NPO 1 verplettert concurrentie met Olympische Spelen


De kijkcijfers van zaterdag 6 augustus 2016 (SKO)

NPO 1 trok zaterdag veel bekijks met de eerste dag van de Olympische Spelen. Het tv-station was avondmarktleider met een torenhoge 39 procent marktaandeel, op afstand gevolgd door de nummer twee SBS 6 (7 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Al om 2.00 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag hield NPO 1 veel kijkers aan de buis gekluisterd. De openingsceremonie van de Olympische Spelen trok tot 5.00 uur gemiddeld 365.000 kijkers, goed voor 67 procent marktaandeel.

Van 7.00 tot 10.00 uur trok de ochtenduitzending Studio Rio Ochtend 362.000 kijkers (53 procent). Om 14.00 uur werd Rio Live hervat. De middaguitzendingen waren goed voor tussen de 675.000 en 1,2 miljoen kijkers.

Op het tijdstip van het Zesuurjournaal trok Studio Rio Avond 1,4 miljoen kijkers (45 procent). Een uur later werd Rio Live hervat: tussen 19.10 en 21.20 uur keken er 1,8 miljoen mensen (42 procent).

Op het hoogtepunt, tussen 21.45 en 22.30 uur, keken er ruim 1,9 miljoen mensen (38 procent). Studio Sport Eredivisie trok aansluitend 1,7 miljoen kijkers (36 procent), Studio Olympic Park trok dáárna 1,2 miljoen kijkers (37 procent). Van 00.00 tot 02.00 uur keken er tot 645.000 mensen naar Rio Live.

De concurrentie werd verpletterd. Het meest bekeken alternatief op prime time was De Jongens tegen de Meisjes met 444.000 kijkers (9 procent) op RTL 4, gevolgd door de Canal Parade met 378.000 kijkers (7 procent) op NPO 3 en Collectief Geheugen met 339.000 kijkers (7 procent) op RTL 4.

SBS 6 trok 300.000 kijkers (6 procent) met Lekker Nederlands en Mr. Selfridge op NPO 2 kwam uit op 292.000 kijkers (6 procent).

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren, buiten de Spelen om, het Achtuurjournaal (919.000), Zesuurjournaal (555.000), Half Acht Nieuws (546.000) en EenVandaag (317.000).

Op de late avond waren, buiten de Spelen om, Studio Sport Eredivisie (1,7 miljoen), Hart van Nederland (794.000), Shownieuws (513.000), Europride Concert op de Dam (290.000) en Ushi and the family (273.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 39 procent marktaandeel. SBS 6 pakt zilver met ruim 7 procent, RTL 4 brons met precies 7 procent.

Top 15
01. Rio Live (NPO1) 1.941.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.686.000
03. Studio Rio Avond (NPO1) 1.423.000
04. Studio Olympic Park (NPO1) 1.232.000
05. Journaal 20:00 (NPO2) 919.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 794.000
07. Journaal 18:00 (NPO2) 555.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 546.000
09. Shownieuws (SBS6) 513.000
10. De Jongens tegen de Meisjes (RTL4) 444.000


11. Canal Parade 2016 (NPO3) 378.000
12. OS Openingsceremonie (NPO1) 365.000
13. Studio Rio Ochtend (NPO1) 362.000
14. Collectief geheugen (RTL4) 339.000
15. EenVandaag (NPO2) 317.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 39.2%
2. SBS6 / 7.1%
3. RTL4 / 7.0%
4. NPO2 / 5.8%
5. NPO3 / 4.7%


6. NET5 / 3.4%
7. Vero / 2.9%
8. RTL5 / 2.8%
9. RTL7 / 2.4%
10. RTL8 / 2.1%


11. FOXEre1 / 1.2%
12. Comedy / 1.0%
13. TLC / 0.8%
14. N.geog / 0.6%
15. SBS9 / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 49,7%
2. RTL Nederland 14,3%
3. SBS Groep 14,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen