1,6 miljoen kijkers voor nieuwe aflevering Radar
De kijkcijfers van maandag 31 augustus 2009 (SKO)
Radar (TROS, Ned1, 20:33) – Het nieuwe seizoen van Radar met presentatrice Antoinette Hertsenberg is maandag met 1.552.000 kijkers (madl: 28.7%) van start gegaan op Nederland 1. Daarmee bezet de consumentenrubriek de tweede positie in de top-15 van best bekeken programma’s. Alleen het NOS Journaal werd met een publiek van 1,6 miljoen kijkers beter bekeken. Radar opende met een ‘onthullende’ aflevering, waarin werd aangetoond hoe ziektes via de tv worden aangepraat.
Pillenfabrikanten bombarderen onschuldige kwaaltjes via slimme marketingtrucs tot serieuze aandoeningen, aldus Radar. Het programma nam de proef op de som door zelf een kwaal in de markt te zetten. Hertsenberg in De Telegraaf: “We hebben winderigheid gebombardeerd tot ziekte. Het was verbazend te zien hoe simpel en kritiekloos de media inhaakten op het nieuws over onze nepkwaal. Radio-interviews, krantenberichten en tijdschriften verwezen naar de website, die in een week 4000 bezoekers trok. Er was een tv-dramaserie bereid de verhaallijnen aan te passen aan de kwaal winderigheid. Huisartsen lieten de folders toe in de wachtruimte. Wij maakten de campagne met een budget van 20.000 euro, de farmaceutische industrie heeft miljoenen tot haar beschikking.”
De Wereld Draait Door (VARA, Ned3, 19:29) – De Wereld Draait Door is weer terug van vakantie. Matthijs van Nieuwkerk opende het nieuwe seizoen van zijn populaire talkshow maandag voor het oog van 670.000 kijkers (madl: 15.4%). Nieuw dit seizoen is dat Paul de Leeuw eens per maand zal aanschuiven als tafelheer. Verder blijven ook Marc-Marie Huijbregts, Jort Kelder, Jan Mulder en Halina Reijn regelmatig terugkeren aan de tafel van Van Nieuwkerk. De Wereld Draait Door is een rechtstreekse concurrent van De tafel van 5, dat maandag 75.000 kijkers trok.
Waar is de Mol? (Veronica, 21:28) – Johnny de Mol is terug met een nieuwe reeks afleveringen van zijn interviewserie Waar is de Mol?, waarin hij met bekende Nederlanders naar plaatsen gaat die voor hen van belang zijn. In de eerste aflevering ging De Mol met Beau van Erven Dorens naar Schotland. “Het is nooit tegengevallen. De gasten worden zo in de watten gelegd, dat ze echt hun beste beentje voor zetten. We zijn daar allebei met een doel. De gast is er om zichzelf te verkopen of van een andere kant te laten zien, ik ben er om een leuk programma te maken“, aldus De Mol in de Avrobode. Waar is de Mol? trok maandag 372.000 kijkers (madl: 6.4%).
Top 15 01. Journaal 20:00 (Ned1) 1.594.000 02. Radar (Ned1) 1.552.000 03. Memories Tour d’Amour (Ned1) 1.436.000 04. Hart van Nederland (SBS6) 1.389.000 05. Shownieuws (SBS6) 1.244.000 06. Wild Hogs (SBS6) 1.029.000 11. Keeping Up Appearances (Ned1) 805.000 |
Marktaandelen 1. Ned1 / 22.9% 2. SBS6 / 15.4% 3. RTL4 / 13.1% 4. Ned2 / 6.8% 5. Ned3 / 6.2% 6. RTL5 / 5.5% 11. Eurosp / 1.1% |
Marktaandelen per zendergroep 1. Publieke Omroep 35,9% 2. RTL Nederland 26,3% 3. SBS Groep 24,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |