Arjen Lubach bijt in zure citroen, kijkcijfers storten in: ‘Laagterecord’
Arjen Lubach lijkt een beetje wanhopig te worden nu zijn RTL 4-avontuur wat tegenvalt. Waar Beau van Erven Dorens ooit een pannenkoek op zijn hoofd legde, bijt Arjen nu in een stuk citroen.

Er was een tijdje dat Beau van Erven Dorens echt de meest rare dingen deed in zijn talkshow om maar de publiciteit te halen en zijn matige kijkcijfers te stuwen. Zo zagen we hem op een gegeven moment zelfs met een pannenkoek op zijn hoofd. “Wat zijn die aan het doen?”, vroegen de mannen van Vandaag Inside zich verbijsterd af.
Laagterecord
En Arjen Lubach? Die haalt nu soortgelijke fratsen uit. Hij had gisteren een mevrouw aan tafel zitten, ene Stephanie Louwrier, van wie hij in een stuk gember en in een citroen moest bijten. Ze hadden er zelf óngelooflijk veel pret in, maar de kijker was met stomheid geslagen: waarom moet dit en waarom denken ze dat dit leuk is voor de kijker?
Nu, een ochtend later, rapporteert tv-autoriteit Tina Nijkamp de slechtste kijkcijfers van Arjen tot nu toe bij RTL. “Heb ik net een column geschreven over de prima kijkcijfers van Lubach, stort het gelijk helemaal in”, schrijft ze op Instagram. “Een LAAGTERECORD zelfs voor Lubach. 632 duizend kijkers en 20,6 procent marktaandeel in de doelgroep.”
Gasten scoren niet
Wat gaat er toch zo mis met Arjen? Ze vult aan in haar podcast Tina’s TV Update: “Nog even en hij duikt dus onder die 600 duizend kijkers. Nou, mijn inziens heeft het alles te maken met het feit dat de gasten die hij uitnodigt gewoon niet scoren. Gisteren zat er ook een gast en gasten scoren gewoon niet bij hem.”
Ze vervolgt: “Dat blijkt eigenlijk uit elke aflevering waarin hij een bekende gast had, die scoort gewoon minder dan de afleveringen zonder gasten, dus Lubach, tip van mij: stop gewoon met het uitnodigen van gasten als je goede kijkcijfers wil.”
Eén poging gewaagd
Story-baas Guido den Aantrekker gaat in elk geval niet meer kijken. “Toch nog een poging gewaagd Lubach te kijken. Het is niet te doen. Nul leuk, en zó geen match met het grote publiek. Bij de NPO moest zijn grachtengordel-fanbase het zelfopgelegd hilárisch vinden, maar de rest van Nederland gaat deze pijnlijkheid op 4 op den duur niet trekken.”
Hij vervolgt op X: “Je moet als RTL wel in het grote publiek willen blijven investeren; koester je trouwe kijkers. Lubach charteren is korte termijndenken. Only Joling programmeer je ook niet bij de VPRO.”
Zakkenvuller
Johan Derksen vindt het belachelijk dat Arjen nu klaagt over de reclameblokken. “Ik heb me ontzettend aan die Lubach gestoord. Dat is zo’n zelfbenoemde kunstenaar die zijn zakken komt vullen bij RTL en dan komt klagen over de reclameblokken”, zegt hij in de Vandaag Inside van gisterenavond.
“Wij zijn naar Talpa gegaan om onze zakken te vullen, maar we klagen niet over de reclameboodschappen, want daaruit worden we betaald, en bij de publieke omroep word je betaald uit het belastinggeld van de mensen. Hier is dat de reclame. In zijn kringen moet hij voor zijn eigen bubbel even zeggen dat hij zich er toch wel aan stoort.”
Anti-Lubach
Tafelgast Albert Verlinde vindt het pijnlijk dat ook mensen als Youp van ’t Hek zich ineens zo publiekelijk tegen Arjen keren. Het is volgens hem evident dat de populariteit van Arjen aan het imploderen is.
“Zijn eigen bubbel laat hem nu toch wel vreselijk vallen, hè? Je ziet echt ineens dat iedereen een beetje anti-Lubach begint te worden en dat hij ook heel weinig steun krijgt uit de grachtengordel.”