‘Eva Jinek kreeg 25.000 euro voor schnabbel tijdens NPO-vakantie’
Eva Jinek is echt he-le-maal binnengelopen met die schnabbel in de eerste week van haar NPO-vakantie. Wat haar gage was? “Ze heeft in die anderhalf uur tijd zo’n 25.000 euro gepakt.”

De eerste week van haar lange NPO-vakantie was een drukke voor Eva Jinek: niet alleen kwam ze eenmalig terug voor een tv-special over de kabinetsval, ook had ze een lucratieve schnabbel voor een adverteerdersclub. Ze praatte vorige week voor die club, SAN Accent, een prijzenfestijn aan elkaar en zo weet ze haar ‘karige’ AvroTros-salaris toch wat op te krikken.
Schnabbel-Eva
Eva heeft haar RTL-contract ter waarde van 1,4 miljoen euro per jaar ingeruild voor het NPO-salarisplafond van 246 duizend euro, dus om haar levensstandaard te bewaken moet ze in de zomer flink bij schnabbelen. Maar wat schuift dat nou, anderhalf uur op zo’n podium iets presenteren voor die adverteerdersclub?
Lars Duursma, een communicatiedeskundige die zelf ook als dagvoorzitter werkt, zegt in de podcast De Communicado’s: “Ik denk 15.000 euro en als ze heel goed heeft onderhandeld, misschien 20. Kijk, zij zit wel echt in de top van de markt. (…) Als je het hebt over echt de hele grote bedragen, ja, die worden neergeteld voor een BN’er.”
Hele dag Matthijs
‘Gewone’ dagvoorzitters pakken zo’n 3.000 tot 4.000 euro, maar voor BN’ers gelden heel andere prijzen. “Ik begreep dat Mathijs van Nieuwkerk een aantal jaar geleden in de categorie van 25.000 euro zat, maar dan had je hem wel een hele dag”, zegt Lars.
HIj vervolgt: “Ik heb even gekeken naar dit programma. Uiteindelijk stond Eva Jinek volgens mij anderhalf uur op het podium. Dan kun je ook weer niet de absolute hoofdprijs vragen, dus dat zal niet 25.000 euro geweest zijn. Ik denk 15.000.”
25.000 euro
Co-host Victor Vlam, bekend als mediacriticus, denkt dat het iets meer is. “Ik denk tussen de 20.000 en de 30.000. Dus ik zit daar ietsje boven. Laat ik het gewoon inschatten op de 25.000. De reden waarom ik er toch 10.000 boven ga zitten is omdat Eva Jinek echt de buitencategorie is. In de zin dat zij een van de meest prominente presentatoren is op tv.”
Je betaalt dan echt voor de naam, aldus Victor. “Zij is ook iemand die niet heel veel dagvoorzitterschappen doet. Ik kon ze in ieder geval niet vinden op internet. Het is heel erg schaars dat zij dit soort dingen doet, dus je betaalt echt voor de naam van Eva Jinek en ik denk ook dat je betaalt om haar te compenseren voor eventuele reputatieschade.”
Absurd veel
Voor een journalist als Eva zijn dit soort evenementen natuurlijk discutabel. “Zij zit daar met allerlei adverteerders te borrelen. Eén van die adverteerders kan morgen negatief in de publiciteit komen en dan moet zij een kritisch interview gaan houden in haar talkshow met mensen over dat onderwerp en dat is lastig. Dat zou heel veel kritiek krijgen.”
Je moet Eva dus compenseren voor eventuele reputatieschade. “Ik denk dat dat de reden is waarom Eva Jinek dit soort dingen bijna niet doet, maar dat ze het alleen doet als ze de echte absolute hoofdprijs krijgt en dat lijkt mij zo rond die 25.000. Wat inderdaad voor een avondje werk is. (…) Het is natuurlijk absurd veel, maar dat is hoe de markt werkt.”
De beelden van de ‘magische reclame-avond’ die Eva presenteerde: