RTL reorganiseert en sluit gedwongen ontslagen niet uit

De veranderingen in de mediawereld leiden voor het eerst tot een serieuze reorganisatie bij televisiegigant RTL. Daarbij zijn gedwongen ontslagen niet uitgesloten. Dat heeft de mediareus vandaag bekendgemaakt. RTL lanceert ‘een nieuwe groeistrategie’, waarbij de oude zendergerichte aanpak definitief wordt losgelaten. “RTL gaat voor een hechte relatie en directe interactie met zijn kijkers, volgers en bezoekers, via elk denkbaar kanaal en zelfs buiten het scherm.

Er gaat flink wat veranderen bij RTL. De zendergroep ziet zichzelf definitief niet meer als een tv-bedrijf waarbij alles draait om het lineair uitzenden van content. RTL gaat de komende jaren ’tientallen miljoenen’ investeren in data-analyse, technologie en creatie. Ook gaat RTL zijn online platformen Videoland en RTL XL samenvoegen.

Het toverwoord bij de reorganisatie is ‘fan centric’, waarbij de consument centraal staat in alles wat RTL doet en het verdienmodel op de tweede plaats komt. “We willen een emotionele band opbouwen met onze kijkers en volgers en hen inspireren met onze merken. Niet alleen voor de duur van een programma op tv, maar op elk moment dat onze fans dat willen.

RTL komt er daarbij niet onderuit om de organisatie te verkleinen. “Er komen arbeidsplaatsen te vervallen, die deels worden gerealiseerd door natuurlijk verloop, maar gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten. RTL trekt tegelijkertijd ook veel nieuw talent aan op het gebied van data, technologie, creatie en marketing.”

RTL-baas legt uit

Sven Sauvé, de directeur van RTL, zegt dat er drie zaken van belang zijn. “Allereerst moeten we onze organisatie wendbaarder maken en focus aanbrengen. Daarom hebben we de intentie onze organisatie aan te passen en nieuw talent aan te trekken.”

Ten tweede gaat RTL stoppen met puur zenden. “We gaan veel interactiever en van buiten naar binnen werken. De autonomie van de consument wordt namelijk door de brede technologische ontwikkelingen, zoals spraakgestuurde tech, artificial intelligence en domotica alleen maar groter. Die beweging is onomkeerbaar. Daarom is straks het vertrekpunt niet langer hoe we ons geld verdienen, maar de intrinsieke behoefte van iedere Nederlander die naar ons kijkt en ons volgt.”

RTL wil minder afhankelijk zijn van buitenproducenten

Tot slot wil RTL veel minder afhankelijk zijn van buitenproducenten. “Ten derde moeten we meer zelfstandig opereren en groeien. We nemen de hele keten van financiering tot ontwikkeling en distributie in eigen hand, waardoor we minder afhankelijk zijn van derden.”

Dat wil niet zeggen dat samenwerken met partners niet van groot belang is, integendeel. Dat doen we echter alleen als er sprake is van een strategische match die meerwaarde biedt voor de Nederlandse consument. Dit alles maakt het ook beter mogelijk om innovatieve, meer data-gebaseerde proposities voor onze adverteerders te ontwikkelen.

Ingrijpend

Sauvé spreekt van een ingrijpende verandering. “De bedoeling is dat mensen iets van zichzelf herkennen in wat wij maken, dat het ze raakt in hoofd en hart. Binnen afzienbare tijd, een à twee jaar, moet dit ertoe leiden dat RTL als lokale mediapartij met al zijn platformen de beste individuele consumentenervaring en -beleving biedt voor iedereen in Nederland.

Die betere consumentenervaring leidt ook tot het samenvoegen van Videoland en RTL XL. Nu is het nog ondoorzichtig wat men waar kan vinden.

Ondernemingsraad

In de komende weken verwacht de directie van RTL het advies van de ondernemingsraad. “Op basis daarvan kan worden bepaald wat de volgende stappen in de herstructurering zijn. Het bedrijf verwacht vóór de zomer duidelijkheid te kunnen geven aan zijn medewerkers over individuele gevolgen van de plannen.”

Mediakenner Ruud Hendriks voorspelde aan het begin van dit jaar al dat er dit jaar massa-ontslagen zouden gaan vallen bij NPO, RTL en SBS. Mediasite Spreekbuis meldde in februari dat RTL 20 procent van zijn personeel gaat ontslaan; dat werd toen ontkend door RTL.

Lees ook: RTL XL en Videoland gaan op in één videoplatform (vandaag)

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen