Meest bekeken première Heel Holland Bakt ooit


De kijkcijfers van zondag 3 september 2017 (SKO)

Het vijfde seizoen van Heel Holland Bakt is zondagavond van start gegaan met recordcijfers op NPO 1. De eerste aflevering trok ruim 2,7 miljoen kijkers (40 procent) en daarmee is het de meest bekeken seizoenspremière ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het eerste tot en met het vierde seizoen van de NPO 1-hit Heel Holland Bakt trapten de afgelopen jaren af met respectievelijk 812.000 kijkers, 1,7 miljoen kijkers, 2,3 miljoen kijkers en 2,5 miljoen kijkers.

Met de vijfde seizoenspremière heeft Heel Holland Bakt overigens geen all-time-high behaald. De meest bekeken aflevering ooit was vorig jaar september te zien, een week voordat kijkcijferkanon Miljoenenjacht terugkeerde op concurrent RTL 4, en trok maar liefst 2,963 miljoen kijkers.

Heel Holland Bakt bofte gisteren met de goede lead-in. In de vooravond trok Nederland – Bulgarije al 2,8 miljoen kijkers (64 procent) naar NPO 1, waarna het Achtuurjournaal en de nabeschouwing nog respectievelijk 3,3 miljoen kijkers (55 procent) en 1,7 miljoen kijkers (28 procent) scoorden.

Het programma ná Heel Holland Bakt was de nieuwe KRO-NCRV-show Hotel Romantiek, over datende ouderen. Dat programma begon om tien uur met een mooie 1,2 miljoen kijkers (24 procent).

NPO 3 was de nummer twee op prime time dankzij de hitserie Penoza. De tweede aflevering van het slotseizoen trok 835.000 kijkers (13 procent). Aansluitend bleven er nog geen 300.000 kijkers over voor Sluipschutters.

Verder was vooral SBS 6 in trek: Undercover in Nederland kwam uit op 669.000 kijkers (11 procent). Daaraan voorafgaand deed De Meldkamer 578.000 kijkers (9 procent).

RTL 4 bleef wat achter en trok met Gabbers niet meer dan 593.000 kijkers (10 procent).

De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Skyfall: 433.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Allah in Europa: 419.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 239.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model De Casting: 191.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Hawaii Five-O: 178.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Willow: 158.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (3,3 miljoen), Nederland – Bulgarije (2,8 miljoen), Half Acht Nieuws (405.000) en vtwonen (359.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Shownieuws (823.000), Hart van Nederland (779.000), Studio Voetbal (697.000), Nieuwsuur (570.000), het late NOS Journaal (389.000) en De Monitor (242.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 42 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 9 procent en RTL 4 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 3.252.000
02. Voetbal WK KW NLD BGR (NPO1) 2.812.000
03. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.703.000
04. Voetbal WK KW NB (NPO1) 1.691.000
05. Hotel Romantiek (NPO1) 1.203.000


06. Voetbal WK KW VB (NPO1) 926.000
07. Penoza 5 (NPO3) 835.000
08. Shownieuws (SBS6) 823.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 779.000
10. Autosport F1 GP Ita (Ziggo) 764.000


11. Studio Voetbal (NPO1) 697.000
12. Undercover in Nederland (SBS6) 669.000
13. Gabbers (RTL4) 593.000
14. De Meldkamer (SBS6) 578.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 570.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 41.8%
2. SBS6 / 9.0%
3. RTL4 / 7.3%
4. RTL7 / 5.2%
5. NPO2 / 4.4%


6. NPO3 / 4.1%
7. Vero / 2.8%
8. RTL8 / 2.5%
9. NET5 / 2.3%
10. RTL5 / 1.7%


11. RTLZ / 0.9%
12. TLC / 0.8%
13. Eurosp / 0.7%
14. Comedy / 0.7%
15. Ziggo / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 50,3%
2. RTL Nederland 16,7%
3. SBS Groep 14,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen