Letland – Nederland trekt helft van alle tv-kijkers
De kijkcijfers van vrijdag 12 juni 2015 (SKO)
NPO 3 trok vrijdagavond bijna 2,6 miljoen kijkers met het EK-kwalificatieduel Letland – Nederland (0-2). Dat staat gelijk aan 46 procent van alle tv-kijkers op dat moment. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Letland – Nederland was veruit de meest bekeken tv-uitzending van de avond. De kijkcijfer top drie wordt afgemaakt door het door 1,2 miljoen mensen bekeken Achtuurjournaal (28 procent) en de door 1,2 miljoen mensen bekeken nabeschouwing van het voetbal (25 procent).
Dankzij het voetbal was NPO 3 de grootste zender van de avond met ruim 26 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (15 procent), NPO 1 (13 procent) en SBS 6 (7 procent).
RTL 4 scoorde vooral met de vooravondprogramma’s Goede Tijden Slechte Tijden (1,1 miljoen, 24 procent) en Haf Acht Nieuws (990.000, 27 procent). De nummer drie was de seizoensafsluiter van RTL Late Night met 752.000 kijkers (19 procent).
Op prime time scoorde RTL 4 dramatisch met slechts 329.000 kijkers voor de film Words, goed voor 6 procent marktaandeel. Het is de slechtste prime time-score voor RTL 4 sinds tijden.
NPO 1 bood met Flikken Maastricht (752.000, 14 procent) het meest bekeken alternatief voor het voetbal, maar stelde net als de afgelopen weken fiks teleur met de TV Show (450.000, 8 procent) en Koefnoen Presenteert (306.000, 6 procent).
SBS 6 scoorde op prime time 294.000 kijkers met de film Charlie and the Chocolate Factory (5 procent). De SBS 6-topper was Hart van Nederland met 604.000 kijkers (13 procent).
Na het voetbal en Flikken waren Twee Voor Twaalf (545.000, 11 procent), de TV Show en Nieuwsuur (440.000, 8 procent) de meest bekeken titels op prime time.
Top 15 01. Letland – Nederland (NPO3) 2.586.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.238.000 03. Voetbal EK KW NB (NPO3) 1.214.000 04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.137.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 990.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO3 / 26.1% 2. RTL4 / 14.6% 3. NPO1 / 12.7% 4. SBS6 / 7.1% 5. NPO2 / 5.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 44,4% 2. RTL Nederland 23,1% 3. SBS Groep 15,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |