Fors minder kijkers voor Bananasplit


De kijkcijfers van zaterdag 1 maart 2014 (SKO)

Het vijfde seizoen van de Frans Bauer-show Bananasplit is zaterdagavond met ruim 1,3 miljoen kijkers van start gegaan op Nederland 1, goed voor een marktaandeel van 19 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Bananasplit, dat sinds dit seizoen een locatieprogramma van een half uur is, trok zaterdag veel minder kijkers dan in voorgaande seizoenen. De vorige serie van zeven afleveringen wist vanaf maart 2013 gemiddeld 1,9 miljoen kijkers te boeien.

Het gewijzigde format en de uitzendduur zijn niet de enige veranderingen voor Bananasplit. Ook de uitzendavond is anders: tot dit seizoen was het programma te zien op zondagavond.

Direct na Bananasplit ging het tweede seizoen van Paul de Leeuws De Kwis eveneens van start met ruim 1,3 kijkers. Heer en Meester sloot Nederland 1’s prime time af met net iets meer dan 1 miljoen kijkers.

RTL 4 was de winnaar op prime time met 1,6 miljoen kijkers voor Weet Ik Veel, de laagste score van het programma tot nu toe. Ervoor begon Wie Ben Ik met 1,3 miljoen kijkers (de een na laagste score tot nu toe), terwijl Dit Was Het Nieuws erna 841.000 kijkers deed.

SBS 6 deed op prime time 307.000 kijkers met de tv-première van de film Horrible Bosses.

Top 15
01. Journaal 20:00 (Ned1) 1.892.000
02. Studio Sport Eredivisie (Ned1) 1.644.000
03. Weet Ik Veel (RTL4) 1.641.000
04. Kassa (Ned1) 1.390.000
05. De Kwis (Ned1) 1.322.000


06. Bananasplit (Ned1) 1.315.000
07. Wie Ben Ik (RTL4) 1.293.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.240.000
09. Journaal 18:00 (Ned1) 1.062.000
10. EenVandaag (Ned1) 1.036.000


11. Heer en meester (Ned1) 1.002.000
12. Campinglife (RTL4) 993.000
13. Schaatsen NK Sprint 1000m H (Ned3) 983.000
14. Schaatsen NK Allrou 5KM H (Ned3) 955.000
15. Eigen huis en tuin (RTL4) 940.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Ned1 / 21.7%
2. RTL4 / 19.2%
3. Ned3 / 8.6%
4. SBS6 / 6.3%
5. Ned2 / 6.2%


6. RTL5 / 4.1%
7. RTL7 / 3.8%
8. Vero / 3.7%
9. NET5 / 2.5%
10. RTL8 / 2.1%


11. Discov / 1.2%
12. Comedy / 1.1%
13. Nick / 0.8%
14. ID / 0.6%
15. FOXEre / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,5%
2. RTL Nederland 29,2%
3. SBS Groep 12,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

47 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
BRAAK
maart 3, 2014 18:03

Bananasplit is een leeggemolken koe!

Gast
Sven L.
maart 3, 2014 12:19

Iedereen heeft kijkers verloren.. tis vakantie he…;-)

Gast
Anoniem
maart 3, 2014 08:44

Wauw drama voor RTL5. Ben benieuwd daar vanavond en morgen.
Ook SBS6 niet sterk met de nieuwe zondag!

Gast
Gijs
maart 3, 2014 07:52

Paul cormond kan met vervroegd pensioen

Gast
laus
maart 3, 2014 07:45

The HIT zakt nog verder weg! Van 250.000 naar 150.000!
Ook al was het Carnaval. …dit komt niet meer goed!

Gast
Anonymous
maart 2, 2014 22:23

Tsja en Ik Weet het Beter: taalklunzen (zoals zovelen hier).

Gast
Albert 2.0
maart 2, 2014 21:44

Back to the Future en Micheal J. Fox show op Fox, leuk!

Gast
peter 1
maart 2, 2014 19:05

@Variabel, het is net zoiets als KANE die een jazz cd gaat maken
of zoals Herman Brood dat deed voor zijn moeder
of een Brabander die bij ons in de Jordaan gaat zingen
ze kunnen het wel ,maar komt niet uit hun hart en ziel

Gast
variabel
maart 2, 2014 15:44

Peter I dat is echt waar. Vroeger waren de programma’s nog individueel, uniek, interessant en gingen die programma’s niet vervelen. Kijk naar Willem O.Duys, Mies met haar quizz, Wie van de 3, dat was tenminste iets waarbij de humor nog meetelde. Nu wordt alles smakeloos gebracht door mensjes die zóóó graag op de buis komen en daar willen blijven plakken, nou, van mij mogen ze. De tegenwoordige programma’s =uitzonderingen daargelaten= zijn zo gewóóntjes, zit geen ziel in.

Gast
Ik weet het beter
maart 2, 2014 14:35

@Anonymous
Sun 02 Mar 2014 om 14:30

Ga weg, man! Een programma “doet” geen kijkers. Dit soort taalverloedering valt op geen enkele wijze te verdedigen.

Gast
Anonymous
maart 2, 2014 14:30

@Tsja: voor de zoveelste keer: het woordje deed wordt op de juiste manier gebruikt door MC. Jij bent dus de man die de Nederlandse taal niet onder de knie heeft.

Gast
peter 1
maart 2, 2014 14:10

Unilever zendt overal reclame uit , ze willen niet een doelgroep, maar iedereen bereiken

Gast
Sees
maart 2, 2014 13:55

Het is vakantie en carnaval dus ja gek he dat de kijkcijfers niet zo hoog zijn!

Gast
Anoniem
maart 2, 2014 13:31

@kritische kijker, met andere woorden je vindt jezelf geen oplettende en kwaliteitskijker want je hierover opwinden is voor jou een dagelijkse bezigheid.

En van marketing heb je zo te lezen weinig kaas gegeten.

Gast
Anoniem
maart 2, 2014 13:21

Dat uitkraamsel van 13:16was ik maar, u weet wel, dat ietwat sneuïge NPO-hatertje en volidioot CO-adept welke zojuist wederom ontsnapt is aan het waakzame oog van de wiitejassenbrigade van de zwakzinnigeninrichting. :lol:

Gast
kritische kijker
maart 2, 2014 13:16

Dat uitkraamsel van 13:09 was ik maar, u weet wel, dat ietwat sneuïge RTL-hatertje en volidioot PO-adept welke zojuist wederom ontsnapt is aan het waakzame oog van de wiitejassenbrigade van de zwakzinnigeninrichting. :lol:

Gast
kritische kijker
maart 2, 2014 13:09

De oplettende en kwaliteitskijker is allang gestopt om zich nog op te winden over de bagger van de Mollusconi’s en de familie van Erland.

Deze 2 families die de co overdreven domineren, beinvloeden, manipuleren en normeren zullen er langzaam maar zeker achter komen dat de rommel die zij als norm hebben gemaakt niet meer gevreten gaat worden. De eigenaren van sbs en rtl zullen moeten nadenken hoe verder zonder deze monopolisten en naar het schijnt zakkenvullers.

Het is te hopen dat de grote reclame bureaus andere normen gaan hanteren om bedrijven te adviseren en niet meer zo veel reclame gelden beschikbaar te stellen in de reclame blokken voor de rommel die de Mollusconi als productie maatschappij op de Nederlandse commerciele tv uitstort.

Unilever zal toch eens moeten bedenken dat haar echte doelgrope niet naar de co kijkt maar gewoon de PO als de belangrijkste tv zenders bekijkt.

Gast
Anoniem
maart 2, 2014 13:03

De opzwellende gestalte van Frans in zijn zwarte tent met daarboven zijn halloweenhoofd begint angstaanjagend te worden. Laagterecord voor Banansplit.

Gast
Anti-Fox
maart 2, 2014 12:57

Het schaatsen op Nederland 3 trok een gedeelte van de kijkers weg. Verder is Bananasplit ook te flauw. Mag van mij ook weg of beter nog: mag naar SBS verhuizen. Daar hoort bagger thuis.

Gast
Maurice V
maart 2, 2014 12:50

Ik woon zelf in Oeteldonk en zoveel carnavalsvierders zijn er ’s avonds helemaal niet. Voor de meeste mensen beperkt carnaval zich tot de optocht ’s middags. En de tijd dat een hoop mensen op wintersport gingen met carnaval ligt ook al ver achter ons.

Gast
Anoniem
maart 2, 2014 12:43

RTL4 zou terug moeten komen met Doet ie het of doet het niet.
Presentatie Johnny de Mol. (deze show is hem op het lijf geschreven)
2 teams van 4 Bn’rs aangevoerd door 2 teamcaptain’s.

Met vragen over showbiz, nieuws, muziek en sport. Filmpjes waarvan het einde geraden moet worden, Een met kinderen, een met de verborgen camera, in classic filmpje en filmpjes waarin de teamcaptains (het andere team moet dan de afloop raden) en de presentator de straat op gaan.

Tussendoor zijn er kleine en grote doe spellen (waarbij de presentator ook gewoon vaak lekker mee doet) zoals het rad, de mystery guest, de bekertjesmuur en de hindernisbaan.

Zou echt een hit zijn op zaterdagavond. Op SBS6 zou het ook nog kunnen.

Johnny zou tevens Geef nooit op nieuw leven in kunnen blazen. Hier is hij echt geknipt voor.

Gast
Anoniem
maart 2, 2014 12:24

Veel mensen waren op vakantie. Carnaval is nu ook bezig. Logisch dat alle programma’s laag scoren. Ik zelf heb alleen dit was het nieuws gekeken. En ik denk dat veel mensen de tv ook gewoon uit hebben laten staan.

Gast
Calvin
maart 2, 2014 12:09

@k:Alex Ja, deze programma’s wel maar Ik hou van holland en the voice gaan zijn er echt te vaak.

Gast
k:Alex
maart 2, 2014 12:03

Calvin, dat slaat werkelijkheid nergens op.
‘Wie Ben Ik’ en ‘Weet ik Veel’ zitten beide pas in het tweede seizoen, waarbij ‘Weet ik Veel’ nog een jaar rust heeft gehad.

‘Dit was het nieuws’ heeft een hele trouwe groep kijkers, daar komen er soms een paar bij door de lead-in, maar dat was het (daarom is het een perfect programma als je prime time een risico neemt).

En Popstars had niet ‘te veel’ seizoenen, want het laatste seizoen deed het de eerste weken prima. Pas toen het bekend werd dat die show een half jaar ging duren, is iedereen langzaam afgehaakt.

Gast
Bamibal
maart 2, 2014 11:45

wegens de carnaval is er minder tv gekeken gisteren.

Gast
Elwin
maart 2, 2014 11:23

De kijkdichtheid in het zuiden des lands is nu natuurlijk veeeeel lager. Volgende week zullen de programma’s wel weer stijgen!

Gast
peter 1
maart 2, 2014 11:23

Jammer de gouden tijden zijn voor RTL4 ook voorbij
en 1,6, voor Linda is onder de maat , daar is ze niet blij mee !

Waarom brengen ze niet meer show met artiesten en zo op de zaterdagavond
het roer moet echt om bij RTL 4 , minder Linda de Mol, en minder talentenjachten
Deze programma`s zijn te veel uitgemolken,en weet ik veel is ook weer de zo veelse kwis dat echt niets bijzonder is.
we zijn op een punt gekomen dat er totaal iets nieuws moet komen bij RTL
een groot programma dat de meeste in de doelgroep nooit gezien hebben
In de jaren 60 had je een kwartje per seconde met Lou van de Burg
spektakel van de eerste orde
Dat zou RTL 4 ook kunnen doen op de zaterdagavond
maar dan aangepast en de opdrachten spannender
compleet met het buitengebeuren, en eens met nieuwe gezichten die het gaan presenteren.
De fout is ook dat men te lang is doorgegaan met de zelfde gezichten
en er weinig nieuw talent is .
Mijn mening is dat alles eens op de schop moet, PROGRAMMA`S DIE JAREN LANG LOPEN EN STEEDS HERHAALD WORDEN moet je stoppen,

je zou de programmering ook eenvoudiger kunnen maken en horizontaal kunnen programmeren van ma-vrij
6.00 NIEUWS EN ACTUALITEIT
9.00 – AM-/ SERIE/ PRAAT PROGR
10.00-KOFFIETIJD
11.00 HERHALING SOAPS
12.00 VAN 12 TOT 2 MIDDAG MAGAZINE
14.00- WOON TUIN HOBBY PROGRAMMA
15.00- KOOKPROGRAMMA
16.00- AM. VROUWENSOAPS
17.00- MIDDAGMAGAZINE
18.00 COMEDY SERIE
18,30 EDITIE NL
1900 BOULEVARD
1930 NIEUWS
20.00 SOAPSERIE
20.30 AMUSEMENT
21.30 SERIE
22.30-PRAAT/ ACTUALITEIT PROGRAMMA

ZATERDAG
17,00 ,FIRATO MEDIAPROGRAMMA OVER DE LAATSTE AUDIO VIDEO SNUFJES
18.00 -WOON HUIS EN TUIN
19.00- BOULEVARD
19.30 -NIEUWS
20.00- NED.COMEDY
20.30- GROOT AMUSEMENT EURO PER SECONDE
22.30- SPEELFILM

ZONDAG

17.00- MIDDAGMAGAZINE
18.00- NIEUWS
18.15- INFORMATIEF WEER SPORTUITSLAGEN ,LOTERIJEN ETC.
18.30- VERVOLG MIDAGMAGAZINE
19.00- AM /ENG COMEDY
19.30- NIEUWS
20.00 NED DRAMA
21.00- GROOT AMUSEMENT
22.30- PRAAT ACTUALITETEN. SHOW
23.30- SPEELFILM

Nou heren wat dacht je ervan ?

Gast
Anoniem
maart 2, 2014 11:18

Wendy is afschuwelijk in wbi. Ze verpest het hele spel.

Gast
Anoniem
maart 2, 2014 11:09

Het halveland viert carnaval mensen?

Gast
bart
maart 2, 2014 11:06

NL1 nu ook in het hele weekeinde de grootste.

Gast
Calvin
maart 2, 2014 11:02

Omdat RTL4 zoveel seizoenen maakt van alles dalen de kijkcijfera. Zo ging het ook bij SBS6 (bijvoorbeeld popstars).

Gast
Harry
maart 2, 2014 11:00

Voorspelling: laatste seizoen Wie Ben Ik. Wordt niet verlengd.
Kijkcijfers gaan naar 950,000-1,000.000
Te weinig voor een zaterdagavond en voor het kaliber mensen wat in het programma zit.
De sjeu is er van af.

Gast
Anoniem
maart 2, 2014 10:58

Typisch carlo en irene begint 12 april om 20.00 uur

Gast
emma
maart 2, 2014 10:57

Ik heb meegedaan met weet ik veel. Mijn cijfer was hoger dan vorige week. Leuk programma en de app doet het goed dit keer.

Gast
Anoniem
maart 2, 2014 10:54

De opzwellende gestalte van Linda in haar zwarte tent met daarboven haar halloweenhoofd begint angstaanjagend te worden.
De Kwis, natuurlijk bedoeld voor de intellectuele po-kijkende fijnproever was weer magistraal. Het enige minpuntje is slechts de korte duur ervan. Moet (kan) verder uitgebouwd worden, eventueel met Kopspijkers.

Gast
Wimtv
maart 2, 2014 10:43

Nee joh, moet nog komen, kijk ik enorm naar uit! Andere BN’ers gaan ook persifleren, kannie wachten! Lijkt mij persoonlijk leuker dan ‘Wie ben ik?’ Maar wie ben ik? Ha!

Gast
Hans
maart 2, 2014 10:40

@wimtv kijk jij serieus naar die kinderachtige flauwekul? Wat is dat stel irritant zeg. Ze vinden zichzelf heel wat, kun je duidelijk merken.

Gast
Wimtv
maart 2, 2014 10:29

Wanneer begint Typisch Carlo & Irene?

Gast
Fleur
maart 2, 2014 10:29

Ik begin mij wel een beetje te schamen voor het niveau van de PO.

Gast
rik
maart 2, 2014 10:29

Ja en het nieuwe is er ook al af bij ‘Wie ben ik?’, die houden straks krap 1 miljoen over. Teveel ego’s in een te ouderwets spel.

Gast
Calvin
maart 2, 2014 10:28

Ik had wel meer verwacht van Horrible Bosses. Wat een trieste cijfers voor een premiere..

Gast
Marcel
maart 2, 2014 10:28

Vanavond komt keihard terug met miljoenenjacht, en wie ben ik en weet ik veel waren weer leuk net zoals De kwis kortom het was een leuke tv avond

Gast
henk
maart 2, 2014 10:27

Deze zaterdagavond dieptepunt kijkcijfers RTL. Waarom gelijk zo negatief Bananesplit beginnen. Nee DWHN was een kijkcijferkanon. MC je bent niet neutraal

Gast
Anoniem
maart 2, 2014 10:26

Bananesplit was wel beter dan voorheen
En ik denk dat carnaval goed is voor 350.000 mensen minder voor Frans b

Gast
Tsja
maart 2, 2014 10:26

Dit was het nieuws ‘deed’ kijkers? Wat is dat nou weer voor taalgebruik. Wel weer een toptuitzending trouwens, het blijft één van de scherpste en grappigste programma’s van de Nederlandse televisie. Logisch dat het minder kijkers trekt dan de twee programma’s ervoor, want het is toch voornamelijk voor een totaal ander publiek

Gast
Anoniem
maart 2, 2014 10:25

Niet 2e maar 3e seizoen van De Kwis met niet 1.3 kijkers maar 1.3 miljoen.

Gast
peter
maart 2, 2014 10:17

Zelfs Linda kan niet voorkomen dat Ned1 nu op alle dagen de grootste
is.Een dieptepunt voor Dit Was Het Nieuws bij RTL4?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen