Yvon Jaspers’ Onze Boerderij in lift omhoog: tv-hit


De kijkcijfers van zondag 27 mei 2018 (SKO)

Zomers weer of niet: Yvon Jaspers heeft er naast Boer Zoekt Vrouw een tv-hit bij. Onze Boerderij begón al goed – er keken 1,5 miljoen mensen (32 procent) naar de première – maar de tweede aflevering deed het gisterenavond nóg beter met 1,7 miljoen kijkers (32 procent) op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het zomerse weer heeft effect op de kijkcijfers. Verder trok alleen het Achtuurjournaal (1,9 miljoen) nog meer dan een miljoen kijkers naar het tv-scherm.

Aansluitend aan Onze Boerderij zette Bed en Breakfast nog een nette 997.000 kijkers (19 procent) neer.

SBS 6 bood het meest bekeken alternatief om half negen: The Wall scoorde 660.000 kijkers (12 procent). RTL 4 trok op dat moment 454.000 kijkers (9 procent) met De Jongens tegen de Meisjes.

De winnaar om half tien was RTL 4: De 12 van Oldenheim trok 702.000 kijkers (14 procent). SBS 6 scoorde 518.000 kijkers (10 procent) met Sing It.

De vierde zender op prime time was Net5: San Andres noteerde 476.000 kijkers (9 procent). Daarmee was die zender in het halfnegenslot dus groter dan RTL 4.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met BABS: 400.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Lethal Weapon: 323.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Tegenlicht: 235.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Crime Scene Investigation: 197.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Wild Card: 161.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met American Idol: 72.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Studio Sport (902.000), Half Acht Nieuws (562.000), RTL Boulevard (355.000) en Sanne Wallis de Show (312.0000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (818.000), Shownieuws (623.000), Andere Tijden Sport (602.000), Nieuwsuur (484.000) en Love is in the air (358.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.850.000
02. Onze Boerderij (NPO1) 1.684.000
03. Bed en Breakfast (NPO1) 997.000
04. Studio Sport (NPO1) 902.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 818.000


06. De 12 van Oldenheim (RTL4) 702.000
07. Autosport F1 GP MCO (Ziggo) 689.000
08. BankGiro Loterij The Wall (SBS6) 660.000
09. Shownieuws (SBS6) 623.000
10. Andere Tijden Sport (NPO1) 602.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 562.000
12. Sing It (SBS6) 518.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 484.000
14. San Andreas (NET5) 476.000
15. De jongens tegen de meisjes (RTL4) 454.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.8%
2. RTL4 / 10.9%
3. SBS6 / 10.2%
4. Net5 / 6.1%
5. Vero / 4.8%


6. NPO3 / 4.4%
7. NPO2 / 4.3%
8. RTL7 / 3.1%
9. Eurosp / 2.6%
10. RTL8 / 2.6%


11. RTL5 / 1.6%
12. Ziggo / 1.4%
13. MTV / 1.3%
14. SBS9 / 1.2%
15. Comedy / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 29,5%
2. SBS Groep 22,3%
3. RTL Nederland 18,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Linelle Deunk, KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen