689.000 kijkers voor Lewis


De kijkcijfers van vrijdag 7 juli 2006 (SKO)

Lewis (KRO, Ned1, 22:26) – De KRO bracht gisteren vanaf 22.25 uur de Interactieve Detective- nacht. De kijker mocht via stemmen op internet zelf bepalen welke detectiveseries de KRO tijdens deze nacht op de buis bracht. Op de serie Lewis werd het meest gestemd. Deze trok als opener van de Detectivenacht 689.000 kijkers (madl: 15.3%).

Lewis is een nieuwe Britse detective. Het is een spin-off van een van de succesvolste Britse series aller tijden: Inspector Morse. Zes jaar nadat de Morse zijn einde vond in de allerlaatste aflevering (foto), zet zijn vaste assistent, detective sergeant Lewis, nu zelf inspector, zijn werk voort. Toen de Britse zender ITV aankondigde dat er een vervolg op Inspector Morse zou komen, werd er met scepsis naar uitgekeken, schrijft de GPD. De sceptici vonden een detective die in alles hetzelfde zou zijn, maar zonder de allesbepalende hoofdpersoon, moeilijk voor te stellen. Om te kijken of een serie rond Lewis wel aan zou slaan, bracht ITV in januari een pilot op de buis. Die uitzending trok meer dan elf miljoen kijkers. Ter vergelijking: de laatste aflevering van Inspector Morse trok in 2000 meer dan 12 miljoen kijkers, ongeveer de helft van het totale kijkerspubliek. ITV brengt in het najaar vier nieuwe afleveringen van Lewis.

De Weddingplanner (EO, Ned1, 21:03) – Marc Dik was gisteren rond negen uur ’s avonds te zien in een nieuwe aflevering van De Weddingplanner, waarin hij bruidsparen in nood helpt. Marc Dik is niet alleen de presentator van het programma; ook is hij verantwoordelijk voor de productie van De Weddingplanner. Met zijn productiebedrijf Skyhigh tv maakt hij daarnaast ook programma’s als Het Familiediner en Over mijn lijk. De reden dat Skyhigh tv werd opgericht, heeft alles te maken met zijn passies en ambities. “Ik kwam bij de EO in dienst in een tijd dat er veel mogelijkheden waren“, vertelt Marc Dik in Televizier. “De zender wilde graag jongeren bereiken op televisie en een aantal collega’s en ik kregen de kansen en mogelijkheden om nieuwe jongerenprogramma’s te maken. Na tien jaar in vaste dienst draaide het werk prima, maar im merkte dat ik me creatief niet meer zo ontwikkelde. Het gevaar van in slaap vallen dreigde. Bovendien leek het mijn huidige partners en mij leuk om eigen baas te worden.” En het bevalt ‘erg goed’, zegt Marc. “In korte tijd zijn we van een houten schuurtje met acht mensen uitgegroeid tot een bedrijf met veertig werknemers. Als het een keer wat minder gaat, zitten we vijf avonden te brainstormen onder het genot van slechte babi pangang. Als uit zo’n brainstorm vervolgens een idee rolt dat een jaar later op de buis is, vind ik dat een grote kick.” De Weddingplanner werd gisteren door 603.000 kijkers (madl: 11.9%).

Muziekfestival Maak de droom waar (MAX, Ned2, 20:37) – In december 2005 bezochten ruim 14.000 verstandelijk of meervoudig gehandicapten het Muziekfestival Maak de droom waar. Omroep MAX zendt dit festival in twee delen opNederland 2. Het eerste deel trok gisteren 622.000 kijkers (madl: 12.7%); het tweede deel is op vrijdag 14 juli te zien. Elk jaar organiseert de SWGN het Muziekfestival. De Stichting voor geestelijk en maatschappelijk Welzijn Gehandicapten Nederland (SWGN) heeft als doel het organiseren van projecten die het geestelijk en maatschappelijk welzijn bevorderen van mensen met een verstandelijk handicap, chronisch zieken en ouderen. De deelnemers mochten middels een enqu

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen