Welmoed Sijtsma pissig: ‘Lay’s-chips in doosje is enorme naaistreek’

Welmoed Sijtsma is er jee; pissig over dat chipsfabrikant Lay’s enkele van de populairste zoutjes van ons land, waaronder Bugles en Doritos, plotseling in een kartonnen bak verkoopt. “Naaistreek!”

Welmoed Sijtsma © NPO

Het zorgt voor woede in het hele land dat Lay’s zijn populaire chipsmerken plotseling in een soort kartonnen doosje stopt in plaats van een ouderwetse zak. De prijs schiet daarmee namelijk behoorlijk omhoog: een kilo Doritos kostte eerst 10,99 euro en nu, in dat nieuwe doosje, maar liefst 18,50 euro. Er zit veel minder in voor dezelfde prijs.

Welmoed boos

Welmoed Sijtsma vindt dit echt ontzettend storend. “Je bent gewend aan zo’n zak chips en ineens zit het in kartonnen dozen”, klaagt ze in haar talkshow Goedenavond Nederland.

Ze vervolgt: “Het krakende geluid van een zak chips roept bij mensen nostalgische gevoelens op, dus vallen mensen erover dat het nu in een doos zit in plaats van een zak. Het zou te maken hebben met dat het duurzamer is, omdat doos hersluitbaar is.”

Prijsstijging

Er is gewoon sprake van krimpflatie, aldus Welmoed. “Deze doos is namelijk duurder dan de zak, maar er zit een derde minder in, dus een prijsstijging van 54 procent.”

Talkshowgast Ben van der Burg: “Dan zeggen we ‘schandalig’ en ‘ze naaien ons een oor aan’, maar aan de andere kant investeert jouw pensioenfonds erin en dan verwacht je wel dat dat bedrijf marge en winst maakt, want dat is goed voor je pensioenfonds. Het is dus dubbel.”

‘Keihard genaaid’

Co-host Sam Hagens vindt dat een gekke opmerking. “Als ik chips koop ben ik niet bezig met mijn pensioenfonds.”

Ben: “Ja, maar in ons kapitalistisch systeem werkt het zo dat je wil dat dat bedrijf winst maakt.”

Welmoed: “Het is krimpflatie. We kunnen er lacherig over doen, maar het betekent dus wel dat je boodschappen steeds duurder worden en je er minder voor krijgt. Mensen worden eigenlijk gewoon genaaid.”

‘We willen dit’

Studiogast Eppo van Nispen tot Sevenaer schrikt van die opmerking: “Dat is wel heel grof gesteld.”

Ben: “Ja, dat weten we allemaal, maar dan moeten we toch kijken waardoor dat komt? Wij worden genaaid omdat je aan de andere kant eist van die bedrijven dat ze winst maken en marge maken en dáárdoor worden we genaaid. Je kunt wel zeggen: ‘We worden genaaid’, maar aan de andere kant is het logisch dat je wordt genaaid, wánt we willen dat ze winst maken.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Doritos liever in een zak of zo'n kartonnen doosje?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Arjen Lubach een imagoprobleem heeft?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen