2,9 miljoen kijkers voor Nederland – Schotland
De kijkcijfers van zaterdag 28 maart 2009 (SKO)
Nederland – Schotland (SBS6,20:38) – De kwalificatiewedstrijd Nederland – Schotland voor het WK van 2010 werd zaterdagavond door 2.863.000 kijkers (madl: 41.2%) bekeken bij SBS 6. Het Nederlands elftal won met maar liefst 3-0 van de Schotse ploeg. “We hebben in een internationale wedstrijd één kans weggegeven in 90 minuten. Dan doe je het op zich prima“, reageert coach Bert van Marwijk in Telesport. “Maar als je kritisch kijkt dan is het tempo in de eerste helft veel te laag.”
Klaas-Jan Huntelaar opende na een half uur spelen de score van het Nederlands elftal. “In het begin werd ik niet veel betrokken bij het spel, maar toen die Schotten op een gegeven moment uitgeraasd waren kwam ik aan voetballen toe. Je weet dat die Schotten veel energie in de beginfase stoppen. Daar moet je goed op inspelen en de bal snel rond laten gaan. Dat lukte niet echt in het begin, dus toen probeerde ik fysiek de duels uit te vechten. Maar op een gegeven moment waren ze wel uitgeraasd.”
Zeg ‘ns AAA (RTL4, 19:57) – Voorafgaand aan een herhaling van Ik Hou Van Holland – dat met 1,5 miljoen kijkers voor de derde week op rij weer meer kijkers scoorde dan Paul de Leeuw (1,4 miljoen kijkers) – was zaterdagavond een aflevering van Zeg ‘ns AAA te zien. Tegenover het voetbal keken 1.249.000 kijkers (madl: 21.0%) naar de serie. Actrice Carry Tefsen geniet van het succes. “Door de theatervoorstellingen van Zeg ‘ns AAA hebben we gemerkt dat veel mensen het nog steeds ontzettend leuk vinden“, vertelt ze in NCRV Gids. “En ik vind het zelf ook heel leuk om te werken. Als ik daar nee tegen zeg, dan is dat gewoon weg.”
De NON (VPRO, Ned3, 21:28) – De VPRO geeft de regie uit handen. De kijker wordt regisseur, jury en adviseur tegelijkertijd. De omroep bracht zaterdag voor het eerst live De NON, waar de Nog Onbekende Nederlander de gelegenheid krijgt zijn ‘fifteen minutes of fame’ te halen. De NON kan iedereen zijn: een eigengereide artiest, bevlogen activist, gepassioneerde hobbyist of alwetende professional. De NON hoopt zijn talent zo lang mogelijk te tonen. “Tijd die de kijker hem geeft door te sms-en of hij mag blijven of de zendtijd aan een ander moet geven. Maar de kijker kan hem ook direct helpen door te bellen en rechtstreeks in de uitzending advies te geven, van tips te voorzien of de discussie aan te gaan om de aandacht van de kijker zo lang mogelijk positief te beïnvloeden. Door te bellen wordt de kijker medewerker van het programma, met een vermelding op de aftiteling.” De eerste aflevering van De NON werd zaterdag door 107 duizend mensen (madl: 1.5%) bekeken.
De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.
(Bron: StichtingKijkOnderzoek)