Mag satirische neefje Arjen Lubach óók naar RTL? ‘Niet lucratief’
Mag Roel Maalderink, het satirische neefje van Arjen Lubach, straks ook naar RTL? Mediacriticus Victor Vlam denkt dat hij weinig kans maakt. Volgens hem is het niet lucratief genoeg…

De programma’s van Arjen Lubach en Roel Maalderink worden gemaakt door dezelfde producent, dus volgens critici was het vrij doorzichtig dat Roel vorige week woensdag juist bij Arjen aanschoof om te klagen over het wegbezuinigen van zijn programma Plakshot. Kan Arjen niet een leuk woordje doen voor Roel bij zijn rijke RTL-baas Peter van der Vorst?
Niet kansrijk
Mediacriticus Victor Vlam denkt dat het niet kansrijk is. “Op zich kan dat. Maar ik denk niet dat RTL een dure productie wil optuigen voor een klein aantal kijkers”, zegt hij op X.
Het is volgens hem ook ‘bizar’ dat Roel bijna tien minuten mocht klagen bij Lubach. “Zijn argument klopt ook niet. Niet alleen had hij lage kijkcijfers. Ook online scoorde het matig. Slechts drie YouTube filmpjes op het Plakshot-kanaal hebben meer dan 100.000 views.”
Scoren op TikTok
De filmpjes van Roel scoren op TikTok toch wel heel goed? “Dat valt tegen. TikTok en Insta schotelen kijkers filmpjes voor zonder dat zij erom vragen en tellen het mee als ‘view’ als je drie seconde blijft kijken (Insta) of meteen (TikTok). Zelfs als je je geluid hebt uitstaan. Dat zorgt voor inflatie. Onvergelijkbaar met tv kijkcijfers.”
Bovendien heb je de VPRO niet nodig als je filmpjes wil maken voor TikTok, stelt Victor. Het scoort gewoon niet goed genoeg, meent hij. “En dat vond de VPRO ook, anders hadden ze hem niet van het scherm gehaald.”
‘Dit is echt raar’
Tv-autoriteit Tina Nijkamp wijst ook op de lage kijkcijfers. Hoe Plakshot scoort op NPO 3? “Tja, gewoon niet zo goed helaas. Het noteerde gisteren 122.000 kijkers en slechts 3,3 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep 25 tot 54 jaar”, schrijft ze op haar analysekanaal. “Het is tevens het slechtst scorende programma van NPO 3 op primetime.”
Ook zij vindt het raar dat Roel zoveel ruimte kreeg bij Arjen. “Ze hebben dezelfde producent, dus dit was gewoon een reclamespot om een andere zender voor Plakshot te vinden. Het is echt heel sneu, maar Plakshot had gewoon te weinig kijkers en online was het ook geen hype. Ook zonder bezuinigingen was dit waarschijnlijk gestopt want wel best duur.”
Miljoen euro
Waarom Roel bij Lubach is neergezet? Omdat de producent flink wat inkomsten ziet wegvallen, vervolgt Tina op haar analysekanaal. “Vervelend voor Human Factor dat ze nu zo’n 8 ton tot 1 miljoen euro omzet gaan missen, maar deze reclamespot???? Past toch ook niet bij Lubach?”
Ze besluit: “Dit had de producent niet moeten toelaten. Teveel Wij van WC Eend.”