The Night Manager doet goede zaken op NPO 1


De kijkcijfers van vrijdag 3 maart 2017 (SKO)

De dramaserie The Night Manager doet goede zaken als opvolger van Flikken Maastricht op de vrijdagavond van NPO 1. Zowel de première vorige week als de tweede aflevering van gisteren scoorden 1,2 miljoen kijkers (18 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het zesdelige The Night Manager gaat over een nachtmanager van een hotel in Caïro die wordt gerecruteerd door de Britse geheime dienst. De serie is met meerdere Golden Globes en een Emmy Award bekroond.

Hoewel de serie niet zo populair is als ons eigen Flikken Maastricht, biedt NPO 1 hiermee toch het meest bekeken alternatief voor de eerste helft van RTL 4’s vrijdagavondshow The Voice Kids. Daar keken ditmaal ruim 1,8 miljoen mensen (27 procent) naar.

De Caroline Tensen-show Eén tegen 100 trok aansluitend nog meer kijkers op NPO 1. Daar keken 1,6 miljoen mensen (25 procent) naar.

De derde zender op prime time was NPO 2. Het station zette met Twee Voor Twaalf 961.000 kijkers (14 procent) neer en Nieuwsuur trok later op de avond 622.000 kijkers (11 procent). Daar tussenin wist Ten Strijde 419.000 kijkers (7 procent) te boeien.

De enige twee andere zenders die met hun primetime-aanbod de top 25 halen, zijn RTL 7 (Voetbal Inside scoorde 492.000 kijkers en 7 procent) en SBS 6 (Roy Donders scoorde 384.000 kijkers en 6 procent). Aansluitend aan Donders trok Andy & Melisa 316.000 kijkers (5 procent).

NPO 3 scoorde op prime time 317.000 kijkers (5 procent) met Reizen Waes.

Veronica, Net5, RTL 5 en RTL 8 (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 300.000 en 120.000 kijkers met import en herhalingen.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), RTL Boulevard (962.000), Editie NL (734.000) en Utopia (507.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren RTL Late Night (1,4 miljoen), Pauw en Jinek: de verkiezingen (1,2 miljoen), Hart van Nederland (875.000), Eredivisie op vrijdag (844.000) en Shownieuws (689.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 24 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.285.000
02. The Voice Kids (RTL4) 1.811.000
03. Een tegen 100 (NPO1) 1.569.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.513.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.497.000


06. RTL Late Night (RTL4) 1.423.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.218.000
08. The Night Manager (NPO1) 1.197.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.179.000
10. Pauw en Jinek de verkiezingen (NPO1) 1.167.000


11. Journaal 18:00 (NPO1) 1.072.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 962.000
13. Twee voor twaalf (NPO2) 961.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 875.000
15. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 844.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.4%
2. RTL4 / 24.2%
3. SBS6 / 7.3%
4. NPO2 / 7.3%
5. RTL7 / 4.6%


6. NET5 / 3.7%
7. Vero / 2.8%
8. NPO3 / 2.3%
9. RTL8 / 2.3%
10. RTL5 / 1.7%


11. SBS9 / 1.1%
12. Comedy / 0.8%
13. Nick / 0.8%
14. ID / 0.6%
15. Discov / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,0%
2. RTL Nederland 32,8%
3. SBS Groep 14,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen