Gezondheidstest trekt RTL 4-maandag uit het slop


De kijkcijfers van maandag 24 oktober 2016 (SKO)

De Nationale Gezondheidstest met Ruben Nicolai en Wendy van Dijk trok maandagavond bijna 1,1 miljoen kijkers naar RTL 4, goed voor ruim 16 procent marktaandeel. Daarmee bood het programma het meest bekeken alternatief voor de hitprogrammering van NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De afgelopen weken bood SBS 6 nog het meest bekeken alternatief. De RTL 4-combinatie Nooit Meer Naar Huis en Family Island was namelijk geen hit.

De televisietest trekt de RTL 4-maandag nu voor even uit het slop. Mede dankzij de test kwam RTL 4 uit op een avondmarktaandeel van 18,9 procent. De laatste twee keer dat RTL 4 op maandagavond een hoger marktaandeel haalde was op 5 september 2016 en op 27 oktober 2014.

De primetimeprogramma’s op deze avonden in 2016 en 2014 waren respectievelijk The Story of My Life (1,1 miljoen kijkers) en Crime Scene Investigation (904.000 kijkers).

Volgende week introduceert RTL 4 zijn nieuwe maandagavond met de programma’s De Reis Van Je Leven en Het Perfecte Plaatje.

NPO 1 blijft heer en meester op maandagavond: Radar scoorde ruim 1,5 miljoen kijkers (23 procent) en Spoorloos had er bijna 1,5 miljoen (23 procent).

SBS 6 duikt iets onder de miljoengrens op maandagavond prime time. Dokter Tinus noteerde 977.000 kijkers (15 procent) en Mr. Frank Visser Doet Uitspraak 990.000 kijkers (16 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Voetbal Inside met 707.000 kijkers (11 procent) op RTL 7, Nieuwsuur met 609.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en Hunted met 551.000 kijkers (8 procent) op NPO 3.

Streetlab op reis trok na Hunted een publiek van 314.000 kijkers (5 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), GTST (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), RTL Boulevard (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (975.000), Editie NL (931.000), Sportjournaal (843.000), Zes Uur Nieuws (619.000) en Utopia (543.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1,2 miljoen), RTL Late Night (805.000), Anita wordt opgenomen (709.000), Pauw (704.000) en Shownieuws (696.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.158.000
02. Radar (NPO1) 1.507.000
03. Spoorloos (NPO1) 1.492.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.354.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.300.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.282.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.175.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 1.162.000
09. De Nationale Gezondheidstest (RTL4) 1.053.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 1.033.000


11. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 990.000
12. Dokter Tinus (SBS6) 977.000
13. EenVandaag (NPO1) 975.000
14. Editie NL (RTL4) 931.000
15. Sportjournaal (NPO1) 843.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.1%
2. RTL4 / 18.9%
3. SBS6 / 12.5%
4. NPO2 / 6.1%
5. RTL7 / 6.0%


6. NET5 / 4.9%
7. NPO3 / 4.4%
8. Vero / 3.9%
9. RTL5 / 2.3%
10. RTL8 / 2.0%


11. FOX / 1.5%
12. TLC / 1.1%
13. Discov / 1.1%
14. N.geog / 0.7%
15. Comedy / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,6%
2. RTL Nederland 29,2%
3. SBS Groep 21,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen