Eva Jinek drie keer in één week boven miljoengrens


De kijkcijfers van vrijdag 14 juli 2017 (SKO)

Eva Jinek heeft vrijdag wederom meer dan een miljoen kijkers gescoord met haar talkshow Jinek. Er keken bijna 1,1 miljoen mensen (26 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is voor het eerst in de geschiedenis van Jinek dat er drie keer in één week meer dan een miljoen mensen naar het programma kijken. Sinds de jaarwisseling is de talkshow bezig aan een opmars, die ten koste is gegaan en gaat van de late talkshow van RTL 4.

Jinek vestigt zich meer en meer als dé talkshowster van Nederland. Het is de vraag of NPO 1 moet vasthouden aan de huidige verdeling van zendtijd tussen Pauw en Jinek.

De talkshows Pauw en Jinek krijgen sinds dit jaar weliswaar evenveel zendtijd, maar Jinek wordt uitsluitend ingezet in de nieuwsluwe periodes (de zomerstop en de winterstop). En dat terwijl Jinek meer kijkers trekt dan Pauw.

De meest bekeken alternatieven voor Jinek waren Hart van Nederland (943.000), Shownieuws (885.000) en RTL Summer Night (643.000).

De grote winnaar op prime time was NPO 1, dankzij de combinatie Flikken Rotterdam (961.000 kijkers en 20 procent) en De Avondetappe (984.000 kijkers en 19 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Geer en Goor zoeken een hobby (705.000 kijkers en 14 procent) en RTL Summer Night (643.000 kijkers en 13 procent).

Het brons op prime time was voor SBS 6: de film The Mummy kwam uit op 444.000 kijkers (10 procent).

NPO 2 pakte de vierde plek: De Nieuwe Stradivarius was goed voor 320.000 kijkers (7 procent), waarna Dit Zijn Wij uitkwam op 240.000 kijkers (5 procent).

Verder had ook NPO 3 een Nederlandse programmering. Bureau Sport trok 263.000 kijkers (6 procent) en Nieuwe Garde 159.000 kijkers (3 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), het Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (990.000), EenVandaag (788.000), RTL Boulevard (755.000), Editie NL (600.000), Wie Doet De Afwas (563.000), Bed en Breakfast (534.000), Trauma Centrum (455.000), Wimbledon heren halve finale (455.000), Zes Uur Nieuws (432.000) en Utopia (404.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,1 miljoen), Hart van Nederland (943.000), Shownieuws (885.000), het late NOS Journaal (709.000), RTL Summer Night (643.000), Nieuwsuur (492.000), de late RTL Boulevard (387.000) en het late RTL Nieuws (320.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.809.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.145.000
03. Jinek (NPO1) 1.073.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 990.000
05. De Avondetappe (NPO1) 984.000


06. Flikken Rotterdam (NPO1) 961.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 943.000
08. Shownieuws (SBS6) 885.000
09. Tour de France (NPO1) 868.000
10. EenVandaag (NPO1) 788.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 755.000
12. Journaal laat (NPO1) 709.000
13. Geer en Goor zoeken een hobby (RTL4) 705.000
14. RTL Summer Night (RTL4) 643.000
15. Editie NL (RTL4) 600.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.0%
2. RTL4 / 14.6%
3. SBS6 / 9.9%
4. NPO2 / 6.9%
5. NET5 / 4.6%


6. RTL7 / 4.3%
7. NPO3 / 2.8%
8. SBS9 / 2.6%
9. Vero / 2.5%
10. RTL5 / 2.1%


11. RTL8 / 1.8%
12. Comedy / 1.4%
13. Discov / 1.2%
14. TLC / 1.1%
15. Eurosp / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,7%
2. RTL Nederland 22,8%
3. SBS Groep 19,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: Pim van Boesschoten/KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen