RTL 4 eindelijk weer door miljoen dankzij Voice Senior


De kijkcijfers van vrijdag 24 augustus 2018 (SKO)

De zomerstop is weer voorbij. RTL 4 trok vrijdagavond voor het eerst in vier maanden weer eens meer dan een miljoen kijkers op prime time, dankzij het gloednieuwe The Voice Senior. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het vierdelige The Voice Senior is met bijna 1,6 miljoen kijkers van start gegaan, goed voor een marktaandeel van 29 procent. Daarmee was de talentenjacht, waarin kandidaten Jimi en Noble deze week uitblonken (hier en hier), de grote winnaar op prime time. 

Dankzij The Voice Senior was RTL 4 voor het eerst in tweeënhalve maand weer eens marktleider. De laatste keer was op 8 juni, op de avond van de allerlaatste RTL Late Night, die 1,3 miljoen kijkers scoorde. Op prime time was toen Time to Dance te zien, maar die show kwam niet door de miljoengrens heen.

Het meest bekeken alternatief voor The Voice Senior was De Slimste Mens met 1,2 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 2. De opening van de Uitmarkt trok aansluitend 312.000 kijkers (6 procent).

De nummer drie op prime time was NPO 1: Silent Witness scoorde 729.000 kijkers (14 procent) en Eén tegen 100 had er aansluitend 1,1 miljoen (21 procent).

Verder was vooral Veronica Inside in trek. Daar keken 414.000 mensen (8 procent) naar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 211.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Cliffhanger: 201.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 170.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Brick Mansions: 121.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Big Fat Gypsy Weddings: 57.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Aeon Flux: 51.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (887.000), EenVandaag (791.000), RTL Boulevard (663.000), M (661.000) en Editie NL (532.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (794.000), Shownieuws (791.000), Eredivisie op vrijdag (757.000), Laat op Eén (730.000), Het Roer Om (403.000) en Nieuwsuur (305.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.590.000
02. The Voice Senior (RTL4) 1.569.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.213.000
04. Een tegen 100 (NPO1) 1.083.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.011.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 887.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 794.000
08. EenVandaag (NPO1) 791.000
09. Shownieuws (SBS6) 791.000
10. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 757.000


11. Laat op Eén (NPO1) 730.000
12. Silent Witness (NPO1) 729.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 663.000
14. M (NPO1) 661.000
15. Journaal laat (NPO1) 603.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 21.3%
2. NPO1 / 20.0%
3. NPO2 / 7.9%
4. SBS6 / 6.1%
5. Vero / 4.6%


6. NPO3 / 3.4%
7. NET5 / 3.3%
8. RTL7 / 2.7%
9. RTL8 / 1.8%
10. RTL5 / 1.3%


11. N.geog / 1.4%
12. TLC / 1.1%
13. BBCFirst / 1.0%
14. SBS9 / 0.9%
15. FOXSp2 / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,3%
2. RTL Nederland 27,1%
3. SBS Groep 14,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen