GTST op meeste avonden niet meer boven miljoengrens


De kijkcijfers van donderdag 15 november 2018 (SKO)

De lineaire kijkcijfers van Goede Tijden Slechte Tijden dalen al jaren gestaag, maar sinds dit tv-seizoen vindt er wel echt een kentering plaats. Op de meeste avonden komt de soapserie niet meer boven de grens van één miljoen kijkers uit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Slechts 33 procent van de aflevering in dit tv-seizoen tot nu toe scoren meer dan een miljoen kijkers, terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar nog 96 procent was. Dat is wel een heel drastische daling.

Zelfs het vertrek van Ruud Feltkamp, die twaalf jaar lang de rol van Noud speelde in Goede Tijden Slechte Tijden, hielp de soapserie donderdagavond niet boven de miljoengrens uit. Er keken 927.000 mensen (15 procent).

GTST is lang niet meer het kijkcijferkanon dat het ooit was. Tot een aantal jaren geleden keken er avond aan avond minstens 1,5 miljoen mensen naar de soapserie en ooit waren dat er zelfs 2 miljoen.

Voor RTL 4 is GTST een zeer belangrijke schakel in de lineaire programmering, omdat de soap direct voor het primetimeblok staat, waarin alle dure programma’s worden uitgezonden.

Nu GTST bijna nooit meer de miljoengrens aanraakt, moeten de programma’s op prime time op eigen benen meer dan een miljoen kijkers zien te bekoren. Die grens wordt door veel tv-makers, waaronder John de Mol, nog altijd gezien als het absolute minimum om over een groot succes te spreken.

Hoe de soapserie het op internet doet is onduidelijk, maar een feit is wel dat er met online views lang niet zo veel geld verdiend wordt als met traditionele tv-kijkers.

Over naar prime time: RTL 5 had de meeste kijkers met Expeditie Robinson, dat 1,4 miljoen kijkers (21 procent) scoorde.

De meest bekeken alternatieven om half negen waren Help Mijn Man Is Klusser met 918.000 kijkers (14 procent) op RTL 4, KLEM met 896.000 kijkers (13 procent) op NPO 1 en KVW met 777.000 (12 procent) op NPO 3.

De toppers om half tien waren Droomhuis Gezocht met 1,1 miljoen kijkers (17 procent) op NPO 1, Bouwval Gezocht met 686.000 kijkers (11 procent) op RTL 4 en Eilandpraat met 622.000 kijkers (12 procent) op RTL 5.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met De Lijf Show: 429.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Pitch Perfect 2: 354.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 346.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 313.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Vrouw op Mars: 311.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Blindspot: 176.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), GTST (927.000), Sinterklaasjournaal (893.000), RTL Boulevard (819.000) en Met Het Mes Op Tafel (709.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (844.000), Hart van Nederland (764.000), Nieuwsuur (574.000) en Shownieuws (500.000) het meest in trek. RTL Late Night (334.000) haalde de top 25 niet.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en RTL 5 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.973.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.410.000
03. Expeditie Robinson (RTL5) 1.401.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.295.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.195.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.179.000
07. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.074.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 927.000
09. Help mijn man is klusser (RTL4) 918.000
10. KLEM (NPO1) 896.000


11. Sinterklaasjournaal (NPO3) 893.000
12. Pauw (NPO1) 844.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 819.000
14. KVW (NPO3) 777.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 764.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.7%
2. RTL4 / 13.3%
3. RTL5 / 9.8%
4. SBS6 / 6.7%
5. NPO2 / 6.5%


6. NPO3 / 5.6%
7. NET5 / 5.3%
8. RTL7 / 4.4%
9. RTL8 / 3.8%
10. Vero / 3.1%


11. RTLZ / 1.2%
12. Discov / 1.1%
13. BBCFirst / 0.9%
14. N.geog / 0.8%
15. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,8%
2. RTL Nederland 31,3%
3. Talpa TV 16,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen