Wie is de Mol voor het eerst in drie jaar onder 2 miljoen


De kijkcijfers van zaterdag 9 januari 2016 (SKO)

Foto: SBSNPO 1’s realityprogramma Wie is de Mol scoorde zaterdagavond ruim 1,8 miljoen kijkers (26 procent) op NPO 1. Dat is aanzienlijk minder dan vorige week, toen de seizoenspremière 2,2 miljoen kijkers (28 procent) wist te boeien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is voor het eerst sinds februari 2013 dat er minder dan 2 miljoen mensen naar Wie is de Mol kijken. NPO 1 brak vorige week met de traditie om Wie is de Mol op de vertrouwde donderdagavond uit te zenden.

Linda de Mol begon zaterdag recht tegenover Wie is de Mol met een nieuw seizoen van haar spelprogramma Weet Ik Veel. Die show van concurrent RTL 4 deed het met ruim 1,7 miljoen kijkers (25 procent) bijna even goed als Wie is de Mol.

Waar NPO 1 kijkers inlevert met Wie is de Mol, ziet RTL 4 zijn publiek juist toenemen. Weet Ik Veel doet het aanzienlijk beter dan De Nationale IQ Test, die RTL 4 vorige week tegenover Wie is de Mol zette. Daar keken 1,1 miljoen kijkers (14 procent) naar.

De Nationale IQ Test scoorde vorige week wat teleurstellend, mede omdat RTL 7 een zeer goed bekeken dartswedstrijd op het menu had staan, die 1,6 miljoen kijkers trok. Nu trok de zender op prime time 102.000 kijkers met een Terminator-film.

Wie is de Mol is na één week al niet meer de winnaar op prime time zaterdagavond. De Mol en De Mol pakten zilver en brons op prime time. De nieuwe winnaar is Robert ten Brink, die maar liefst 1,9 miljoen kijkers (31 procent) trok met een nieuwe All You Need Is Love.

MolTalk, de nabeschouwing van Wie is de Mol, was met 956.000 kijkers (14 procent) de nummer vier op prime time. Vorige week keken er nog 1,1 miljoen mensen (15 procent).

De andere meest bekeken programma’s op prime time waren Cojones met 761.000 kijkers (12 procent) op NPO 1 en Verborgen Verleden met 685.000 kijkers (10 procent) op NPO 2.

SBS 6 kwam niet verder dan 358.000 kijkers (5 procent) voor The Sorcerer’s Apprentice.

De vooravondtoppers waren Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen) en Half Acht Nieuws (1 miljoen). RTL 4 trok verder 828.000 kijkers met Eigen huis en tuin en SBS 6 scoorde 507.000 kijkers met Lachen Om Home Video’s.

De volleybalfinale tussen Nederland en Rusland trok van 18.40 tot 21.00 uur een behoorlijke 846.000 kijkers (14 procent) naar NPO 2.

De meest bekeken programma’s die na 22.30 uur begonnen waren het late nieuws met 748.000 kijkers, Hart van Nederland met 543.000 kijkers en Shownieuws met 511.000 kijkers

RTL 4 was de grote winnaar van de avond met 23 procent marktaandeel, gevolgd door NPO 1 (19 procent) en NPO 2 (11 procent). SBS 6 was de nummer vier met een erbarmelijke 6,8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.130.000
02. All you need is love (RTL4) 1.895.000
03. Wie is de Mol NPO1) 1.844.000
04. Weet Ik Veel (RTL4) 1.732.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.365.000


06. Kassa (NPO1) 1.249.000
07. EK Schaatsen Allround 5KM H (NPO1) 1.222.000
08. EK Schaatsen Allround NB (NPO1) 1.204.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.062.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 1.009.000


11. EK Schaatsen Allround 3KM H (NPO1) 982.000
12. MolTalk (NPO1) 956.000
13. EK Schaatsen Allround (NPO1) 863.000
14. OS Volleybal KW NLD RUS D F (NPO2) 846.000
15. Eigen huis en tuin (RTL4) 828.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 23.1%
2. NPO1 / 19.2%
3. NPO2 / 10.6%
4. SBS6 / 6.8%
5. NPO3 / 5.0%


6. NET5 / 3.4%
7. RTL5 / 3.0%
8. Vero / 2.5%
9. RTL7 / 2.3%
10. RTL8 / 2.2%


11. Ziggo / 1.5%
12. Comedy / 1.0%
13. N.geog / 0.9%
14. Discov / 0.6%
15. MTV / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,8%
2. RTL Nederland 30,6%
3. SBS Groep 13,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen