Alleen halve finale Songfestival scoort op prime time


De kijkcijfers van dinsdag 8 mei 2018 (SKO)

De eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival, waar Nederland niet aan meedeed, trok dinsdagavond bijna 1,1 miljoen kijkers (24 procent) naar NPO 1. Daarmee was het muziekfestijn het enige succesvolle programma op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vorig jaar was de Oranje-loze halve finale van het Songfestival meer in trek; toen keken er 1,4 miljoen mensen. De tweede halve finale en finale met OG3NE trokken toen 2,5 en 4,1 miljoen kijkers.

Het Songfestival werd voorafgegaan aan het programma Op Weg Naar Eurovisie Songfestival, waar 749.000 mensen (18 procent) naar keken.

Verder wist geen enkele tv-zender de kijker te bekoren. SBS 6 was de nummer twee op prime time: Steenrijk Straatarm zette 540.000 kijkers (12 procent) neer. Aansluitend stelde de André Hazes jr-show So You Think You Can Sing teleur met 319.000 kijkers (7 procent).

De nummer drie op prime time was RTL 4: De Reis van je Leven noteerde om half tien 518.000 kijkers (11 procent). Daaraan voorafgaand deed Superstar Chef het nog matiger met 454.000 kijkers (10 procent).

De nummer vier op prime time was RTL 5: Voor De Rechter kon rekenen op 366.000 kijkers (8 procent). Deurwaarders: Betalen of Leeghalen trok direct ervoor 310.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Interstellar: 307.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Equalizer: 306.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Krabbé Zoekt Gauguin: 299.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Je Zal Het Maar Hebben: 271.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 230.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Box: 48.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,2 miljoen), GTST (791.000), Zesuurjournaal (772.000), Half Acht Nieuws (771.000), EenVandaag (695.000), Tijd voor MAX (575.000), Sportjournaal (569.000), RTL Boulevard (564.000), Editie NL (501.000) en Utopia (399.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (808.000), Hart van Nederland (631.000), Shownieuws (481.000), Nieuwsuur (472.000) en RTL Late Night (386.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.157.000
02. Eurovisie Songfestival halve finale (NPO1) 1.097.000
03. Pauw (NPO1) 808.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 791.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 772.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 771.000
07. Op weg naar Eurovisie Songfestival (NPO1) 749.000
08. EenVandaag (NPO1) 695.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 631.000
10. Tijd voor MAX (NPO1) 575.000


11. Sportjournaal (NPO1) 569.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 564.000
13. Steenrijk Straatarm (SBS6) 540.000
14. De reis van je leven (RTL4) 518.000
15. Editie NL (RTL4) 501.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.8%
2. RTL4 / 13.7%
3. SBS6 / 9.1%
4. NPO2 / 5.7%
5. Vero / 5.5%


6. RTL7 / 4.2%
7. RTL5 / 4.2%
8. NET5 / 3.9%
9. NPO3 / 3.4%
10. RTL8 / 2.0%


11. Discov / 1.4%
12. TLC / 1.2%
13. SBS9 / 1.0%
14. BBCFirst / 0.9%
15. Comedy / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,9%
2. RTL Nederland 24,6%
3. SBS Groep 19,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen