1,6 miljoen kijkers voor nieuwe aflevering Radar


De kijkcijfers van maandag 31 augustus 2009 (SKO)

Foto: Leendert JansenRadar (TROS, Ned1, 20:33) – Het nieuwe seizoen van Radar met presentatrice Antoinette Hertsenberg is maandag met 1.552.000 kijkers (madl: 28.7%) van start gegaan op Nederland 1. Daarmee bezet de consumentenrubriek de tweede positie in de top-15 van best bekeken programma’s. Alleen het NOS Journaal werd met een publiek van 1,6 miljoen kijkers beter bekeken. Radar opende met een ‘onthullende’ aflevering, waarin werd aangetoond hoe ziektes via de tv worden aangepraat.

Pillenfabrikanten bombarderen onschuldige kwaaltjes via slimme marketingtrucs tot serieuze aandoeningen, aldus Radar. Het programma nam de proef op de som door zelf een kwaal in de markt te zetten. Hertsenberg in De Telegraaf: “We hebben winderigheid gebombardeerd tot ziekte. Het was verbazend te zien hoe simpel en kritiekloos de media inhaakten op het nieuws over onze nepkwaal. Radio-interviews, krantenberichten en tijdschriften verwezen naar de website, die in een week 4000 bezoekers trok. Er was een tv-dramaserie bereid de verhaallijnen aan te passen aan de kwaal winderigheid. Huisartsen lieten de folders toe in de wachtruimte. Wij maakten de campagne met een budget van 20.000 euro, de farmaceutische industrie heeft miljoenen tot haar beschikking.

De Wereld Draait Door (VARA, Ned3, 19:29) – De Wereld Draait Door is weer terug van vakantie. Matthijs van Nieuwkerk opende het nieuwe seizoen van zijn populaire talkshow maandag voor het oog van 670.000 kijkers (madl: 15.4%). Nieuw dit seizoen is dat Paul de Leeuw eens per maand zal aanschuiven als tafelheer. Verder blijven ook Marc-Marie Huijbregts, Jort Kelder, Jan Mulder en Halina Reijn regelmatig terugkeren aan de tafel van Van Nieuwkerk. De Wereld Draait Door is een rechtstreekse concurrent van De tafel van 5, dat maandag 75.000 kijkers trok.

Waar is de Mol? (Veronica, 21:28) – Johnny de Mol is terug met een nieuwe reeks afleveringen van zijn interviewserie Waar is de Mol?, waarin hij met bekende Nederlanders naar plaatsen gaat die voor hen van belang zijn. In de eerste aflevering ging De Mol met Beau van Erven Dorens naar Schotland. “Het is nooit tegengevallen. De gasten worden zo in de watten gelegd, dat ze echt hun beste beentje voor zetten. We zijn daar allebei met een doel. De gast is er om zichzelf te verkopen of van een andere kant te laten zien, ik ben er om een leuk programma te maken“, aldus De Mol in de Avrobode. Waar is de Mol? trok maandag 372.000 kijkers (madl: 6.4%).

Top 15
01. Journaal 20:00 (Ned1) 1.594.000
02. Radar (Ned1) 1.552.000
03. Memories Tour d’Amour (Ned1) 1.436.000
04. Hart van Nederland (SBS6) 1.389.000
05. Shownieuws (SBS6) 1.244.000

06. Wild Hogs (SBS6) 1.029.000
07. Journaal 18:00 (Ned1) 984.000
08. EenVandaag (Ned1) 858.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 839.000
10. Half Acht Nieuws (RTL4) 822.000

11. Keeping Up Appearances (Ned1) 805.000
12. Knevel & Van den Brink (Ned1) 771.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 712.000
14. De Wereld Draait Door (Ned3) 670.000
15. Lingo (Ned1) 654.000

Marktaandelen
1. Ned1 / 22.9%
2. SBS6 / 15.4%
3. RTL4 / 13.1%
4. Ned2 / 6.8%
5. Ned3 / 6.2%

6. RTL5 / 5.5%
7. Vero / 5.2%
8. RTL7 / 5.0%
9. NET5 / 3.7%
10. RTL8 / 2.7%

11. Eurosp / 1.1%
12. Discov / 1.1%
13. Nick / 0.9%
14. Comedy / 0.9%
15. MTV / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep
1. Publieke Omroep 35,9%
2. RTL Nederland 26,3%
3. SBS Groep 24,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen