Eva Jinek: ‘Arjen Lubach dus ook gevoelig voor diepe zakken RTL’

Eva Jinek heeft Arjen Lubach gisteren bij zijn boekhouder weggetrokken om een promopraatje te houden in haar talkshow. “Hij bleek ook gevoelig voor de diepe zakken van RTL”, merkt ze op.

Arjen Lubach en Eva Jinek © NPO

Als Arjen Lubach te gast is in een ander programma valt altijd pas op waar zijn humoristische talent vandaan komt: de autocue. Eigenlijk zijn al zijn media-optredens altijd heel erg saai en zo ook die van gisterenavond bij Eva. Wat levert het op? Een knuffel van de gastvrouw en wat praatjes om net te doen alsof je niet gewoon keihard voor het geld bij RTL zit.

Bankapp refreshen

Eva Jinek kondigt Arjen op een opvallende manier aan. “Als je succes hebt, dan willen mensen je naar hun zender halen en ja, Arjen Lubach bleek ook gevoelig voor de diepe zakken van RTL. Ik kan het hem niet kwalijk nemen!”, merkt ze grappend op.

Dan verklapt Eva terloops wat ze zelf deed na haar overstap naar RTL: de ING-app openen. “Je bent nu drie maanden aan het werk bij RTL en wat is het grootste verschil ten opzichte van al die jaren dat je bij de NPO hebt gewerkt? Behalve dat je de héle tijd je bankapp aan het refreshen bent om te kijken naar je salaris.”

Buitenproducent

Arjen komt dan met een heel saai verhaal. “Ja, dat, en ook de koffie met boontjes die door katten zijn gegaan enzo. Nee, het ding is… Ik maak een programma voor RTL, maar je hebt zoiets als een buitenproducent en dat is de producent met wie ik dit programma maak. En voorheen verkochten we het programma aan de VPRO en nu aan RTL.”

Alles is dus hetzelfde, aldus de presentator. “Ja, dus ik heb dezelfde mensen, hetzelfde team. Iedereen is mee. Ik heb hetzelfde kantoortje, we hebben dezelfde studio. Wel een nieuw decor enzo, maar we hebben alles hetzelfde, dus ik merk er heel weinig van. Alleen de lunch is een stuk luxer. Dat wel.”

Mede mogelijk

Arjen mocht ook nog even reageren op de onthulling van Tina Nijkamp dat hij niet ‘mede mogelijk gemaakt’ wil worden door een sponsor. “Ja, nee, dat klopt. Ze willen dat in eerste instantie wel, maar het programma heet ook nog LUBACH, hè? Dan zou je horen: ‘Lubach wordt mede mogelijk gemaakt door appelmoes van Unilever.’ Ik dacht: dat wil ik niet.”

“In de onderhandelingen heb ik van alles afgesproken. Geen verplichte RTL-gasten, redactionele onafhankelijkheid, we mogen alles doen wat we willen. Ik dacht: laat me dan ook vragen of het niet zo mag heten, maar: ‘De RTL-avond wordt mogelijk gemaakt door.’ Weet ik veel, ik dacht: ze zoeken maar uit hoe het heet.”

Risico

Wat vindt mediacriticus Victor Vlam ervan? Hij schrijft op X: “De boodschap van Arjen Lubach bij Eva is duidelijk: zijn nieuwe programma bij RTL is bijna hetzelfde als zijn oude programma bij de NPO. Hij speelt op safe. Maar er is ook een risico dat zijn RTL-show niet vernieuwend genoeg is.”

Story-baas Guido den Aantrekker daarop: “Ik denk dat alle betrokkenen op middellange termijn ongelukkig gaan worden van deze transfer. Een zakelijk huwelijk zonder echte liefde.”

‘Honestly!’

Overigens krijgt ook Eva nog een veeg uit de pan. Zij heeft jaren miljoenen gegraaid bij RTL terwijl ze lag te luieren in de achtertuin en zet Arjen nu grappend weg als iemand die ook zijn zakken gaat vullen. Klein verschil: Arjen heeft wél een gezond arbeidsethos.

Mediajournalist Jef Willemsen: “Surrealistisch televisiemoment: Eva Jinek, kersvers terug van een lucratief verblijf bij RTL, kraakt kritische noten over #Lubach en Arjens samenwerking met haar oude werkgever. ‘Vind je reclameblokken niet lastig?’ Oh, honestly…!”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Arjen Lubach en RTL: liefdeloze samenwerking?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Moet Natacha Harlequin een tweede kans krijgen op tv?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen