Arjen Lubach geeft toe: ‘Ja, ik baal van het reclameblok op RTL 4’
Arjen Lubach geeft toe dat hij stevig baalt van het reclameblok dat middenin zijn programma zit bij RTL 4. “Ja, het negatieve verschil met de publieke omroep is denk ik wel het reclameblok.”

Met zijn lucratieve RTL 4-contract op zak kan Arjen Lubach met een gerust hart naar de hypotheekboer: de verhuizing naar een kapitale villa is een kwestie van tijd. De komende jaren slurpt hij de miljoenen euro’s op die Eva Jinek heeft laten liggen met haar terugkeer naar de publieke omroep. Maar dat salaris moet natuurlijk wel ergens van betaald worden.
Arjen baalt
Zijn baas Peter van der Vorst onderbreekt de uitzendingen van Arjen met één reclameblok, waarin bijvoorbeeld vaatwastabletten, asperges en oogmake-up van de HEMA worden aangeprezen. En daar voelt de VPRO-verrader toch wat ongemak bij, blijkt uit een filmpje dat op zijn YouTube-kanaal is geplaatst.
Arjen zegt hierin: “Het positieve en het negatieve verschil met de NPO? Oeh. Het positieve is dat we wat meer mogelijkheden hebben. Er is wat meer budget, dus we kunnen wat meer uitpakken met filmpjes en dingetjes en alles dat we leuk vinden. Het negatieve denk ik het reclameblok?”
Joelend publiek
Als Arjen uithaalt naar het reclameblok, begint zijn publiek in de zaal te joelen. “Sorry!”, roept hij. “Maar die reclameblokken balen weer voor het positieve verschil, dus het haakt een beetje in elkaar.”
Arjen dan tegen de vragenstelster uit het publiek: “Wat zou jij zeggen, het meest negatieve verschil?”
De bewuste mevrouw daarop: “Ik ben het denk ik wel met jou eens.”
NPO Plus
Arjen begrijpt die dame wel. “Het reclameblok, ja.”
De vrouw: “Ik kijk dat ook nooit.”
Arjen: “Je kijkt nooit? Wat doe je hier dan? ‘Ja, ik kijk eigenlijk nooit.’ Je moest eigenlijk naar Bar Laat, maar u bent een paar uur te vroeg? Nee, je kijkt nooit naar de reclameblokken? Want waar kijk je onze show?”
De vrouw: “NPO Plus.”
Arjen lachend: “O, wat raar, zij kijkt een RTL-programma op NPO Plus.”
Consensus
Mediacriticus Victor Vlam denkt dat de kijkcijfers van Arjen mede zo zijn gedaald vanwege het reclameblok. “Ja, de gasten in combinatie met het reclameblok. Ik denk dat veel mensen Lubach kijken vanwege Lubach, maar een gast…”, begint hij in zijn podcast De Communicado’s.
“Als die er direct achteraan komt, dan geef je het nog wel een kans, maar als je eerst een reclameblok moet doorzitten van zeven minuten, dan denk je al bij jezelf: laat die gast ook maar zitten. Dan schakelen ze weg en zie je dat de kijkcijfers van het tweede deel aanzienlijk lager zijn.”
Valt tegen
Victor denkt dat RTL wel meer had verwacht van Arjen. “Ik denk dat de consensus een beetje is dat het iets tegenvalt. Je ziet dat de kijkcijfers echt lager zijn als ze een gast hebben. Lubach is binnengehaald om die late avond daar een impuls te geven en dat vind ik tot nu toe een tikkeltje tegenvallen.”
Eerder gaf ook Wilfred Genee aan zich te ergeren aan Arjens reclameblok: “Meestal ging je in één tempo door en dan zat je lekker te kijken en dacht je: best wel lekker om naar te kijken. En ik moet zeggen: er zitten soms nog wel goede grappen in, maar nu wordt het toch nog een keer onderbroken.”