 769.000 kijkers (13 procent). Daaraan voorafgaand wist Merwederazzia 547.000 kijkers (9 procent) te boeien.

SBS 6 pakt de vierde plek met De Gordon tegen Dino Show (347.000 kijkers en 5 procent) en Komt Een Man Bij De Dokter (413.000 kijkers en 8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Inglourious Basterds: 337.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hidden Figures: 335.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Zwartboek: 285.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Those who kill: 275.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 271.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Paramedics Down Under: 148.000 kijkers.

Vooravond en late avond

De Nationale Dodenherdenking (2,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (964.000), Half acht nieuws (894.000), Dodenherdenking Waalsdorpervlakte (650.000), RTL Boulevard (587.000), Nationale Dodenherdenking (561.000) en Eigen huis en tuin (477.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (634.000), Shownieuws (628.000), Nieuwsuur (553.000), Andere tijden sport (463.000), Studio Sport (447.000) en Chantal komt werken (442.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.793.000
02. Nationale Dodenherdenking (NPO1) 2.385.000
03. Ik Vertrek (NPO1) 1.404.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.087.000
05. TV Kantine (RTL4) 1.039.000


06. Paul Pakt Uit (RTL4) 1.020.000
07. EenVandaag (NPO1) 964.000
08. Kees en Co (RTL4) 936.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 894.000
10. Albert Gemmeker Commandant (NPO2) 769.000


11. Dodenherdenking Waalsdorpervlakte (RTL4) 650.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 634.000
13. 103 van Loenen (NPO1) 630.000
14. Shownieuws (SBS6) 628.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 587.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.5%
2. RTL4 / 15.1%
3. NPO2 / 7.8%
4. SBS6 / 7.7%
5. Vero / 4.8%


6. NET5 / 4.7%
7. RTL7 / 4.0%
8. NPO3 / 3.8%
9. RTL8 / 3.1%
10. RTL5 / 2.6%


11. SBS9 / 2.1%
12. Spike / 1.1%
13. Ziggo / 1.1%
14. Discov / 0.9%
15. BBCfirst / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,1%
2. RTL Nederland 24,8%
3. Talpa TV 19,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL, SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen