Vier uur durend Songfestival trekt 2 miljoen kijkers


De kijkcijfers van zaterdag 23 mei 2015 (SKO)

Foto: KRODe ruim vier uur durende finale van het Eurovisie Songfestival wist zaterdag gemiddeld bijna 2 miljoen kijkers te vermaken op NPO 1. De uitzending, die duurde van negen uur ’s avonds tot iets na één uur ’s nachts, was goed voor 37 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Zweedse zanger Måns Zelmerlöw, die deze week in het nieuws was vanwege homo-onvriendelijke uitspraken die hij deed in het verleden, won met zijn liedje Heroes.

Zweden kreeg 365 punten, Rusland eindigde als tweede met 303 punten en Italië pakte brons met 292 punten. Ons buurland België ging naar huis met de vierde plek. Gastland Oostenrijk kreeg, net als Duitsland, nul punten.

Voor de vierde keer in zeven jaar wint een Scandinavisch land. Na Oslo 2010, Malmö 2013 en Kopenhagen 2014 is straks waarschijnlijk Stockholm het Songfestival-decor.

Anouk, Ilse en Waylon

Hoewel het Eurovisie Songfestival de kijkcijferwinnaar van de avond was, keken er in de voorgaande twee jaren nog veel meer mensen. Toen was Nederland namelijk nog wel van de partij in de finale.

De finale met Ilse DeLange en Waylon in 2014 scoorde gemiddeld bijna 5,1 miljoen kijkers (met 6,2 miljoen kijkers voor hun optreden en 6,6 miljoen kijkers voor de uitslag), terwijl de finale met Anouk in 2013 gemiddeld 4,9 miljoen kijkers deed (met 5,9 miljoen kijkers voor haar optreden en 5,4 miljoen voor de uitslag).

De laatste Eurovisie-finale zonder Nederlandse inbreng, die van 2012, wist bijna 1,1 miljoen kijkers te bekoren.

Linda de Mol

Het meest bekeken alternatief voor het liedjesfestijn werd zaterdagavond geboden door RTL 4, dat met de seizoensfinale van de Linda de Mol-show Weet Ik Veel bijna 1,8 miljoen kijkers (29 procent) scoorde. Aansluitend deed ook Echt Waar (1,2 miljoen, 18 procent) goede zaken.

De kijker koos vooral tussen NPO 1 en RTL 4, die respectievelijk 27 en 18 procent marktaandeel scoorden. De nummer drie was SBS 6 met bijna 10 procent, gevolgd door NPO 2 met bijna 6 procent.

SBS 6 scoorde vooral met Hart van Nederland (789.000, 13 procent), terwijl de zender op prime time 570.000 kijkers (9 procent) trok met de film Zookeeper. NPO 2 scoorde vooral met Blauw Bloed (490.000, 10 procent).

Nieuws

De meest bekeken nieuwsprogramma’s van de avond waren het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (866.000), Hart van Nederland (789.000), Zesuurjournaal (783.000) en EenVandaag (694.000).

De meest bekeken film van de avond was Zookeeper op SBS 6. De meest bekeken niet-Nederlandstalige serie was Taggart met 476.000 kijkers op NPO 2.

Top 15
01. Eurovisie Songfestival finale (NPO1) 1.970.000
02. Weet Ik Veel (RTL4) 1.758.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.383.000
04. Echt Waar (RTL4) 1.165.000
05. Kassa (NPO1) 909.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 866.000
07. Op weg naar het Songfestival (NPO1) 852.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 789.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 783.000
10. EenVandaag (NPO1) 694.000


11. Lachen om home video’s (SBS6) 576.000
12. Zookeeper (SBS6) 570.000
13. Eigen huis en tuin (RTL4) 527.000
14. RTL Woonmagazine (RTL4) 517.000
15. Blauw Bloed (NPO2) 490.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.9%
2. RTL4 / 18.3%
3. SBS6 / 9.5%
4. NPO2 / 5.9%
5. RTL7 / 3.9%


6. NPO3 / 3.7%
7. RTL5 / 2.9%
8. NET5 / 2.6%
9. Vero / 2.3%
10. RTL8 / 1.6%


11. Discov / 1.1%
12. SBS9 / 0.9%
13. N.geog / 0.7%
14. FOX / 0.7%
15. Comedy / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,5%
2. RTL Nederland 26,7%
3. SBS Groep 15,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen