Veronica aan kop met Ajax dat Champions League haalt


De kijkcijfers van dinsdag 28 augustus 2018 (SKO)

Goed nieuws voor Veronica: Ajax staat na een afwezigheid van vier jaar weer in het hoofdtoernooi van de Champions League. Bijna 1,8 miljoen kijkers (32 procent) zagen dinsdagavond hoe zij dat bewerkstelligden met het doelpuntloze gelijkspel tegen Dinamo Kiev. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dankzij deze topscore was Veronica voor de vierde keer dit jaar avondmarktleider. Het meest bekeken alternatief was De Slimste Mens met bijna 1,4 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 2.

Aansluitend aan De Slimste Mens begon het nieuwe programma Toms Engeland met een prima 548.000 kijkers (10 procent).

Het brons op prime time was voor RTL 4. Die zender trok met Linda’s Zomerweek 886.000 kijkers (18 procent). Daaraan voorafgaand trok Sterren Houden Huis 459.000 kijkers (8 procent).

Verder was vooral NPO 1 in trek. Opsporing Verzocht scoorde 791.000 kijkers (14 procent), waarna het nasynchronisatiedrama Bad Banks afsloot met 292.000 kijkers (5 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Jack Ryan Shadow Recruit: 306.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Mysteries of Laura: 273.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Ranking the Stars: 191.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Kitchen Impossible: 169.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Rich Kids of Social Media: 116.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Diana: 108.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (992.000), Half Acht Nieuws (937.000), EenVandaag (892.000), Editie NL (745.000), RTL Boulevard (706.000), M (622.000) en Utopia (449.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (720.000), Laat op Eén (693.000), Hart van Nederland (555.000), Nieuwsuur (471.000) en Shownieuws (436.000) het meest in trek.

Veronica avondmarktleider

Veronica was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 14 procent.

Top 15
01. Dynamo Kiev – Ajax (Vero) 1.756.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.726.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.354.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 992.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 937.000


06. EenVandaag (NPO1) 892.000
07. Linda’s Zomerweek (RTL4) 886.000
08. Opsporing Verzocht (NPO1) 791.000
09. Editie NL (RTL4) 745.000
10. Voetbal CL PO NB (Vero) 720.000


11. Voetbal CL PO VB (Vero) 717.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 706.000
13. Laat op Eén (NPO1) 693.000
14. M (NPO1) 622.000
15. Journaal laat (NPO1) 587.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Vero / 18.4%
2. NPO1 / 15.4%
3. RTL4 / 14.4%
4. NPO2 / 9.2%
5. SBS6 / 5.7%


6. RTL7 / 4.2%
7. NET5 / 3.5%
8. NPO3 / 3.0%
9. RTL8 / 2.4%
10. Eurosp / 1.8%


11. RTL5 / 1.7%
12. TLC / 0.9%
13. Discov / 0.9%
14. SBS9 / 0.8%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Talpa TV 28,4%
2. Publieke Omroep 27,6%
3. RTL Nederland 22,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Veronica

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen