Sinterklaasjournaal verslaat het gewone Journaal


De kijkcijfers van maandag 12 november 2018 (SKO)

Het Sinterklaasjournaal is maandag met mooie kijkcijfers teruggekeerd op tv. Er keken bijna 1,2 miljoen mensen (25 procent) naar de uitzending op NPO 3. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma van Dieuwertje Blok was de grote winnaar om zes uur. Het programma, waarin traditiegetrouw wordt toegeleefd naar het Sinterklaasfeest, trok net iets meer kijkers dan het reguliere Zesuurjournaal op NPO 1, dat ruim 1,1 miljoen kijkers (24 procent) scoorde.

Critici volgen het Sinterklaasjournaal nauwgezet. Het ene kamp wil alleen maar Zwarte Pieten, het andere kamp wil geen Zwarte Pieten. In de eerste aflevering zaten elf roetpieten en één Zwarte Piet.

De grote winnaar op prime time was NPO 1. Radar trok 1,3 miljoen kijkers (20 procent) en Bed & Breakfast had er 1,4 miljoen (23 procent).

NPO 3 volgt op de tweede plek dankzij het door 761.000 mensen (11 procent) bekeken Hunter. Daaraan voorafgaand deed First Dates het top met 518.000 kijkers (9 procent), maar aansluitend trok Schuldig of Niet slechts 183.000 kijkers (3 procent).

De laatste plek op het prime-time-erepodium is voor SBS 6. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak kwam uit op 729.000 kijkers (11 procent). Vervolgens keken er 429.000 mensen (7 procent) naar Wereldreis op Wielen.

De nummer vier was Veronica. Veronica Inside kwam uit op 708.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1: 664.000 kijkers,
  • RTL 4 scoorde met Helemaal het einde: 622.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Undress for Love: 351.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Door andere ogen: 303.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 179.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Flodder: 174.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Sinterklaasjournaal (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), GTST (857.000), RTL Boulevard (807.000), Met Het Mes Op Tafel (756.000) en Freeks Wilde Wereld (717.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Anita Wordt Opgenomen (958.000), Pauw (864.000) en Hart van Nederland (673.000) het meest in trek. RTL Late Night (328.000) haalde de top 25 niet.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en NET5 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.783.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.410.000
03. Bed en Breakfast (NPO1) 1.401.000
04. Radar (NPO1) 1.3221.000
05. Sinterklaasjournaal (NPO3) 1.186.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.132.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.044.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.017.000
09. Anita Wordt Opgenomen (NPO1) 958.000
10. Pauw (NPO1) 864.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 857.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 807.000
13. Hunted (NPO3) 761.000
14. Met het mes op tafel (NPO2) 756.000
15. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 729.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 11.0%
3. NET5 / 8.5%
4. SBS6 / 7.7%
5. NPO3 / 7.6%


6. Vero / 6.5%
7. NPO2 / 5.6%
8. RTL7 / 3.2%
9. RTL8 / 2.7%
10. RTL5 / 2.6%


11. SBS9 / 1.5%
12. Discov / 1.4%
13. TLC / 1.4%
14. Comedy / 1.0%
15. BBCFirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,1%
2. Talpa TV 24,2%
3. RTL Nederland 19,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Roel Jorna

Wat vindt u?

Alle polls

Martien Meiland klaagt voortdurend over de fans die hem miljonair hebben gemaakt. Wat vindt u daarvan?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen