Marc Klein Essink-show Kluizenspel is kijkcijferflop


De kijkcijfers van zaterdag 8 maart 2014 (SKO)

Foto: RTLDe Marc Klein Essink-show Kluizenspel is zaterdagavond met dramatische cijfers begonnen. Er keken 349.000 mensen naar de uitzending op SBS 6, goed voor 5,4 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het BankGiro Loterij-programma begon om 21.48 uur, direct na de door 562.000 mensen bekeken familiefilm Dik Trom (8,3 procent). Ook de komende zaterdagen begint de tv-show steeds na afloop van een film, en dus op wisselende tijden.

De kijkcijfers van Kluizenspel zijn zo laag, dat het programma niet eens terecht is gekomen in de dagelijkse top 25 van meest bekeken programma’s. Dik Trom staat daar wel in, op plek 18.

Al met al was SBS 6 de derde zender van de avond met 7,4 procent marktaandeel. Nederland 1 en RTL 4 verdeelden de markt weer met respectievelijk 22,8 en 19,7 procent.

Nederland 1 had met het Achtuurjournaal de winnaar van de avond (2,2 miljoen kijkers) en de winnaar op de late avond (1,7 miljoen) in huis, terwijl RTL 4 prime time-winnaar was met Weet Ik Veel (1,8 miljoen).

De andere prime time-winnaars waren De Kwis (1,5 miljoen) en Bananasplit (1,4 miljoen) op Nederland 1, Wie Ben Ik (1,3 miljoen) op RTL 4, Heer en Meester  (1 miljoen) op Nederland 1 en Dit Was Het Nieuws (994.000) op RTL 4.

Top 15
01. Journaal 20:00 (Ned1) 2.243.000
02. Weet Ik Veel (RTL4) 1.818.000
03. Studio Sport Eredivisie (Ned1) 1.683.000
04. De Kwis (Ned1) 1.515.000
05. Bananasplit (Ned1) 1.369.000


06. Kassa (Ned1) 1.263.000
07. Wie Ben Ik (RTL4) 1.248.000
08. Journaal 18:00 (Ned1) 1.216.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.053.000
10. Heer en meester (Ned1) 1.029.000


11. Dit was het nieuws (RTL4) 994.000
12. EenVandaag (Ned1) 929.000
13. Eigen huis en tuin (RTL4) 821.000
14. Campinglife (RTL4) 782.000
15. Schaatsen WB 1500M H (Ned1) 645.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Ned1 / 22.8%
2. RTL4 / 19.7%
3. SBS6 / 7.4%
4. Ned2 / 5.9%
5. RTL7 / 4.5%


6. Vero / 4.1%
7. Ned3 / 4.0%
8. RTL5 / 3.8%
9. RTL8 / 2.7%
10. NET5 / 2.6%


11. Comedy / 1.3%
12. Discov / 1.1%
13. FOXEre / 1.0%
14. Nick / 0.8%
15. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,7%
2. RTL Nederland 30,7%
3. SBS Groep 14,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

73 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
lala
maart 10, 2014 12:31

@:, jaren 90 televisie was beter dan die onzin die tegenwoordig de beeldbuis bevuilt. En dan heb ik het ook over de PO.

Gast
Anoniem
maart 10, 2014 12:19

Kluizenspel, wat een saai programma.
Typisch John de Mol met neons, zogenaamde spannende spellen, rare speluitleg enz. Jaren 90 televisie.

Gast
Bamibal
maart 9, 2014 22:39

de show van marc klein essink was best redelijk, tijdstip is alleen verkeert, ze moeten dat om 8 uur zetten zaterdagavont !!

Gast
Continue
maart 9, 2014 22:20

@Opa

Voor mensen met een onvoldoende voor rekenen wel, ja.

Gast
Opa
maart 9, 2014 20:15

@16:33
1980 is toch bijna 40 jaar geleden !

Gast
...
maart 9, 2014 19:20

En er is niemand die voor de kluizen gaat wanneer je er meer dan 1 over hebt. Waarom gokken als je 25k zeker hebt?

Gast
Delano
maart 9, 2014 18:22

@Bob:

Ik wil je nog even aanvullen: de finale kan tot een anticlimax leiden als de hoofdkandidaat voor het rad gaat in plaats van de kluizen.

Het jeukt me om zelf met een nieuw concept te komen.

Gast
Continue
maart 9, 2014 17:31

Was trouwens niet rechtstreeks aan 40 gericht.

Gast
Continue
maart 9, 2014 17:30

@40

Poets is geen Bananasplit. Andere zender, andere makers. Anders kun je ook wel beweren dat GTST en ONM hetzelfde programma zijn.

Gast
40
maart 9, 2014 17:01

@Opa; Toen heette het nog poets of i.d.

Neem niet weg dat de restyling het programma goed heeft gedaan. Nu nog minimale spreektijd/acteertijd voor Frans B en we zijn klaar.

Gast
Anonymous
maart 9, 2014 16:33

@Opa: Je bent een beste kerel maar Bananasplit werd voor het eerst uitgezonden in 1980!

Gast
Esmeralda
maart 9, 2014 16:31

Ouwe opa, check eerst de feiten voor je wat roept, de eerste uitzending van Bananasplit was in 1980, 33 jr geleden en geen 40!

Gast
Flippo
maart 9, 2014 16:22

SBS krabbelt op? Niet dus, ze hebben nog een hele lange weg te gaan. En de programmadirecteuren ook. Hoe verzin je het om na maanden slecht scorende films op zaterdagavond ‘ineens’ weer met een show te komen? Ze hadden dit moeten programmeren in combinatie met Sterren Springen en dan met veel promotie van start gaan. Dit is prutswerk van de programmabaasjes bij SBS. En niet de eerste wanprestatie.

Gast
Opa
maart 9, 2014 15:43

@15:27
40 jaar geleden bestond Bananasplit al wel, snotneus.

Gast
CC
maart 9, 2014 15:36

@Bamibal

Dat er nog zulke domme mensen rondlopen. Ongelooflijk.

Gast
kijkcijferflop
maart 9, 2014 15:33

Laat me raden.
Talpa..? hahaha

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 15:27

@Opa, opmerkelijk, Toen bestond het nog niet.

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 15:15

Bamibal, echt snugger ben je niet he

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 15:09

@ Bamibal

Ik ben bij opnames geweest van wie ben ik?

Ze laten inderdaad borden aan de zijkant zien, dit is voor het publiek dat achter de bordjes zit. De kandidaten van wie ben ik kunnen dit never nooit lezen.
Ze doen dit alleen zodat het publiek kan zien waar het over gaat.

Gast
Opa
maart 9, 2014 14:56

Ik heb weer genoten van Bananaspilt, ik keek 40 jaar geleden ook al.

Gast
Kevin
maart 9, 2014 14:26

Leuk programma! Maar toen ik de tune hoorde dacht ik dat er een overdaags spelletjesprogramma begon? Drama! Had iets herkenbaarder en grootster mogen zijn.

Gast
Keesjan
maart 9, 2014 14:01

Flauwe show en helemaal flauwe Klein Essink.

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 13:48

@13:40 Ohja het 300ste zielige verhaal bij Spoorloos of Memories, het 1000ste testje van de lekkerste koekjes bij Radar of Kassa is echt nog heel vernieuwend en anders!

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 13:40

@12:40. Kwaliteit kan niet genoeg “herhaald” worden. Binnen de genoemde po-programma’s zijn de situaties altijd weer anders en uiterst afwisselend.
Bij RTL verandert er niets: Linda staat voor een lessenaar en leest hardop streng geregisseerd kaartjes voor.

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 13:23

Ooit iets ontdekt wat geen nep is bij RTL? Ik niet.

Gast
Bamibal
maart 9, 2014 13:03

bij wie ben ik weten ze allang het woord, je ziet het publiek elke keer naar rechts kijken als het bordje omhoog gaat.

iedereen kan het gewoon zien wat het woord is, en publiek begint ook te lachen bij dat woord. allemaal nep

Gast
Jeroen
maart 9, 2014 12:40

De NPO vernieuwt lekker wil je zeggen. Opsporing verzocht, bed en breakfast, vermist, de reuni, memories, spoorloos, radar, opgelicht, tussen kunst en kitch etc. Allemaal programma!s die al JAREN mee gaan. RTL heeft vorige jaar veel vernieuwd, logisch dat ze even een stap terug doen.

Gast
Tim20 MJ
maart 9, 2014 12:14

Tip voor SBS: cancel dit programma voorlopig en zendt de tweede aflevering pas uit op 5 april, direct na Sterren Springen.

Gast
Ljumba
maart 9, 2014 12:09

Every body dance know? HAHAHAHAHAHAHA! Hoe schrijf je dat?

Gast
gtstfites
maart 9, 2014 12:03

@Jane
GTST

Gast
piep
maart 9, 2014 11:52

Weer een namaak programma van sbs6 logisch dat het flopt bedenk eens wat nieuws

Gast
Jane
maart 9, 2014 11:47

Linda in haar eentje?All you need is love dan.?The voice dan? Every body dance know dan?Moordvrouw ,hotter than my daughter?en zo kan ik nog door gaan.
Rtl 4 heeft gewoon tussen de 1 en 2 miljoen kijkers .Die rtl nooit laten vallen.

Gast
Rogier, Amsterdam
maart 9, 2014 11:43

Ik heb alleen de promo gezien, maar het programma kwam op mij nogal gedateerd over. Maar wellicht komt dat ook omdat Marc Klein Essink weer te zien is als quizmaster.

Gast
peter
maart 9, 2014 11:34

Rtl4 en uitmelken dacht dat iets van sbs6 was..nu ze moeten komen ze idd met veel nieuws. rtl heeft de afgelopen jaren veel nieuwe programma’s gebracht en zijn ook bijv niet nu met 2 seizoenen in een jaar van ihvh bijv.
Daarnaast sbs6 moet niet iets brengen wat ook op 4 zou kunnen, ze moeten hun eigen identiteit vinden en in een land als nl, genoegen nemen met een specifieke doelgroep en dus niet persee net als nl1 op 1 willen staan. Sbs6 groeit als bijv rtl weer 5 dagen amerikaanse series zou gaan brengen…

Gast
k:Alex
maart 9, 2014 11:32

@anonym 11:18s
Robert heeft met All You Need hogere kijkcijfers hoor.

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 11:31

Paul de leeuw is ook zo’n slechte kandidaat in wie ben ik / de kwis. Ten koste van het programma wil hij voor zichzelf scoren. Vorige week bij wbi riep hij na 1 aanwijzing het antwoord. Goed hoor maar als programmamaker moet je toch weten dat je zo het programma kapot maakt. Overigens ook heel slecht dat bij Endemol niemand ingrijpt.

Gast
k:Alex
maart 9, 2014 11:30

Ik wist niet eens dat die show al begonnen was.
Maakt niet zoveel uit, Dit was het nieuws krijgt toch voorrang.

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 11:23

Kanidaat was ingehuurd. Al is gezien bij Jeroen in Lotto Weekend Miljonairs en toen vond ik hem ook al zeer vervelend. Ik was dus ook voor de andere kanidaten. Voor de rest was het leuk, alleen kandidaten met een hoge dunk van zich zelf als deze gast,bah..

Gast
Brian
maart 9, 2014 11:21

Dat “Weet ik veel” is werkelijk een gruwelijk monotoon programma. Een kenniskwis kan toch veel creatiever dan alleen maar rechttoe rechtaan vragen stellen? Zeker als het zo lang duurt, dan moeten daar toch een paar verschillende rondes in worden aangebracht. En Linda zit hier echt op het Caroline Tensen niveau van huiselijke keukenpraat. Dat is geen presenteren meer, maar een uurtje volbabbelen. Snap niet dat zoiets zoveel kijkers trekt (ongetwijfeld bij gebrek aan beter).

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 11:18

Zonder Linda verdwijnt RTL4 ook van de radar.

Gast
Stan
maart 9, 2014 11:17

@Marc Mensen zijn niet geïnteresseerd in het format? SBS6 heeft maarliefst anderhalf jaar gewacht met een tweede seizoen. Ik weet zeker dat men nu weer nieuwsgierig genoeg is om even een kijkje te nemen.

Kluizenspel heeft te weinig publiciteit gehad en staat bovendien direct na een film, dus een enorme programmeringsfout. Het had direct met Sterren Springen moeten beginnen.

Gast
boris
maart 9, 2014 11:11

Nederland1 doet het weer. De 15e dag achter elkaar de grootste van Nederland. RTL4 op grote achterstand.

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 10:48

Een gemiste kans van SBS6! Die films kunnen echt niet op zaterdag!

Kluizenspel was inderdaad het spel uit De Staatsloterij show. Hoewel het best een leuke show is had SBS6 gewoon het echte format weer moeten gaan uitzenden. Wil SBS6 er weer helemaal bovenop komen dan moeten ze echt gaan uitpakken op vrijdag en zaterdag. Dat zal in het begin meer geld kosten dan opleveren maar dat kunnen ze makkelijk leiden. Ze doen nu te voorzichtig of ze komen (zoals op vrijdag) met te zwakke formats.

18.00 Hart van Nederland
18.30 Alles Kids
19.30 Een nieuwe Nederlandse comedy over een familie
20.00 Wie worden de neefjes van Bassie en Adriaan? In het format van K2 zkt K3 opzoek naar 2 nieuwe kindervrienden die om te beginnen volgend jaar in de bioscoopfilm van Bassie en Adriaan gaan spelen. (later Sterren Springen)
21.20 De Bankgiro loterij 100.000 Euro Show (later Show me the Money)
pres: Mark Klein Essink (De Staatsloterij show in de versie waarin het vroeger bij Veronica gespeeld werd)
23.00 Hart van Nederland
23.30 Crimiclowns (later De Leukste Liedjes van)
24.30 Film

Op vrijdag

20.30 Alles moet Weg (een Nederlandse versie van deze Belgische Spel show)
22.00 Fans

Later: 20.30 Grof geschut Een nieuwe Nederlandse politieserie gevolgd door een programma met sketches en gasten rondom Tineke Schouten.

Andy en Melissa en Wie Trouwt mijn zoon naar de dinsdag

Op maandag na Celblok H had Oplichters in het buitenland moeten staan.

Gast
Lora
maart 9, 2014 10:40

Hebben jullie ook gezien dat de regie van Ee Deal dramatisch was? Hoofdpersoon Fenna had afwisselend korter en langer haar, naar gelang ze thuis of op kantoor was op dezelfde dag. Amateuristisch!

Gast
Jaap
maart 9, 2014 10:35

Zonde. Vond het Kluizenspel namelijk een leuke show om naar te kijken.
Misschien het tijdstip niet zo handig i.v.m. de overloop van Weet ik veel? Wanneer mensen naar dat programma kijken, willen ze de afloop ook zien.

Gast
Owen
maart 9, 2014 10:30

Lekker RTL4 gekeken. Dat blijft toch de zender voor zaterdagavond amusument.

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 10:29

Weet Ik Veel naar een idee van Botoxhoofd, geproduceerd door Kwalpa tv vervuiling

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 10:23

@ Robert Dat is jaren geleden! Hou jij gewoon je mond hier. Ga lekker de wc schoonmaken bij die lokale dorpsomroep van je!

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 10:23

Wie ben ik is toilethumor. En die Asporaat, wat een naam ook, is tumoropwekkend

Gast
Anoniem
maart 9, 2014 10:21

Bij RTL denkt men o het scoort uitmelken met 12 seizoenen

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen