Tina Nijkamp weigerde The Voice als SBS 6-baas: ‘Dít is waarom’

Tina Nijkamp was nog de zenderbaas van SBS 6 toen John de Mol met zijn format The Voice of Holland aan het leuren was. Hij bood het toen ook aan haar aan. “Maar ik heb het niet genomen.”

Tina Nijkamp © SBS

Het is de herfst van 2010 als The Voice of Holland in première gaat op RTL 4. Tegenwoordig is John de Mol eigenaar van SBS 6, maar destijds was hij afhankelijk van de gunst van de omroepbazen van ons land. De mediamiljardair was flink aan het leuren met zijn tv-idee The Voice of Holland, en hij heeft het ook aangeboden aan Tina Nijkamp.

140.000 euro

Tina is nu bekend als de kijkcijferautoriteit van ons land, maar toen was ze nog zenderbaas van SBS 6. Waarom weigerde ze? Omdat ze toen al de talentenjacht Popstars uitzond en dat veel goedkoper was. “Dat maakten we in huis, want dan hadden we het goedkoop en hoefden we geen fee’s af te dragen aan miljonairs om die nog rijker te laten worden.”

Ze vervolgt in de podcast De Mediaweek: “We hebben dat in huis gemaakt en dat was 140.000 euro per aflevering. Ter vergelijk: Holland’s Got Talent, dat we ook hadden, kostte toen al 250.000 euro per aflevering. Een ton per aflevering scheelde dat. Dat was een reden voor ons om daar heel blij mee te zijn, want het scoorde en het was goedkoop.”

Pitchen

Juist op dat moment kwam John de Mol aanzetten met The Voice. “Mijn baas Eric van Stade en ik gingen ongeveer één keer in de anderhalve maand naar Laren (waar John woont, red.). Normaal komt iedereen altijd bij ons pitchen, maar Eric zei dan tegen mij: ‘We moeten weer naar Laren.’”

Belachelijk, vond Tina dat. “Toen zei ik nog tegen Eric, want ik hou helemaal niet van autorijden enzo, van: ‘Waarom moeten wij toch altijd naar hém toe?’ ‘Ja’, zegt-ie. ‘Zo werkt dat bij John de Mol.’ We kwamen toen daar op die zolder en wat heel raar was: hij ging altijd iets van 45 ideeën pitchen.”

Eten en drinken

Normaal pitcht een producent altijd drie of vier ideeën, aldus Tina. “Dan is een uur voorbij en was ik er ook altijd wel weer klaar mee. We wisten al na één zin of we het wilden. Maar bij John de Mol zaten Eric en ik daar, we kregen allemaal eten en drinken, dat werd goed verzorgd en dan ging hij 45 tot wel 54 ideeën pitchen in een uur tijd.”

En toen kwam ook The Voice. “Er zat nog geen plaatje bij. Het was een soort rommelig, nauwelijks uitgeschreven idee. De stoel zat er nog niet in. Het was een papieren formuliertje. Ik heb het nog wel ergens denk ik. Er stond in: het zijn blinde audities. Maar wij hadden toen bij Popstars al blinde audities. Dat was helemaal niet nieuw.”

Onder een laken

Popstars had namelijk de rubriek Mystery Popstars, waarbij bekende Nederlanders vermomd een liedje zongen. “Die was dan verkleed onder een laken. We hadden het al. We zeiden: ‘Heb je je niet door ons laten inspireren?’ ‘Nee, nee, nee, helemaal niet!’ We vonden het eigenlijk helemaal niet zo origineel.”

“Voor deze show wilde hij geloof ik vier ton hebben per aflevering. Daar had ik gewoon drie afleveringen van Popstars voor. We konden het dus ook niet betalen.”

Verkoopklaar

Waarom had Tina zo weinig budget tot haar beschikking? “Wij werden verkoopklaar gemaakt. We moesten voor heel weinig budget dingen doen. We zaten toen bij ProSieben. Wij hebben het meteen afgewezen, want wij dachten: dit lijkt te veel op Popstars en het is drie keer zo duur, dus waarom zouden we het doen?”

Wie het verkoopklaar gemaakte SBS 6 uiteindelijk in handen kreeg? “Dat heeft John met Sanoma gekocht. Voor 1,2 miljard euro geloof ik.”

En zo was de cirkel weer rond.

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

John de Mol pitcht zijn formats alleen vanuit eigen huis. Zou u op audiëntie komen als zenderbaas?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Arjen Lubach een imagoprobleem heeft?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen