Victor Vlam: ‘Dít is waarom Angela de Jong plots invloed verloor’
Het zal er al een tijdje aan te komen: het vertrek van Angela de Jong als tv-columniste van het AD. Ook voor Victor Vlam was het geen verrassing. “Haar invloed was tanende”, zegt hij.

Het is bijna op de kop af een jaar geleden dat Yvonne Coldeweijer stopte met haar juicekanaal en nu raakt de showbizz wéér een spraakmakende opiniemaker kwijt: Angela de Jong. Ze stopt met haar veel gelezen tv-column, die met name in de begintijd veel controverse veroorzaakte: de BN’ers waren toen nog niet zo gewend aan die vlijmscherpje stukjes.
Angela niet elitair
Angela is de bekendste tv-recensent die Nederland ooit heeft gekend. Hoe kan dat? “Ze keek naar tv zoals de gewone kijker”, legt mediacriticus Victor Vlam uit in de podcast Victor Duidt TV. “Veel recensenten kijken naar televisie met een elitaire blik. Ze houden vooral van ontoegankelijke documentaires, laat op de avond van NPO 2.”
“Maar Angela de Jong, die schreef over bijvoorbeeld Ik Hou van Holland en dat is iets wat heel erg aansloeg. Dat was eigenlijk best wel nieuw, zou je zelfs kunnen zeggen.”
Invloed tanende
Door meningen te geven over amusements-tv en de presentatoren daarvan, werd Angela een factor van belang. “En dát is tegelijkertijd ook een klein beetje waarom haar invloed tanende was de afgelopen tijd”, zegt Victor. “Ik denk wel dat je kunt zeggen dat de afgelopen drie, vier jaar dat toch wel sterk was afgenomen.”
Waarom dan? “Omdat heel veel andere mensen dat wat zij deed ook hebben overgenomen. Ik denk dat dat geldt voor Tina Nijkamp. Ik denk dat dat geldt voor mijzelf. En daarom werd het iets minder uniek. Maar jarenlang was zij degene die dat eigenlijk exclusief deed en dat zorgde er wel voor dat zij gewoon een enorme invloed opbouwde in Hilversum.”
Grote gevolgen
Het vertrek van Angela is wel een aderlating voor de mediaredactie van het AD, denkt Victor. “Ik denk wel dat dit grote gevolgen heeft voor het AD als geheel, maar voor de mediaredactie in het bijzonder, want die verliezen hiermee toch wel een boegbeeld. Die mediaredactie, die was echt afhankelijk van haar. Zij was de kurk waarop die hele redactie dreef.”
Hij vervolgt: “Vanwege haar column namen mensen een abonnement op het AD en dus is de grote vraag wie haar gaat opvolgen. Ik ben daar echt heel benieuwd naar. Het is wel zaak voor het AD om daar een knoop over door te hakken, want het AD en De Telegraaf zitten toch in een flinke concurrentiestrijd op dit moment.”
Tierelier
De Telegraaf heeft de afgelopen periode een flinke inhaalslag gemaakt. De krant heeft het mediakatern met columnisten Mark Koster en Tina Nijkamp weer smoel gegeven.
“Dus die gaan als een tierelier. Met andere woorden: het is voor het AD heel belangrijk dat er een sterke opvolger komt voor Angela”, besluit Victor.