Ajax maakt Eurosport en Ziggo nummer vijf en zes


De kijkcijfers van woensdag 2 augustus 2017 (SKO)

Sportzenders Eurosport en Ziggo Sport stormden woensdagavond de zender-toptien in met de ontmoeting tussen Ajax en OGC Nice in het kwalificatietoernooi van de Champions League. De stations waren respectievelijk de nummer vijf en zes van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Eurosport scoorde 870.000 kijkers (16 procent) met de wedstrijd, terwijl Ziggo Sport er 609.000 kijkers (11 procent) mee wist te boeien. In totaal keken er dus 1,5 miljoen mensen.

Ajax is er niet in geslaagd de play-offs van de Champions League te bereiken. Sinds 2011 is het geen enkele Nederlandse club meer gelukt om door de kwalificatieronde heen te komen. “Dat is een feit, ja, dat is niet goed”, zei Ajax-speler Klaas-Jan Huntelaar voor de camera van de NOS.

Eurosport pakte zilver op prime time. Het goud was voor NPO 2, dat met De Slimste Mens bijna 1,4 miljoen kijkers (25 procent) wist te boeien. Aansluitend trok Van Nineve Naar Nazareth 460.000 kijkers (8 procent).

Het brons was voor NPO 1. Die zender wist met Silent Witness 837.000 kijkers (15 procent) te vermaken.

Ziggo Sport was de nummer vier op prime time en RTL 4 de nummer vijf: RTL Summer Night noteerde 505.000 kijkers (10 procent). Daaraan voorafgaand trok Jo Frost Nanny On Tour 326.000 kijkers (6 procent).

De zeven andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Bonje met de Buren: 345.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Goldfinger: 226.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Night at the Museum: 200.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 199.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Chez Nous: 183.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De Grote Improvisatieshow: 111.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Matrix: 79.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (980.000), EenVandaag (897.000), Sportjournaal (828.000), RTL Boulevard (784.000), Great British Bake Off (783.000), Editie NL (609.000), Wie Doet De Afwas (515.000) en Utopia (471.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (924.000), Journaal Laat (747.000), Shownieuws (626.000), Hart van Nederland (621.000), RTL Summer Night (505.000), Nieuwsuur (461.000) en de voetbalnabeschouwing op Eurosport (375.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.808.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.363.000
03. Half Acht Nieuws (RTL4) 1.011.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 980.000
05. Jinek (NPO1) 924.000


06. EenVandaag (NPO1) 897.000
07. CL KW Ajax – Nice (Euro) 870.000
08. Silent Witness (NPO1) 837.000
09. Sportjournaal (NPO1) 828.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 784.000


11. Great British Bake Off (NPO1) 783.000
12. Journaal laat (NPO1) 747.000
13. Shownieuws (SBS6) 626.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 621.000
15. Editie NL (RTL4) 609.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.8%
2. RTL4 / 11.9%
3. NPO2 / 8.5%
4. SBS6 / 8.4%
5. Eurosp / 8.1%


6. Ziggo / 5.9%
7. NET5 / 3.9%
8. RTL8 / 3.4%
9. RTL7 / 3.4%
10. NPO3 / 2.4%


11. Vero / 2.0%
12. RTL5 / 1.4%
13. Discov / 1.2%
14. SBS9 / 1.0%
15. TLC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,7%
2. RTL Nederland 20,1%
3. SBS Groep 15,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen