RTL 4 is marktleiderschap op zaterdag alweer kwijt


De kijkcijfers van zaterdag 24 september 2016 (SKO)

Foto: RTLRTL 4 beleeft een zeer moeizame seizoensstart. Het was dan ook een opsteker voor de zender dat het vorige week zaterdagavond voor het eerst sinds begin juli en voor het eerst dit tv-seizoen weer eens marktleider was. Na slechts één week verovert NPO 1 het goud echter weer terug. Hoewel RTL 4 met Dance Dance Dance en Jopie Parlevliet primetimewinnaar blijft, compenseert NPO 1 de mindere score op prime time met de succesvolle vooravond en de late avond.

Dance Dance Dance en De Jopie Parlevliet Show noteerden gisterenavond 1,6 miljoen (28 procent) en 1 miljoen (20 procent) kijkers, waar de NPO 1-shows De Super Freek Show, Vive La Frans en Koefnoen er 927.000 (17 procent), 930.000 (16 procent) en 811.000 (15 procent) hadden.

Direct voorafgaand aan het primetimeblok trok NPO 1 ruim 1,4 miljoen kijkers (27 procent) met het Achtuurjournaal, terwijl RTL 4’s Half Acht Nieuws er slechts 623.000 (16 procent) had.

Na het primetimeblok scoorde NPO 1 met Studio Sport Eredivisie bijna 1,4 miljoen kijkers (32 procent), terwijl RTL 4 terugzakte tot 468.000 kijkers (13 procent) met Gieren Met Goor.

Waar RTL 4 vorige week zaterdagavond uitkwam op 22 procent en NPO 1 op 20 procent marktaandeel, zijn de rollen nu weer omgedraaid: NPO 1 noteerde ruim 21 procent en RTL 4 bijna 21 procent marktaandeel.

SBS 6 volgt op afstand met bijna 10 procent marktaandeel. Zullen We Een Spelletje Doen trok op prime time, vanaf negen uur, 475.000 kijkers (9 procent). Daaraan voorafgaand werd twee uur lang Lachen Om Home Video’s uitgezonden, goed voor 454.000 kijkers (10 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 551.000 kijkers (10 procent) op NPO 2, Andere Tijden met 426.000 kijkers (7 procent) op NPO 2, 65 Jaar TV: Tijd Voor Pensioen? met 339.000 kijkers (6 procent) op NPO 2 en Rizzoli and Isles met 320.000 kijkers (6 procent) op Net5.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Kassa (919.000), EenVandaag (630.000), Half Acht Nieuws (623.000), Zesuurjournaal (590.000), Eigen Huis en Tuin (561.000) en RTL Woonmagazine (546.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Hart van Nederland (765.000), Shownieuws (535.000), Studio Sport (508.000) en Gieren Met Goor (468.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met ruim 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met bijna 21 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Dance Dance Dance (RTL4) 1.553.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.401.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.381.000
04. De Jopie Parlevliet Show (RTL4) 1.025.000
05. Vive La Frans (NPO1) 930.000


06. Super Freek Show (NPO1) 927.000
07. Kassa (NPO1) 919.000
08. Koefnoen (NPO1) 811.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 765.000
10. EenVandaag (NPO1) 630.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 623.000
12. Journaal 18:00 (NPO1) 590.000
13. Eigen huis en tuin (RTL4) 561.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 551.000
15. RTL Woonmagazine (RTL4) 546.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.2%
2. RTL4 / 20.6%
3. SBS6 / 9.9%
4. NPO2 / 6.1%
5. NET5 / 4.0%


6. Vero / 3.0%
7. NPO3 / 2.9%
8. RTL7 / 2.8%
9. RTL5 / 2.7%
10. RTL8 / 2.3%


11. FOXEre1 / 2.2%
12. Ziggo / 1.5%
13. Comedy / 1.3%
14. FOXEre3 / 1.2%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,2%
2. RTL Nederland 28,4%
3. SBS Groep 17,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen